Är han hingst eller valack?

Sv: Är han hingst eller valack?

Ställer en fråga som jag inte fått något riktigt svar på än:

Kan det bildas fettvävnad efter en kastraktion?

Ja det kan det göra.

I alla ärr kan det bli extra vävnad, om det är just fett vet jag inte men även på människor kan ärr bli ganska stora inuti och lägga sig vid sidan så att det känns som något annat.

En hund jag känner fick efter en akut livmoderoperation en knöl som ligger brevid ärret i juver raden, rädslan blev ju stor att det skulle vara en tumör men det var alltså ärrvävnad.

Finnålsaspirat innebär att man med hjälp av en nål suger ut lite celler som man sedan tittar på med mikroskop för att se vad det är för någon vävnad.

Det kan vara så att en del av tamnätet kan ha krupit ut genom inguinalkanalen (inguinalkanalena är två hål/slitsar i bukväggen som sädesledarna går igenom, är även den passage som testikeln vandrade ut från bukhålan igenom) och ligger under huden.
Är kanalerna så stora att det ligger nät i dem så borde det finnas en risk att en tarmslynga kan glida in där och bli klämd.
Om inguinalkanalerna är vida bör man kunna känna vid en rektalundersökning (vet. stoppar in handen i ändrarmen och känner efter på bukväggens insida hur stora kanalerna är).

Ärrvävnad kan vara ful och knölig.

Om man känner på knölen går den att flytta? Verkar den sitta fast i ärrvävnaden eller glider den omkring under huden?

Knölen går att flytta, och du kan trycka på den såpass att du kan möta tummen och pekfingret i den. Den är heller inte alltid där, ibland finns det ingen knöl och i bland är den hyffsat stor, beroende på hur varm han är.

Fick svar från det senaste blodprovet igår. Enligt hennes svar så har han värde 54, alltså så mycket valack man kan vara. Frågan är nu hur man kan få så olika svar på samma häst?

Jag skulle kolla upp det på klinik. Jag tycker inte det låter som om han är hingst men jag skulle bli orolig om en häst visar upp sånna symptom.

Jag tycker det låter väldigt otroligt att hästen skulle tillåta att du kan möta tumme och pekfinger mitt i om det vore en testikel..? Jag har också en valack som har en knöl som gjorde både vet och mig misstänksam, men han är testad och jag tror att det är ärrvävnad på honom.

Vi har låtit kastrera ett antal här hemma. Inte en enda gång skulle jag säga att det gått att trycka igenom en tesikel. De är hårda och massiva.

Ja, jag tycker med att det låter konstigt, men han rör inte en fena hur hårt jag än klämmer :D

Hur kollade ni eran valack?

Visserligen. Om det inte börjar hända något kanske det är ett alternativ. Det kan alltså gå som dolt fel?

Hur lång tid kan det ta med blodproven? Jag tycker 4 veckor (i och för sig minus jul och nyårsledigheterna) är lite lång tid?

Nej, det kan inte gå som dolt fel. För det första är det inget fel på hästen, den är inte sjuk eller skadad och det påverkar inte användningsområdet om det nu skulle vara så att det är en hingst. Så det juridiska kan du glömma..

Sen förstår jag inte överhuvudtaget varför man skulle bråka om en sådan sak, det är ju inte säljarnas fel om kastreringen gått galet.

Det är väl ingen som har bråkat? Jag ringde upp säljaren för att kolla med dem om han varit hingstig hos dem tidigare och om kastraktionen gått rätt till, därav gav dem mig numret till deras veterinär eftersom dem tyckte att det var bättre att jag hörde med henne. Om hon sen säger att hon står för allt om hon gjort en "misslyckad" kastraktion så är det väl ingen som har bråkat?

Nej, jag kanske missuppfattade, men jag läste ett inlägg där du skrev att du absolut inte ville ta honom till klinik ifall du skulle få betala kostnaderna, så då hördes det som om det var på väg att bli stök köpare/ säljare.

Personligen tycker jag att det är fel att köpa en valack och få en hingst, men det är ingenting som säljaren har gjort fel. Dem har varit väldigt tillmötesgående och vi försöker lösa det på bästa sätt, även om det har tagit lite tid..

Han kollades med blodprov. Var helt ointresserad av ston men med en "attackmentalitet" som inte är helt lyckad tillsammans med barn (shetlandsponny) + att han nyps och driver de andra hästarna i hagen och har en hel del hingst i utseendet. Trodde nog inte att det skulle visa något men det slog mig bara en dag att om det fanns en biologisk förklaring till hans beteende skulle andra ha lättare att hantera honom även i min frånvaro :devil: om man åtgärdade det . Vet kollade knölen innan blodprov togs och kunde inte utesluta att det var en testikel, men så var det alltså inte.

Det kan bildas vävnad efter en kastration, ja, som kan likna en "pung". Speciellt om läkningen gått dåligt/långsamt osv..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: skiesabove
·
Hästvård Alltså hjälp! Köpte för några veckor sedan en 4-årig shettis valack. Han är underbar men jag börjar fundera på om han är hingst...
2
Svar
21
· Visningar
5 116
Senast: mollyphlox
·
Hundhälsa Skriver här i förtvivlan. Min bästa vän och kompis vaknade inte efter ett rutiningrepp. Lilla Findus skulle kastreras då man misstänkte...
Svar
19
· Visningar
8 156
Senast: Psmt
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18