Är du lycklig ?

martha

Trådstartare
...om du är det , hur håller du dig lycklig , och om du inte är det , kan du själv se till att du blir lycklig eller har du fastnat i det bedrövliga ? ..tror du att man kan påverka sin lycka själv?
 
Sv: Är du lycklig ?

Jag är lycklig, men för att inte "tappa" den lyckan så försöker jag att tänka på att förbättra saker som kan bli bättre, även om jag är nöjd med det som det är.

Har väl fått det från alla filmer där huvudpersonen är oerhört lycklig men bara för det så kraschar allt o:

Jag tror absolut att man kan påverka sin lycka, det mesta sitter nog i hur man tänker.
 
Sv: Är du lycklig ?

Ja, generellt är jag lycklig. Jag håller mig lycklig genom att göra saker som får mig att må bra, oavsett om det är att krypa upp i soffan en kväll med en flaska vin eller en påse chips, en långpromenad med hunden eller ett bra dressyrpass. Jag prioriterar det, helt enkelt. Ja, jag kanske borde städa oftare eller skriva klart min c-uppsats, men inget av det stressar mig på ett sådant sätt att jag blir olycklig av att skjuta upp det.

Jag tror att man i ganska stor mån kan påverka sin egen lycka, även om det alltid kommer att finnas saker som ligger utom ens kontroll.

Jag låter förresten bli att älta också, jag har helt enkelt försökt träna på att låta bli. Ältande gör, i min erfarenhet, en olycklig.
 
Sv: Är du lycklig ?

Jag är inte lycklig. Inte i närheten. Jag kan dock uppleva lycka under stunder på ett par timmar eller så, och det är när jag befinner mig på en flygplats på väg till en konsert, och under sagda konsert, men det räknar jag väl inte riktigt.

Steg ett mot permanent lycka vore dock att bli av med min depression, min ångest, min prestationshets, min ensamhet och mitt självhat.
Steg två är... öh... öh... nä, jag ser nog steg ett som ett så omöjligt sådant att jag inte tänkt längre än så.

Steg ett skulle även vara att vinna en så stor summa att jag skulle vara ekonomiskt oberoende för resten av mitt liv, eftersom jag då skulle ha möjlighet att direkt och indirekt eliminera samtliga skäl till mitt illamående. Men det känns liksom inte så mycket mer realistiskt än det första exemplet (särskilt som jag aldrig köper lotter eller spelar på något).

Ja, jag tror att man i viss mån påverkar sin egen lycka.
 
Sv: Är du lycklig ?

ja, i stort sett ja. Sen tror jag att man får ha rimliga förväntningar på lycka. Även om man är lycklig innebär det(för mig) att det finns dagar då livet suger ändå. Men det innebär inte att jag är olycklig.
 
Sv: Är du lycklig ?

<snip> ..tror du att man kan påverka sin lycka själv?

Absolut!

Jag ar lycklig. Sa dar himlastormande lycklig kan man inte vara hela tiden, da skulle ju det vara normen och inte ett lycko rus, men jag ar "vardags lycklig" med ett lyckorus da och da.:p Jag kommer ofta pa mig sjalv med att ga omkring med ett leende pa lapparna, eller att jag sitter och kor bil med sagda leende. Jag ser fram emot nasta dag med forvantan aven nar inget sarskilt ar planerat.
Kanner jag mig deppig funderar jag over vad jag kan gjora for att forandra det, och nar jag mar som bast jobbar jag pa att fortsatta sa.
 
Sv: Är du lycklig ?

nja, jag är inte lycklig, däremot är jag ganska nöjd med min nuvarande situation vilket är ungefär 400% bättre än för ett par år sedan.

Jag försöker se till att mitt liv är jämt, jag vet vad jag ska göra och att jag tycker om de sakerna. Jag försöker behandla mina diagnoser så jag slipper det värsta av värken och sömnproblemen.

Jag kan tycka att jag har påverkat min lycka själv, att jag aktivt försökt bygga mig en värld som faktiskt funkar för mig. Men det har tagit hemskt många år, inget man vaknar en morgon och tänker "nu ska jag va lycklig istället" så blir det så
 
Sv: Är du lycklig ?

ja, i stort sett ja. Sen tror jag att man får ha rimliga förväntningar på lycka. Även om man är lycklig innebär det(för mig) att det finns dagar då livet suger ändå. Men det innebär inte att jag är olycklig.

nej det har du rätt i , för att kunna vara riktigt lycklig så måste man nog vara lite olycklig också ibland för då uppskattar man dagarna som är bra så mycket bättre. :)
 
Sv: Är du lycklig ?

Absolut!

Jag ar lycklig. Sa dar himlastormande lycklig kan man inte vara hela tiden, da skulle ju det vara normen och inte ett lycko rus, men jag ar "vardags lycklig" med ett lyckorus da och da.:p Jag kommer ofta pa mig sjalv med att ga omkring med ett leende pa lapparna, eller att jag sitter och kor bil med sagda leende. Jag ser fram emot nasta dag med forvantan aven nar inget sarskilt ar planerat.
Kanner jag mig deppig funderar jag over vad jag kan gjora for att forandra det, och nar jag mar som bast jobbar jag pa att fortsatta sa.

Sådär är jag också , fast jag kan ha många olika "rus" varje dag ...ibland är jag arg, ibland ursinnig , ibland glad, lycklig, flamsig, ledsen ,sur, låg, hög , kär, kåt, frigid ja whatever.....för mig är det som lycka att jag tillåter mig vara allt som jag är när jag är det ....

...men i grunden har jag en positiv inställning och allt slutar bra jämt för mig :) Jag klarar mig alltid, även óm ankaret flyter.
Är nog född sån för mamma säger att jag föddes med ett leende och var alltid glad som barn också...
 
Sv: Är du lycklig ?

...om du är det , hur håller du dig lycklig , och om du inte är det , kan du själv se till att du blir lycklig eller har du fastnat i det bedrövliga ? ..tror du att man kan påverka sin lycka själv?

Det tror jag absolut att man kan genom att använda
huvudet vid beslutsfattande och då ha som mål att
fatta beslut som gynnar en själv.

Jag har faktiskt varit lycklig i nästan hela mitt liv - åtta år undantagna.
Jag fattade ett beslut att inleda och stanna i en relation
med en man som jag visste var fel. Korkat men nyttig
erfarenhet då jag misstänker att det påverkat min
förmåga att enbart fatta rätt beslut därefter.

Det händer att saker och ting börjar gå åt fel
håll och eftersom jag vägrar ha skit i mitt liv
så korrigeras det så fort det bara är möjligt.
 
Sv: Är du lycklig ?

...om du är det , hur håller du dig lycklig , och om du inte är det , kan du själv se till att du blir lycklig eller har du fastnat i det bedrövliga ? ..tror du att man kan påverka sin lycka själv?

Jag jobbar på det.
Kan dock krasst säga att helt lycklig kommer jag inte bli med tanke på mina sjukdomar. Dom lär hänga med hela livet men jag kämpar för att acceptera att dom finns där och jag får lära mig leva trots mina hinder.

Jag tar professionell hjälp för att må bättre och det var det bästa beslutet jag gjort.
Så jag anser inte att jag sitter fast men det tar ett tag att komma loss.

Vad jag gör för att bli lycklig?
Jag gör saker jag tycker om. Skaffade nyligen häst och det är jag väldigt glad över. Jag har mina underbara barn som förgyller min vardag och en man som jag älskar. Det gör mig lycklig.

Ja! Helt klart kan man påverka sin lycka.
Det gäller bara att orka göra det, stå ut ett tag under processen, och sedan hålla kvar i det som gör en lycklig annars är man tillbaka på noll.
 
Sv: Är du lycklig ?

På det stora hela är jag lycklig. Jag slet i många år för att få livet dit jag ville ha det och nu skördar jag frukterna av det. :) Jag bor i en stad där jag trivs, lever med en man som jag älskar och går den utbildning jag drömt om sedan jag var liten.

Det enda som gör mig olycklig är att jag saknar mina föräldrar och det kommer jag alltid att göra, men jag försöker att inte låta det överskugga allt det fina jag har.
 
Sv: Är du lycklig ?

Jag börjar bli trygg och hyfsat nöjd i det livet jag lever, lycklig i glimtar just nu efter en tuffare period i mitt liv men rensar mycket och jobbar mycket med mig själv då jag är absolut tror man är ansvaret för sin egen lycka , vilket till stor del beror på ens inställning och tankar.
 
Sv: Är du lycklig ?

Ja, jag är lycklig. :) För mig handlar det om en livsstil, en attityd att se glaset halvfullt; att vara tacksam och glad över allt som faktiskt är bra i livet och acceptera det som skulle kunna vara bättre men som jag inte har möjlighet att förändra.
 
Sv: Är du lycklig ?

Jag mår bra och har det bra. Så bag är helt klart nöjd med livet och tillvaron, men lycklig? Vet faktiskt inte.

Att jag äntligen har en utbildning och ett välbetalt jobb gör att jag nu kan göra massor av det jag längtat efter. Men nu är det för första gången jag själv som är begränsningen. Vilket är jobbigt på ett annat sätt...

Jag behöver lite mera utmaningar i vardagen för att må bättre. Men jobbar på det.
 
Sv: Är du lycklig ?

...om du är det , hur håller du dig lycklig , och om du inte är det , kan du själv se till att du blir lycklig eller har du fastnat i det bedrövliga ? ..tror du att man kan påverka sin lycka själv?
Ja, jag är lycklig. Skalan mellan ändlös olycka och nirvanaliknande lycka är väldigt bred, och jag uppehåller mig genomgående mycket närmare den ljusa änden än den mörka även om det förstås finns svackor. En underbar familj, tak över huvudet, mat på bordet, lyxen att kunna berika fritiden med många hobbies inklusive egna hästar och lyxen att ha ett intressant yrkesliv. Och jag är, såvitt jag vet för stunden, i allt väsentligt frisk.

Jag tror att man kan påverka rätt mycket kring sin egen lycka - men långt ifrån allt. Det finns lyckohämmande faktorer som man inte har någon möjlighet alls att påverka, och då tänker jag främst på hälsan.
 
Sv: Är du lycklig ?

Nej men jag jobbar på det, får professionell hjälp och jag hoppas att det ska ta mig igenom det värsta och lösa en del av mina problem. (Resten måste jag lösa senare när jag kommit på rätt köl igen).

Jag tror att om man har ett relativt normalt liv, utan jättestora problem så kan man välja sin egen lycka. I annat fall behövs professionell hjälp för att nå dit.
 
Sv: Är du lycklig ?

...om du är det , hur håller du dig lycklig , och om du inte är det , kan du själv se till att du blir lycklig eller har du fastnat i det bedrövliga ? ..tror du att man kan påverka sin lycka själv?

Jag tror att jag är född grundlycklig men sedan kan det förstås variera i nivåer. Just nu är jag i en peak!:)

Till en rätt stor del kan tror jag definitivt att man kan påverka sin lyckonivå men jag tror inte att man helt kan påverka den själv. Är man född med ett visst mått svartsinne tror jag att det är betydligt svårare att börja se glaset som halvfullt när hela ens sinne skriker att det faktiskt är halvtomt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
341
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 301
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 635
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp