Är fölis kasserad nu?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

....inatt beslöt sig fölet att titta ut (e BH Romancier u: Warsteiner-Amiral-Caylon). Allt gick bra men imorse när stoet skulle äta så råkade hon ställa sin framhov (oskodd såklart) över fölets hov/kota....Det KNAKADE tydligt... :crazy: .

Det kändes tydligen för fölet gjorde tydliga försök att komma därifrån men så här i efterhand så haltar den inte...iaf :cry: .

Så hur nojig måste jag nu vara av detta?

Sv: Är fölis kasserad nu?

Föl är mjuka i början och tål en hel del. Du kan väl hålla uppsikt på den, men om den inte haltar så tror jag inte att det är någon fara.

:) ....åh tack för det, precis vad jag behövde höra!

Jag tror du kan vara lugn, särskilt eftersom du inte ser att fölungen ens är halt.

Vi hade ett sto som upprepade gånger klev på sin förstfödde, men det blev ett klass 1 föl i allafall. De är väldigt mjuka i början...

Dom är inte bara mjuka dom har en fantastisk läkningförmåga också.
Min första egna häst som var sin mammas första föl blev trampad riktigt ordentligt som nyfödd. Han blev halt, blockhalt och fick ha hjälp att resa den första veckan. Sedan försvann hältan och han var aldrig mer halt i hela sitt liv.
För något år sedan hade vi ett föl som bröt benet ett dygn gammal. Hade han inte sedan sprungit omkring på sitt ben innan vi tag i honom så det blev splitterskador, hade han enligt veterinären kunnat läka ihop utan framtida men. Nu var det mer ovisst och med tanke på hans hispiga mamma som aldrig hade klarat en transport till djursjukhus valde vi att ta bort honom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka