Är han hingst eller valack?

caan

Trådstartare
Eftersom problemet aldrig blir löst så tänkte jag höra vad ni bukare tror..

Jag har en valack som enligt förra ägaren blivit kastrerad som tvååring, men som jag upptäckt en knöl på som ser ut och känns precis som en mindre testikel. Jag tog ut en veterinär som inte kunde säga vad det var, så han tog ett blodprov och skickade till SVA. Där fick han svaret 726 i hormonvärde, för en valack ska det ligga kring 200. Enligt honom kan det vara en slarvigt gjord kastraktion, en tredje mindre testikel eller så är han helt enkelt klapphingst. Jag kontaktade veterinären som kastrerat honom och hon sa att han omöjligt kunde vara hingst och att det inte räckte med siffrorna 726 utan att det krävdes fler siffror. Hon sa även att det som känns som en testikel kan vara fettvävnad som bildats efter operationen. Hon kom hit och tog även hon ett blodprov någon dag före jul, där har vi fortfarande inte fått något svar.

Så vad tror ni, kan det vara fettvävnad eller är han helt enkelt hingst? Är det som hon säger att siffrona inte räcker? Kan tilläggas att han inte alls är hingstig, visst kan han klättra på stona, men det finns det många valacker som gör.

Tacksam för svar.

Sv: Är han hingst eller valack?

Ta in din häst på klinik för en ordentlig titt och ev operation för att se vad knölen är för något! :laugh:

Har du en hingst tillsammans med ston är det direkt oansvarigt emot deras ägare att "ljuga" och du har skyldighet att veta sådant.

Jag vet inte om jag är så villig att åka till klinik eftersom jag tycker att dem förra ägarna ska stå för det hela, mer eller mindre. Jag köpte hästen för 4 månader sedan, och jag köpte en valack, inte en hingst. Visst, vill dem hellre ta det på klinik på deras bekostnad så kan vi åka in, men annars är det, än så länge, inget alternativ.

När jag flyttade hit honom gick han med stallägarens ston, så vi har tydligt talat om för dem förra ägarna vad vi tycker ;)

Du får väl ta det på dolda fel på något sätt? Förstår om du vill ha kvar din häst men se till att du får honom ordentligt undersökt, för allas skull!

Visserligen. Om det inte börjar hända något kanske det är ett alternativ. Det kan alltså gå som dolt fel?

Hur lång tid kan det ta med blodproven? Jag tycker 4 veckor (i och för sig minus jul och nyårsledigheterna) är lite lång tid?

Jag är inte sådär jätteinsatt i försäkringsbiten men om du köpt en valack och fått en klapphingst så är det ju en "dold sanning" som borde kunna gå under dolt fel. (Det är ju fel att du har en hingst om du skulle ha en valack) :)

Ja 4 veckor låter långt, 1 vecka borde vara mer rimligt! :)

Är du säker på att provet skickades till SVA?
Klinisk kemiska laboratoriet på SLU (också i Uppsala) analyserar hormoner.

Är det testosteron de har tittat på?
Från deras hemsida får man följande information:

Vi lämnar endast ut provsvar till remitterande veterinärer, ej till djurägare, eftersom den kliniska bilden alltid måste vägas in vid tolkning av provsvar. Även analyskostnaden debiteras remitterande veterinär.

Vi skickar helst provsvar i form av pdf-dokument kopplade till e-post, men även via fax eller brev. Meddela oss hur du önskar dina provsvar.

Svarsrutiner:
Provsvar lämnas oftast före kl 16.30 samma dag som provet inkommit till laboratoriet om det lämnas in före klockan 9:30.
ANA, elektrofores, zink och TIBC analyseras minst 1 ggr/vecka.
Analyser som svaras ut vissa veckodagar är:
Måndag - Östronsulfat
Onsdag - TGAA
Torsdag - Urinkortisol/urinkreatinin
Fredag - Insulin, Östradiol (jämn vecka) och Testosteron (ojämn vecka)

Tymidinkinas analyseras ca en gång/månad.

Vi erbjuder snabbsvar på östronsulfat, östradiol och testosteronanalyserna mot särskild taxa. Kontakta laboratoriet innan provet skickas/lämnas in. Tag alltid serum (rör utan tillsats) till våra hormonanalyser.

Jag tycker att du ska ringa din veterinär igen. Såhär långt tid ska det inte ta!
Det är lätt för veterinären att ringa dit och höra hur det gått med provet. Kanske har veterinären fått svaret via fax men det kommit bort på vägen (inget papper i faxen, strömavbrott osv.). Vet av erfarenhet att provsvar kan hamna på villovägar.

Om man inte vill operera kan man fundera på att kanske göra ett ultraljud för mer ledtrådar, kanske ett finnålsaspirat?

Lycka till med hästen!

Visade han hingstigt beteende tillsammans med stona?

Syns knulan/testikeln/fettsamlingen har jag svårt att tro att det är ett dolt fel.

Det verkar som att analyser av testosteron på misstänkta klapphingstar är lite bökig, det kan vara svårt att få ett säkert svar.
Jag har hittat två olika värden i min litteratur, ett uppgift säger att värdet för en hingst är > 3500 pmol/l, en annan uppgift är att det är >450 pmol/l som gäller för hingstar.
Jag är lite osäker på vilken uppgift som stämmer.
(De på klinkem har stenkoll! Det är bara för din veterinär att fråga!)

Man kan behöva ta om provet och samtidigt analysera ytterligare ett hormon, östronsulfat.
Ett testosteronvärde på över 150 pmol/l i kombination med ett värde på östronsulfat som är över 4 nmol/l kan vara ett tecken på fungerande testikelvävnad.

Får man trots detta ingen säker slutsats kan man göra en hCG-stimulering.
Man sprutar hästen med hCG och tar blodprov med vissa tidsintervaller.
Finns det en testikel som svarar på stimuleringen så ska testosteronkoncentrationen stiga under mätningens gång.

Hoppas att du får lite hjälp av detta!

Det kan ha varit SLU, på din info låter det som att det skulle kunna vara det.

Jag ringde veterinären för exakt en vecka sedan, hon sa att hon försökt få tag på dem på SLU/SVA men att hon inte fått det. Hon skulle höra av sig när hon fått veta något. Men samtidigt litar jag inte till 100% på att det blev inskickat när hon sa det..

Ja, dem kollar testosteronhalten.

Vad innebär ett finnålsaspirat?

Nej, han är inte hingstig i närheten av ston, det har jag aldrig sett en skymt av. Han klättrade lite (jag har inte sett det) på ett av stona under hennes högbrunst, men hur många valacker gör inte det?

Nej, han är inte hingstig i närheten av ston, det har jag aldrig sett en skymt av. Han klättrade lite (jag har inte sett det) på ett av stona under hennes högbrunst, men hur många valacker gör inte det?

Dett är inte på något vis normalt att valacker klättrar på ston.
Låt absolut inte din häst gå med ston om han klättrar oavsett vad han är.
Det kan ge hemska skador på både sto och valack/hingst.
Jag vet flera hästar som efter år av behandlingar ändå har fått dömas ut pga av att en valack har klättrat en gång.

Riskera inte hästarnas liv genom att tycka att det är normalt för det är det inte.

Att folk ens tillåter att valacker som klättrar på ston får gå med ston i hagen :crazy:

Håller med. :eek:. dee ren idioti.. de e så mkt som man gå fel..
Vi har valacker ihop med våra ston men skulle någon av dom göra
minsta tendens till å vara över huvud taget intresserad av stona så
får dom gå sälva.. skulle aldrig våra riskera stoets liv..

Svar till alla tre.

Jag har sett flera valacker klättra på ston, men visst, jag kan absolut hålla med om att valacker som klättrar inte borde gå med ston.

När jag köpte honom sa dem att han alltid gått med ston och att det aldrig varit något problem, därför släppte vi ihop alla hästar i samma hage. När han klättrade åkte han ut ur hagen, så ni behöver inte antyda att jag är oansvarig genom att låta honom gå med ston, för det göra han inte.

Svar till alla tre.

Jag har sett flera valacker klättra på ston, men visst, jag kan absolut hålla med om att valacker som klättrar inte borde gå med ston.

När jag köpte honom sa dem att han alltid gått med ston och att det aldrig varit något problem, därför släppte vi ihop alla hästar i samma hage. När han klättrade åkte han ut ur hagen, så ni behöver inte antyda att jag är oansvarig genom att låta honom gå med ston, för det göra han inte.

Skönt, det lät som om du inte tog det på allvar, jag ber om ursäkt att jag missförstod.

Självklart tar jag det på allvar, det kanske inte lät så i texten men det gör jag. Missförstånd händer lätt ;)

Ställer en fråga som jag inte fått något riktigt svar på än:

Kan det bildas fettvävnad efter en kastraktion?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: skiesabove
·
Hästvård Alltså hjälp! Köpte för några veckor sedan en 4-årig shettis valack. Han är underbar men jag börjar fundera på om han är hingst...
2
Svar
21
· Visningar
5 116
Senast: mollyphlox
·
Hundhälsa Skriver här i förtvivlan. Min bästa vän och kompis vaknade inte efter ett rutiningrepp. Lilla Findus skulle kastreras då man misstänkte...
Svar
19
· Visningar
8 156
Senast: Psmt
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18