Är detta sant?

Emmah.S

Trådstartare
Att hösilage fräter på hästarnas tänder pga ph värdet? Ffa äldre hästar bör man utfodra med försiktighet? Fick det berättat för mig i dag och höll banne mig på ramla baklänges...

Sv: Är detta sant?

Finns såvitt jag känner till ingen som helst substans i detta påstående.

Att hösilage fräter på hästarnas tänder pga ph värdet? Ffa äldre hästar bör man utfodra med försiktighet? Fick det berättat för mig i dag och höll banne mig på ramla baklänges...

Hur som helst kan tänderna bli brunare än vanligt.
Och påståendet verkar inte helt orimligt.
Fråga en hästtandläkare.

*KL*

Hmmmm... har jag aldrig hört!
Men det bildas ju mjölksyra i "silage" och OM det fräter (jag vet inte så jag säger OM)...så kan det ju vara det som ligger till grund för påståendet.

(Mjölksyra anses väl i övrigt vara nyttigt....?)

// M

Senast ändrad av en moderator:

Aldrig hört talas om detta. Det är nog ett större problem med alla "sockerbomber" och finfördelat foder som vi ger hästarna.

alla syror fräter ju lite (just därför heter de syror) men sen är det ju mer eller mindre. vanlig apelsinjuice fräter ju på emaljen.

Hittat på Wikipedia:
Mjölksyra (2-hydroxipropansyra, C3H6O3) är en organisk syra (en karboxylsyra). Mjölksyran spelar en viktig roll vid många former av fermentering som används som konserveringsmetod av mat eller vid framställning av ensilage.

Organiska syror bildas genom olika processer i naturen. Många av dessa ingår i våra livsmedel. De är i regel svaga syror. Det betyder att de aldrig kan få lika låga pH-värden som de starka syrorna saltsyra (HCl), svavelsyra (H2SO4) och salpetersyra (HNO3).

Jag skulle vilja tolka denna info som att det INTE fräter på tänderna...vad säger ni?

// M

Jag har heller aldrig hört nåt sådant, ska bli spännande om någon kan komma med nåt vetenskapligt om detta...har inte lyckats hitta nåt än på nätet, iallafall;)

Nä jag hittar inget mer heller....
Finns det ingen som "studerar" foder som har hört nåt...?
Hallåååå jag ropar ;)

// M

Fråga en hästtandläkare.

Jag har pratat med en hästtandläkare om det, pga vi har en äldre häst som fått sina tänder kraftigt åverkad av dåliga raspningar. Detta har skadat emaljen oerhört, och tänderna förstörs snabbare pga det. Tandläkaren menade att antingen ger man hösilage för att skona tänderna, eller så väntar man och börjar ge hösilage om tänderna sviker och pållen får problem med att tugga.

Om det fräter på tänderna borde tandläkaren i rimlighetens namn inte rekommendera ett foder som skulle förstöra tänderna ännu snabbare.

Fråga en hästtandläkare.

Ja alltså det var en hästtandläkare som sagt det till en kompis när hon vart ut och raspat tänderna på hennes hästar i helgen....tänkte att någon här kanske hade ngt svar på den frågan...

fräter nog inte märkbart iaf :)
det mesta sliter väl på tänderna, så tror inte att hösilage gör nåt värre ;)

Hmm... Hösilage har ju ingen tillsatt syra, som en del Ensilage har. Ensilage fräter ju och ges ju därför inte till hästar, kor har ju buffrande saliv som neutraliserar syran.. undrar om inte personen i fråga blandade ihop det hela lite? Har aldig hört att hösilage skulle fräta nånstans..

Utifrån en kemists synpunkt:
Mjölksyra borde inte bryta ned emaljen, den är inte så sur (frätande) att det kan vara farligt. Undvik hellre dricka C**aC**a som har pH ner mot 2. Däremot så behövs det väääldigt lång tid för att CC ska bryta ner en tand.
Mythbusters på Discovery gjorde ett experiment på CC och tänder, inget hände.

Jag har pratat med en hästtandläkare om det, pga vi har en äldre häst som fått sina tänder kraftigt åverkad av dåliga raspningar. Detta har skadat emaljen oerhört, och tänderna förstörs snabbare pga det. Tandläkaren menade att antingen ger man hösilage för att skona tänderna, eller så väntar man och börjar ge hösilage om tänderna sviker och pållen får problem med att tugga.

Om det fräter på tänderna borde tandläkaren i rimlighetens namn inte rekommendera ett foder som skulle förstöra tänderna ännu snabbare.

Ja det är ju inte så konstigt att man vill finna en bra lösning på foder så att en gammal eller äldre häst får i sig den näring den behöver.
Då väljer man ju något lättuggat, och i värsta fall lusernpelletgröt, om gaddarna inte duger något till.

Frågan är hur långt forskningen har kommit i just denna fråga?
Kanske inte finns några studier än?
Min tandläkare sa iaf att tänderna kan bli missfärgade, hade sina aningar om annat, men kunde inte uttala sig i brist på vetenskapligt belägg.
Han har ju många "patienter" att studera på.
Kanske gör silaget ingen åverkan/eller så har det det. Vem vet?

Hmm... Hösilage har ju ingen tillsatt syra, som en del Ensilage har. Ensilage fräter ju och ges ju därför inte till hästar, kor har ju buffrande saliv som neutraliserar syran.. undrar om inte personen i fråga blandade ihop det hela lite? Har aldig hört att hösilage skulle fräta nånstans..

Hmmmm...tänker högt...
Mjölksyran bildas naturligt och behöver inte tillsättas... finns även i hösilage och det är det som ibland syns som vita prickar på hösilaget...alltså inte mögel utan nyttig mjölksyra.

Hästar kan äta ensilage säger min höbonde...?

// M

Det är inte alls troligt o det finns vad jag vet inget som helst vetenskapligt stöd för ett sånt påstående. Ett någorlunda torrt hösilage har dessutom inte särskilt lågt pH.
PL

De vita prickarna i ensilage är inte mjölksyra.. de är i regel jästsvampar (ofarligt).

Har också svårt att tro på påståendet. Om inte annat så är inte silaget i hästens mun någon längre stund.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross