Är detta tillåtet?

Pazuzu

Trådstartare
Jag har varit och fotat lite travtävlingar på sistone, och nu när jag gått igenom och redigerat bilderna reagerar jag på ett av ekipagen. Istället för ett vanligt tungband ser det ut som att man istället har knutit någon typ av snöre, ett smalt sådant (tänk paketsnöre, ca 2-3 mm) runt underkäken. Inte kan väl detta vara tillåtet? Jag tittade i Tävlingsreglementet och där står det att tungbandet minst måste vara 10 mm brett.

Jag är inte särskilt insatt i hur man gör kontroller och så på travet, men jag antog nästan att alla ekipage kollades före eller efter start? Men detta verkar inte ha uppmärksammats då det inte finns något noterat om det under bestraffningarna i resultatlistan för det loppet. Eller är det kanske så att inte allt kommer med där?

Sv: Är detta tillåtet?

Du har helt rätt, det är inte tillåtet. Tungbandet ska vara oelastiskt och minst 10 mm (om jag minns rätt ?)

Det finns en ekipagekontrollant på varje bana som ska kolla utrustning och upptäcka sånt där som strider mot reglementet...men tydligen såg de inte:mad:.

Nu letade jag upp bilderna på just det ekipaget igen, och jag ser nu att snöret "endast" användes under värmningen, för att sedan i loppet komma in med ett till synes godkänt tungband. Men borde inte reglerna gälla under hela vistelsen på banan, eller?

Denna formulering i tävlingsreglementet (sid. 54) tolkar jag som att utrustningsreglerna gäller även utanför loppet?:
"- Dessa bestämmelser gäller från och med två timmar
före första loppets start till och med tävlingarnas slut."

Är det någon idé att på något sätt meddela de tävlingsansvariga och skicka över bilder, eller måste de ertappas "på bar gärning" under tävlingarna? Någon som har koll på det?

Svårt att tro att dom kommer att vidta åtgärder sådär i efterhand, men skicka in bilderna så får dom upp ögonen på att sånt förekommer.

Finns en stor tranare har som kor med balsnoren.
Japp, ni laste ratt.
Trevligt nar de "faller isar" - vet ju sjalv hur det skar i handerna.

Vad ledsen man blir när man läser sånt där.:(

Nu har jag iaf meddelat travbanan och skickat över lite bilder, så det är bara att vänta och se vad de svarar.

Vad ledsen man blir när man läser sånt där.:(

Nu har jag iaf meddelat travbanan och skickat över lite bilder, så det är bara att vänta och se vad de svarar.

Blir ju ledsen när man läser sånt här och märker att folk som ska vara professionella använder sig av saker som är mot reglerna.
Tycker det ska vara tuffare tag på kontrollanter och domare på alla tävlingsgrenar.

Skulle vart jättebra om man fick avdrag på poäng om man tex. drar hästen i munnen, använder spö för mycket, rider för aggressivt mm.

Och på framridningen borde det utdelas varningar. 3 varningar och man är utesluten eller inte får tävla resten av säsongen. Har vart på många tävlingar och ibland blir jag så arg, så jag måste kontrollera mig för att inte kasta nåt i huvudet på ryttaren.

Blir ju ledsen när man läser sånt här och märker att folk som ska vara professionella använder sig av saker som är mot reglerna.
Tycker det ska vara tuffare tag på kontrollanter och domare på alla tävlingsgrenar.

Skulle vart jättebra om man fick avdrag på poäng om man tex. drar hästen i munnen, använder spö för mycket, rider för aggressivt mm.

Och på framridningen borde det utdelas varningar. 3 varningar och man är utesluten eller inte får tävla resten av säsongen. Har vart på många tävlingar och ibland blir jag så arg, så jag måste kontrollera mig för att inte kasta nåt i huvudet på ryttaren.

Kom du inte lite fel här även om det självklart är tråkigt med sånt...

Det framgår ju inte av TS inlägg om det var ett proffs eller en amatör som utrustat sin häst så.

Jag försvarar absolut inte den som gjort det, men det kan ju finnas speciella skäl till att man gjort det. Om tungbandet blivit kvar hemma och man upptäcker det precis när man selat ut och ska värma till exempel.
Är man sen ensam är det inte så nådigt att lämna häst på gången och sticka och köpa ett nytt.

Kom du inte lite fel här även om det självklart är tråkigt med sånt...

Det framgår ju inte av TS inlägg om det var ett proffs eller en amatör som utrustat sin häst så.

Jag försvarar absolut inte den som gjort det, men det kan ju finnas speciella skäl till att man gjort det. Om tungbandet blivit kvar hemma och man upptäcker det precis när man selat ut och ska värma till exempel.
Är man sen ensam är det inte så nådigt att lämna häst på gången och sticka och köpa ett nytt.
Hemma kör jag alltid med damstrumpa, gasbinda eller vettrap. Tycker de är överlägset bäst. Jag bara hatar de där läderbanden man måste ha i loppen. Man måste ju dra dem så hårt tycker jag för att de ska sitta....eller gör jag något fel?
gulan

Nej, hästarna brukar gilla dina "hemmaalternativ" bättre än de godkända...

Min erfarenhet är att hästarna tycker bäst om elastiska tungband.

Lite ot men...

Jag har just fått praoa eller vad man ska kalla det med en ekipagekontrollant en kväll... och fått se hur extremt mycket som ska kollas på knappa fem minuter (eller avsevärt mindre om ekipagen är sena till defileringsvolten)... så OM hästen hade gått ut i lopp med det bandet kan man tyvärr inte vara säker på att ekipagekontrollanten hunnit se det heller. Men sannolikt hade någon på banan sett det - om inte första gången det användes så i vart fall om det upprepades.

Vissa hästar kommer ju knappt ens till volten, då har ekipagekontrollanten kanske fem sekunder på sig att hinna se hästen, kusken, kolla brickorna och helst så mycket av utrustningen som möjligt.

Jag trodde i min enfald att kontrollen var mycket större faktiskt. Fast jag inser också att en erfaren ekipagekontrollant hinner se mycket mycket mer än jag gjorde, tjejen jag fick praoa med upptäckte en massa småsaker jag skulle ha missat. De fem minutrarna räckte i princip till för att jag, som helt saknar vana, skulle hinna kolla att siffran på hästen överensstämde med dressen på kusken och i bästa fall hann jag titta på utrustningen ett varv på volten också. Men tjejen som gör ekipagekontrollen var superduktig och såg en massa mer!

All heder åt henne!

Tycker inte heller om lädervarianten, eller den i tyg och kardborre heller för den delen. Upplever också att mina hästar har föredragit hemmagjorda varianter av elastisk och mjuk gasbinda eller powerflex.

Jag tycker inte alls som de lagliga alternativen i Sverige. Du måste dra dom så sinnessjukt hårt för att de ska stanna kvar och drar du det för hårt har det noll flexibilitet.
Här över (usa) kör alla med knästrumpa och det går knappt att dra för hårt då det i alla lägen är elastiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka