Är det vanligt att hästar självdör?

sommarvind

Trådstartare
det borde ju vara varje hästägares dröm att hästen får leva ett bra liv och sedan dö lugnt och stilla i hagen, men hur vanligt är det?

Sv: Är det vanligt att hästar självdör?

Vet inte om det är vanligt, men jag har råkat ut för det. Det var min förra häst (även första häst) som dog ute på betet, med sina hästkamrater runt sig och medan jag satt och klappade honom. Så här i efterhand tror jag det var det bästa slutet han kunde fått, men just då var det hemskt. Just när insikten slog mig, att veterinären inte skulle hinna ut utan att min häst skulle dö där och då, var ångesten obeskrivlig.

Min häst blev 16 år gammal och det var förmodligen hjärtat som satte stopp.

Sv: Är det vanligt att hästar självdör?

Vi har haft 2 hästar som självdött.
en 16 årig valack som jag varit ute på en tur med en halvtimma innan. Han var lika pigg och glad som vanligt, sen låg han bara i hagen.

En 20+ valack, vi släppte på nytt bete och de sprang och busade och var superlyckliga, mitt i ett språng sa det bara *pang*

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka