Är han halt nu igen?

Lill76

Trådstartare
Som en sorglig följetång...... Min ena pålle har haft problem med vänster bakknä i omgångar. Blev behandlad juli -04, okt -04, sept -05 och sen dess har det varit ca 2 månaders vila och efter det skrittning i ca 2 månader. Alltså har jag bara satt igång försiktigt med lite mer krävande ridning/körning för ett tag sedan och nu tycker jag inte att han ser ren ut i gången nu heller. Har haft lite olika folk som tittat på honom och vissa tycker att han ser lite halt ut eller oren i gången och ett par personer tycker inte att han är halt alls. Ska jag dra iväg till veterinären igen eller ska jag avvakta? Hästen ifråga är väldigt omusklad över rygg och bak för tillfället och min förhoppning är att han blir bättre ju mer musklad han blir. Han är ju svag i sitt vä bak och kanske orkar han inte riktigt med det och det är därför han blir lite oren i gången. Vad tycker ni??

Sv: Är han halt nu igen?

Jag skulle ta ut en veterinär som får kolla på honom, bättre att vara säker än att gå och undra. Framförallt om han har haft problem tidigare, det kan ju vara så att skadan går upp (men får hoppas att det inte är så). Det är alltid bättre att vara säker! Lycka till!!

Så började det med min pålle oxå. På veterinärkliniken behandlade de bara inflammationen utan att ta reda på orsaken....
Åkte iväg till en annan klinik som tittade med ultraljud på knät (oxå VB) och då konstaterades att pålle hade spräckt minisk i knät?! :confused:
Så jag skulle helt klart åka o kolla...

Lycka till!
Anna

Jag hade oxå åkt till en veterinär. Men det finns ju mycket annat oxå att kolla upp, tex hur är han verkad, skodd, har hovslagaren gjort ett bra jobb? Sedan kan det ju vara så om han nu är omusklad och han har haft ont innan en längre tid kanske han har byggt upp massa spänningar som sedan påverkar hur han rör sig och arbetar. Gör han då det fel kan det ju bli fel belastning i benen igen och han kanske blir dålig. Jag hade tagit ut en equiterapeft och ev begärt att få hästen röntgad eller ultraljudad i benet.

Hästen är röntgad i knät 2 gånger (2004 och 2005) och där finns inget konstigt. Allt är helt normalt, men jag undrar ju fortfarande vad det är som gjort att han fått inflammation där. Är lite less på veterinärerna som bara behandlar och inte letar orsaken till problemet. Har equiterapeut med jämna mellanrum till hästen, men nu har hon inte varit här sen i höstas. Är lite missnöjd med den som varit här tidigare, eftersom hon inte heller har mycket att säga om hästen, förutom att han har spänningar här och där. Eftersom jag själv snart är utbildad hästmassör, vet jag var han har sina muskelspänningar, men en kiropraktor hade kanske inte varit fel att ta ut.

Förresten så gör min hovslagare ett jättebra jobb och vi har försökt med lite olika sorters skor för att hjälpa hästen. Så på hovarna är där inget att anmärka. :)

Sådana skador som min hade syntes inte på röntgen utan på ultraljud...min var oxå röntgad, ingenting konstigt syntes heller där :confused:

Hej!

Jag hade åkt in direkt om det varit min, bättre att veta och inte förvärra eventuell skada. Vad är häst behandlad med, och hur gammal är den, vad har den gjort tidigare.. Om du inte litar på vet. du varit hos kanske du kan åka till någon annan?? Hästar har ju tydligen ofta problem i knäna, har jag förstått..

Min tjej är också "problemhäst" med knä och rygg, är ryggen helt kollad, så inte problemet sitter där?

/ Lavinia

Jag tycker det låter som att du borde ultraljuda hans knä....
Låter exakt som min pålle som tyvärr hade exakt samma symptom...det visade sig vid ultraljudet att hans minisk var helt förstörd...
Han hade oxå blivit behandlad i omgångar och blivit bra av kortisonet, tyvärr tar det bara bort inflammationen, men inte själva "kärnproblemet"
Det är värt att kolla upp, tror nästan säkert att ni kommer upptäcka något med hjälp av ultraljudet....

En röntgen visar inte problem i mjukdelar och minisk. Våra röntgenbilder var superfina, men det blev genast mindre positivt efter ultraljudet.....
Kan tillägga att min pålle inte heller musklade sig bak, och var i allmänt dåligt skick och vi tyckte ändå vi gjorde allt rätt...nu när vi vet svaret är det ju inte så konstigt att han var så dålig....
Har han problem med inflammationer är det ju självklart att de kommer från någonstans....min pålle blev jättefin efter behandling, men några veckor efter lätt igångsättning blev han dålig igen....en häst med minsikskador måste vila upp till ½år innan den EV kan sättas igågn lugnt, men det finns aldrig några garantier för framtiden...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama