Är en islandshäst utan papper en islandshäst?

Soapbubble

Trådstartare
I tidningen för ett par dagar sedan stod det att två islandshästar skulle säljas på exekutiv auktion. Dock saknades hästarnas handlingar och jag undrar om man får t.ex. tävla på SIF tävlingar osv med en papperlös häst som troligen är en islandshäst?

/Soapbubble

PS. Jag bör kanske tillägga att jag har ingen avsikt att köpa någon islandshäst för närvarande varken med eller utan papper. DS

Jag trodde nog att så måste det vara. Hur är det andra aktiviteter inom islandshästsamhället, t.ex. träningar anordnade av SIF-anslutna klubbar? Bryr sig privattränare om reg.-beviset? Vad jag undrar är om det är svårt att få hjälp träna sin häst?

Att få sälja den på en saluhästshow för islandshästar verkar ju inte vara några problem iaf.

/Soapbubble

Skulle inte tro att någon tränare bryr sig om reg-beviset... Och på lokala småtävlingar brukar man kunna får tävla ändå :)
När man läser i Islandshästen så står det ibland om bevis som försvunnit och ägaren vill få ett nytt utfärdat, så om de varit reg i sverige innan papprena försvann så kan man nog fixa det på något vis...

Så länge man inte tävlar så kan man nog göra i stort sett allt. Om hästarna bara ser ut som islandshästar men inte har gångartsanlag så blir det inte så muntert på träningarna. Hästarna som saknar papper kan vare vilken ras som helst och påstås vara islänningar i hopp om att tjäna någon extra tusenlapp.

När man läser i Islandshästen så står det ibland om bevis som försvunnit och ägaren vill få ett nytt utfärdat, så om de varit reg i sverige innan papprena försvann så kan man nog fixa det på något vis...

Man kan inte fixa något som aldrig har funnits, dessutom är detta inte helt utan krångel om man säger så.

Då har jag bara råkat ut för "snälla" personer vid incheckningen, då. Hade en häst på foder ett par år, och tävlade honom mycket. Ägaren hade kvar hans registreringsbevis, och hade givit mig en kopia, som jag visade upp när det var dags för tävling. Inga problem!

Men reglerna kanske har ändrats? De senare åren har jag tävlat min egen häst, och då haft med mig originalet.

Jag har aldrig varit med om att en tränare krävt registreringsbevis för att åta sig att träna ett ekipage! Vad gäller övriga aktiviteter på ex-vis lokalklubbsnivå brukar det inte vara så noga med sådant. Vi har t.o.m. haft med halvblod på våra långritter!!!

Ett större problem vad gällde dessa hästar som skulle säljas på exekutiv auktion är att man inte får provrida och inte har någon ångervecka och ej heller får hästarna vet.besiktade. För övrigt tyckte jag mig höra att hästarna var registrerade i SIF men man kunde väl inte ens få veta ålder på pållarna så hur man skulle få reda på vilka föräldrarna var vet jag inte.

Det där verkar konstigt.
I Islandshäst-världen så är det ganska så svårt att gömma sig. Så någon borde veta varifrån hästarna kommer, och så kan man nysta den vägen.

Om ingen vet någonting, så skulle jag gissa att hästarna är av en annan ras än Islandshäst.

Jag med... Jag har aldrig släpat med mig orginalhandlingarna då jag inte vill riskera att de försvinner, och det har aldrig varit problem med att visa upp en kopia! :confused:

Hmm ja då har det nog varit ren vänlighet, men spelar ingen roll nu då hästarna ändå skall ha pass och då gäller orginalet och ingen kopia.

Saxat från SIF:s hemsida, svenska tillägget (under "Info 2004"):

På tävlingsplatsen

Vid samtliga tävlingar gäller följande rutin när du kommer till en tävlingsplats. Innan du lastar av hästen skall du:

-visa upp kopia av hästens registreringsbevis i SIF (ta kopia, ta inte med originalhandlingar med risken att originalet försvinner)

-visa upp vaccinationshandlingar i original som styrker att vaccinationen är giltig. Regler: se separat avsnitt om detta.

-lämna hästägarförsäkran

Tackar! Tänkte väl att kopia var helt ok... :)

Boj: Hästpass är väl ändå bara krav på hästar som är födda efter ett visst år? :confused:

Sorry men hästpass måste ALLA hästar ha efter 2005 oavsett när de är födda.

Jag tror jag vet precis vilka båda hästarna är, och ja, dom är islandsfödda islandshästar.

I sådana fall borde de gå att registrera.

Någon måste ju ha importerat dem någon gång, och då måste det finnas exportpapper någonstans.

De omtalade hästarna är tävlade och bör därför vara registrerade i SIF. Ifall någon är intresserad av dem vet jag stam på dem och också uppfödare.

Många backar idag eftersom provridning och veterinärbesiktning inte fick förekomma. Tilläggas kan dock att båda hästarna har eksem, den ena har visat spattskuggor när den lämnade Island för 3,5 år sedan.

Den ena är dock en väldigt fin tävlingshäst men kvalitéer långt över vad hon gått för. Fin femgångshäst med möjligheter att komma ganska långt. Behöver dock mycket träning. Den andra en kanonfin ridhäst, känslig och pigg.

Papper tror jag inte är så svårt att fixa fram, i alla fall inte enligt uppfödaren. Man får ju ta det som det är, antingen gör man ett kap och får två hästar som man är nöjd med busbilligt, eller så står man där med två hästar man inte är nöjd med. :crazy:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·
J
Islandshäst Är det något särskilt som ska göras när en islandshäst byter ägare??? När jag köpte min häst så skrev vi kontrakt, jag fick passet...
Svar
12
· Visningar
6 086
Senast: Johanna-79
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar