Är det vänster bak som spökar?

F

Fjasut

Synpunkter och funderingar tas tacksamt emot!

Jag har sen en tid tillbaka (ca 6 mån med uppehåll för bete) jobbat min häst på lina för att "lära" honom galopp. Arbetet har gått ganska bra, men han orkar fortfarande inte så många språng innan han bryter av i trav igen.

Nu på sistone så har han fått problem i vänster galoppen. Han skuttar som en kanin istället för rena språng. Högervaret går bra.

Men jag ska ge er en bild av hur han jobbar på linan.

Vänster varv:
Skritten - Han böjer sig fint genom hela bålen. Tar under sig bra med vä. bak och har fina fria bogrörelser.
Trav - Behåller böjningen men tappar bakbenet litegrann.
Galopp - Böjer sig utåt, låser sig i bogen, och skuttar som en kanin.

Höger varv:
Skritt
- Har svårt för att komma till böjning, orkar bara några steg. Har tendens att vika in nosen. Men har ganska fria bogrörelser. Griper under bra med hö. bak när han väl böjer sig.
Trav - Har jättefin trav med bättre (! :confused: ) böjning, och kan samla sig mycket lättare när jag ber honom.
Galopp - Fina övergångar med hygglig böjning. Bra takt. Fria bogar.

Kan tilläggas att arbetet med traven och galoppen, så är det uteslutande fattningar, för att sen bryta av till skritt eller trav.
ET kommer i början av november och då ska hon få gå igenom honom igen. Det var ett tag sen sist.

Han har även börjat slå åt vänster skänkel de gånger som jag rider honom, vilket inte är så ofta.
Nånting är gaalet, men vad?
 
Sv: Är det vänster bak som spökar?

Väldigt svårt att svara på när jag inte sett hästen. Din beskrivning på hur hästen beter sig är också lite motsägelsefull så det är svårt som sagt. Det låter ändå för mig som om det skulle vara just vänster bak som inte vill bära (snarare skjuta på istället) Är du säker på att vänster bak bär bra i skritt, vänster varv? Är inte vänster bak lite innanför framdelens spår? Det är mina tankar om det. Hoppas du får flera funderingar från andra och kan börja nysta. Jobba mycket med skolorna i skritt när du rider så hästen får träna sina båda bakben och bli mera liksidig.
Nu har jag förutsatt att hästen är frisk. Är den kollad? Om inte så är det nog bäst att börja i den änden.
 
Sv: Är det vänster bak som spökar?

*s* jo, motsägelsefullt är väl bara förnamnet!
Jag tycker att han verkar bära bra i skritten på vb, men givetvis så kanske jag blir lurad av honom. Men det är intrycket jag får. Han böjer sig jämnt, sänker höften och griper fram. hmm...

Skolorna jobbar jag litelitegrann när jag rider, men vi får inte till det som jag önskar. Han _har_ en tendens att skjuta över mig på yttersidan. Han törs/kan nog inte sänka höften när jag sitter på. Däremot så tar jag det mycket vid hand.

Men det är något jag missar!


Et kommer snart, inom nån vecka, och då ska hon få kolla honom. Rent veterinärmedicinskt är det inget fel.

Just nu känns det mest som om jag inget kan och ska lägga allt hästeri på hyllan. *deppar* *L*

Kanske behöver vi en paus båda två, så att allt nytt får sjunka in.
Långa ledningar? Finns det receptfritt botemedel på det? *s*
 
Sv: Är det vänster bak som spökar?

En genomgång av ET kanske bringar lite mera klarhet. Har du ingen instruktör som kan hjälpa dig? Ett öga som ser från marken kanske här vad som behövs. Det är ju inte alltid det känns som det verkligen är när vi sitter i sadeln. Det rättar säkert till sig med tiden. Helt liksidiga hästar är ju minst sagt sällsynt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp