Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att hösilage fräter på hästarnas tänder pga ph värdet? Ffa äldre hästar bör man utfodra med försiktighet? Fick det berättat för mig i dag och höll banne mig på ramla baklänges...
Hur som helst kan tänderna bli brunare än vanligt.
Och påståendet verkar inte helt orimligt.
Fråga en hästtandläkare.
Hur som helst kan tänderna bli brunare än vanligt.
Och påståendet verkar inte helt orimligt.
Fråga en hästtandläkare.
Jag har pratat med en hästtandläkare om det, pga vi har en äldre häst som fått sina tänder kraftigt åverkad av dåliga raspningar. Detta har skadat emaljen oerhört, och tänderna förstörs snabbare pga det. Tandläkaren menade att antingen ger man hösilage för att skona tänderna, eller så väntar man och börjar ge hösilage om tänderna sviker och pållen får problem med att tugga.
Om det fräter på tänderna borde tandläkaren i rimlighetens namn inte rekommendera ett foder som skulle förstöra tänderna ännu snabbare.
Hmm... Hösilage har ju ingen tillsatt syra, som en del Ensilage har. Ensilage fräter ju och ges ju därför inte till hästar, kor har ju buffrande saliv som neutraliserar syran.. undrar om inte personen i fråga blandade ihop det hela lite? Har aldig hört att hösilage skulle fräta nånstans..