Är det tillåtet att tävla med ett "kastrerat" sto

Kellie

Trådstartare
Dvs ta bort äggstockarna?

Vi har i dagarna diskuterat vårt sto med besvärliga brunster med veterinären, som åter igen varit här och satt in en ny kula, för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen. Skillnaden är så stor, både i träningen och i hästens beteende, att det nästan skrämmer en. Tappar hon kulan, går hon knappt att ha i hagen tillsammans med andra hästar, då hon blir aggressiv och jobbig. Slår i väggarna inne i boxen och skadar sig själv genom detta, och ser spöken överallt ute i träning och gör en del dumheter. Med kulan är hon en ängel, en helt annan blick, och tränar förträffligt, verkligen vill!
Så veterinären tog upp saken att det är ovanligt men vore kanske värt ett försök, då stoet uppenbart har sådana besvär. Hon är grundligt undersökt men inga synliga fel har upptäckts. Men hon var osäker på om travets reglemente tillåter detta?

Kan man kanske söka dispens för detta innan?

Sv: Är det tillåtet att tävla med ett "kastrerat" sto

Nog borde man väl få det? Är ju inte annat än att man kastrerar en hingst som är besvärlig och inte klarar sitt "jobb" ;)

Om jag var osäker skulle jag maila ST och fråga :idea:

Nog borde man väl få det? Är ju inte annat än att man kastrerar en hingst som är besvärlig och inte klarar sitt "jobb" ;)

Ja jag tycker ju det... men är inte allt krångligare och restriktivare när det gäller fruntimmer? ;)

Ja, det är tillåtet. Det var iafl det för tre, fyra år sedan när jag kastrerade mitt sto. Men ring till chefsveterinären på st för säkerhetsskull, så det inte har ändrats. Kommer inte riktigt ihåg om man behövde dispens.

Tyvärr var det ett ganska dyrt ingrepp, tror det gick på runt 15 tusen, om jag minns rätt.

:):):)

Gick ingreppet bra? Ja, pengar lär det kosta, och det lär väl inte försäkringsbolaget ställa upp med antar jag, även fast hästen har uppenbara besvär.

Det gör nog försäkringsbolagen inte, nä.

Eftersom dom inte ersätter kastrering av hingstar eller komplikationer från dessa. Är ju ingen typ av "skada", utan något man väljer att göra för att underlätta hantering m.m.

Dom ersätter bara klapphingstoperationer om man har typ A1 försäkring med dolda fel från födseln. (ridhästförsäkring).

Ja, ingreppet gick bra. De gjorde operationen stående, gjorde två små hål vid flankerna och gick in och klippte av äggledarna.
Hon hade väldiga besvär med täta brunster innan och blev väldigt medtagen av dem samt hade jättemycket tryckreflexer. Hon ville bara stå och trycka sig mot väggarna och blev okontaktbar. Hon blev i stort sätt brunstfri efter kastrationen och mådde mycket bättre så länge hon gick med ston. Förra sommaren gick hon i samma hage som en vallack och då blev hon lite brunstig igen och gick med ändan mot honom hela tiden, men hon var ändå hanterbar. Kan även ha något att göra med att hon hade borrelia då.

Innan kastrationen la vi in kulor på henne tre gånger som inte låg kvar speciellt länge. Sedan gav jag henne en örtblandning som man köper av ett foderföretag, kommer inte ihåg vad det hette, men produkten heter Stoppy mare. Det tyckte jag att brunsterna blev lite svagare av. Så det kan jag rekomendera om inte ingreppet blir av.

Ja, ingreppet gick bra. De gjorde operationen stående, gjorde två små hål vid flankerna och gick in och klippte av äggledarna.
Hon hade väldiga besvär med täta brunster innan och blev väldigt medtagen av dem samt hade jättemycket tryckreflexer. Hon ville bara stå och trycka sig mot väggarna och blev okontaktbar. Hon blev i stort sätt brunstfri efter kastrationen och mådde mycket bättre så länge hon gick med ston. Förra sommaren gick hon i samma hage som en vallack och då blev hon lite brunstig igen och gick med ändan mot honom hela tiden, men hon var ändå hanterbar. Kan även ha något att göra med att hon hade borrelia då.

Innan kastrationen la vi in kulor på henne tre gånger som inte låg kvar speciellt länge. Sedan gav jag henne en örtblandning som man köper av ett foderföretag, kommer inte ihåg vad det hette, men produkten heter Stoppy mare. Det tyckte jag att brunsterna blev lite svagare av. Så det kan jag rekomendera om inte ingreppet blir av.

Vad intressant! :) Ja, vi har också provat munkpeppar och stroppy mare, och till en början blev det bättre, hon kunde bli svettig och få hög puls (tecken på smärta) ihop med brunsten, samt slog sönder benen mot väggarna.
Stressen försvann i med örterna, men istället blev hon mer aggressiv mot de andra stona, och fortsatte slå i väggarna, samt fick ett typ av hingstbeteende, dominant och nafsig samt "betäckte" ett av de andra stona.

Hästen mår uppenbart inte bra av sin brunstcykel, och det går ut över hela flocken, har provat att ställa henne själv, men då hoppar hon igenom staketet, trots att hon tidigare har kunnat gå i egen hage vid behov, men inte under brunsten. Helst hade man ju velat hitta vad som åstadkommer hormonstörningen eller vad vi ska kalla den, men seminveterinären kan inte hitta något synbart.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar