Är dvärgkaniner känsligare?

TheWickedWitch

Trådstartare
Är dvärgkaniner känsligare än andra kaniner?
Nu är aktuella kaniner dvärvädurar iofs, vet inte hur stor skillnaden mellan den och den vanliga tvärgkaninen är.

Hittade den ena stallkaninen död i sin box igår, han var precis som vanligt i förrgår, så man börjar ju fundera vad han dog av.
Innan vi skaffade våran Belgiska hare hade vi också en dvärgvädur, som också "tvärdog".
Våran Gunvald var ca 2 år när han dog, och där misstänker vi att det var någon form av virus, eftersom han bodde i sin sommarbur i stugan där det finns rätt gott om både hare och andra smådjur.
Men Stampe (den som dog igår) bodde ju inne i stallet i en box och vad jag vet har han inte varit i kontakt med andra djur där förutom att han har hälsat på Gunther (vår kanin) någon gång, samt att eventuellt katterna har varit in och hälsat på (gallerlös box) men det kan jag inte säga säkert.
Han var ca 3-4 år gammal, jag vet inte exakt och enligt faktasidorna kan de bli mellan 5-10 år gamla.

Kan inavel ha med saken att göra? Båda dvärgkaninerna har varit utan stamtavla och är "hemmaavlade" hos privatpersoner.

Sv: Är dvärgkaniner känsligare?

Jag tycker dvärgvädurar är rätt sunda (mina har nog aldrig varit sjuka, medan mina franska vädurar och hermeliner har varit det någon enstaka gång).
Men visst kan man ju ha otur, eller något virus man inte kunnat förutse.
En gång hade vi två mycket sunda korsningskaniner som dog samma dygn, det måste ju ha varit något osynligt i maten tex. En gång var det en New Zealand som varit kärnfrisk men som plötsligt började bete sig konstigt och föll död ner. Det är ju omöjligt att veta varför utan att obducera. Vilket jag inte kostat på mig då det hänt så sällan (jag har haft _många_ kaniner och få dödsfall i förtid).
Men - en vanlig missuppfattning (jag menar inte att just du tror detta, utan mer allmänt) är att om man köper djur utan stamtavla/korsade djur, så är dessa "mer sunda för de är inte inavlade". Men de kan vara precis hur inavlade som helst, det vet man ju inte då de saknar stamtavla...

Min belgiska hare har jag stamtavla på, samt att han är köpt från en mycket seriös uppfödare, just för att jag vill "veta vad jag får".
Nu säger jag inte att jag är stensäker på att han kommer att leva i jättemånga år bara för det, men jag har då gjort mitt bästa för att få så bra förutsättningar som möjligt.

Jag hoppas i alla fall att det inte var något virus eller dyl. som Stampe dog av, för då finns ju alltid risken att våran Gunther har blivit smittad.

Kan kaniner förresten dö av kolik?

Ja kaniner får mycket lätt kolik (trumsjuka) och spec dvärgarna eftersom just dvärgvädurarna trots att de är större än hermelinerna kräver väldigt lite eller snål mat, lite som åsnor och getter liksom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka