Är hästar bra på att få i sig lagom mängd salt?

Sammetsflickan

Trådstartare
Det finns flera trådar om salt men det jag undrar är om hästar själva är bra på att "reglera" sitt intag av salt, så att de får i sig tillräckligt/lagom mängd?
Hästar och andra djur brukar väl vilja slicka på människor lite extra t.ex. om de inte har fått tillräckligt med salt? Då borde de ju "känna" att de har fått för lite salt?

Anledningen till att jag undrar är att det är många som funderar om det är normalt att sin häst äter si eller så lite/mycket salt, om de behöver ge extra vid svettiga dagar osv.

Så OM hästar är bra på det borde det ju bara vara att alltid ha tillgång till saltsten så sköter de det själva (även heta dagar)?

Sv: Är hästar bra på att få i sig lagom mängd salt?

En snabb googling ger många bra träffar, forskning snarare än åsikter.

---
...Hästfoder är normalt mycket fattiga på salt varför man bör ge alla hästar ett tillskott. Det har visat sig att många högpresterande hästar inte får i sig tillräckligt mycket salt via en saltsten, och därför rekommenderar forskarna idag att man blandar salt i kraftfodret. Gör man det är det dessutom lätt att hålla koll på om behovet uppfylls.
....
-----
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/print.cfm?Id=31

Sv: Är hästar bra på att få i sig lagom mängd salt?

En del hästar är bra på att få i sig rätt mängd salt - men inte alla..
Har lärt mig att en häst gärna ska äta upp en saltsten på 2-3 månader för att hästen ska få i sig tillräkligt med salt.
Rör inte hästen knappt saltstenen i boxen (på väggen), kan man ju lägga i saltstenen i krubben och på så vis när hästen äter ur krubben så får hästen i sig mer salt.
Jag har saltsten i hagen hela året om - för att ena hästen knappt rör sin saltsten i boxen.
Ibland tillför jag salt i fodret 10-30 gram salt/dygn -sommartid iallafall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama