Är det vanligt med bara en kula nere?

Scilla

Trådstartare
Skulle ju kastrera min hingst (2år) idag men veterinären kunde bara känna en kula nere och den andra tyckte han låg för långt upp men kan själv nästan svära på att jag känt bägge nere (det var ju därför jag ringde). Är det vanligt att det är så på två-årshingstar? hur lång tid tror ni det kan ta innan den trillar ner? eller gör den inte det? Veterinären kändes väldigt osäker och sa att de inte kan hålla på att åka upp och ner. Fast det har jag ju läst om flera andra som det gjort så på.

Sv: Är det vanligt med bara en kula nere?

Vi hade en hingst som bara ena kulan trillade ner på (där kunde du tom se att det bara fanns en kula. En klasskompis sa åt mig att vänta till han var tre och det gjorde vi.

Och en vacker sommardag det året när vi tittade efter så syntes det tydligt att det fanns två kulor och nu är han kastrerad.

Och när den andra kulan trillade ner blev han jättehingstig. Jag vet inte om det brukar vara så eller om han var undantag.
Om du inte har några besvär med att han är hingst så tycker jag personligen att du ska vänta till han är tre, men annars går det i de allra flesta fall att operera bort med hjälp av titthål.

//Lillan

har oxå en 2:åring som man bara ser en kula på. han är två på midsommar.

När min gamling skulle kastreras så hade han bara en kula nere och veterinärerna rekommenderade operation. Jag hade dock inga problem med att ha honom som hingst lite längre. Ett år senare hade även den andra kulan bestämt sig för att komma ner så han blev kastrerad som treåring...

Detta har inte påverkat honom något humörsmässigt tror jag, han är mycket lätthanterlig och bryr sig inte ett dugg om ston (åtminstone inte på det hingstiga sättet :rofl: )

Enl. min vet. så är det inte ovanligt att kulorna åker "jojo" på unghästar i synnerhet när man är där o pillar.

Det är inga större problem att kastrera klapphingstar heller, men det måste göras på klinik (liggande op). Inte helt ovanligt fenomen nej.

jag har erfarenhet av 3 klapphingstar:

1. kulan åkte "aldrig" ner, mkt bökig hingst, kastrerades på klinik som fyraåring.

2. kulan åkte ner som tvååring, hingsten kastrerades tre dagar efteråt. han var snäll som ett lamm. Kulan som suttit uppe i buken var 2/3 mindre än den andra, och svampartad i konsistensen.

3. mkt snäll hingst, 3 år, okastrerad.

min totto va klapphingst när jag köpte honom, därför fick jag honom ganska billigt. operationen kostar ca 12 000! MEN! När vi skulle försäkra upp honom så hade han två kulor nere=) han var då två år. Han fick gå som hingst tills han var tre. Vet inte om det här e sant men jag har i alla fall hört att problemet med kulor som åker upp kan försvinna om hingstarna får gå på hingstbete, leka av sig och få massa hormoner, då ska kulorna trilla ner. Hur som helt. min gick med hingstar till han va tre. kastrationen kostade ca 2000 istället för 12 000!

arabia skrev:
Enl. min vet. så är det inte ovanligt att kulorna åker "jojo" på unghästar i synnerhet när man är där o pillar.
Så var det på kallblodet! Hon skulle känna på dom och då drog han upp dom:o

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?