Är det stor skillnad på att ha en eller två innekatter?

F

Fan of Bill

Har en VILD bondkattunge som börjat flyga högt och lågt. Hunden räcker inte riktigt till som lekkompis, så därför undrar jag om det skulle vara bättre med en kattungekompis? Eller går den här busperioden över snart?

Sv: Är det stor skillnad på att ha en eller två innekatter?

Det blir ofta lite lugnare om man har två innekatter än en. De roar varandra. Kostnadsmässigt brukar det inte bli så himla mycket dyrare. Det går åt mer mat, å andra sidan kan man ofta köpa större förpackningar då och komma ner i kilopris. Samma med sand.

Det är stooooor skillnad, mycket mindre jobb med två katter än med en:D

Busperioden går inte över i första laget direkt ;)
Jag har haft sällskap till min Boll hela hennes liv med ett undantag på några få veckor - då hon inte alls verkade lika glad som annars. Så jag tror att katterna uppskattar en lekkamrat av samma art.
Här hemma är det full rulle när dom väl är igång, dagarna ser ut ungefär leka-sova-leka-sova-prata med människa-sova - med diverse mattillfällen.

Tack för svaren:) Måste säga att det är helt underbart med en kissemisse:love: Skrattar högt åt hennes tokerier:laugh:

Följdfråga: Har ju en hona, spelar det nån roll om en ev ny kompis är en hona eller hane?

Anledningen till att jag frågar är att jag vet att om jag skulle skaffa en till hund (vilket jag inte ska), skulle det bli en tik för min tik trivs bättre med andra tikar än hanar.

Mina katter ska steriliseras/kastreras när tiden är inne.

Ska de ändå kastreras spelar det ingen roll. Själv är jag väldigt svag för hanar och skulle definitivt satsa på enbart hanar om jag inte hade uppfödning.

Två är mycket bättre. De leker med varandra och har kul ihop. Viktproblemen på min stora katt har lösts på ett bra sätt, nu leker han bort energin och har lagom aptit.

Jag instämmer med alla om att två katter är lättare än en. Liksom Sol föredrar jag temperamentet på hanar, och hade lätt blivit sittande med bara hankastrater om det inte vore för att jag faktiskt är uppfödare...

Hos mina högaktiva katter har aldrig lekperioden gått över, men de har blivit klart mindre destruktiva efter tonåren och med sällskap.

Vad är skillnaden på hankastrater och honkastrater? (Säger man så om honor?)

Hanar är mycket "mammigare" än honor.:D Honor, även kastrerade, är enligt min erfarenhet mer temperamentsfulla av sig än hanar. Hanar är bara... supermysiga på alla sätt och vis. Det är honor också, men det är på honornas villkor.

Jag har två hannar, tycker bäst om det. Har haft honkatt också, men hannarna är mysigare tycker jag.

Vi tog hem den första vid tre månaders ålder och den andra vid fem månader. De är från samma kull och tanken var att vi bara skulle ha en men kunde inte låta bli.

Jag märker ingen skillnad, mer än att det är ännu mysigare att ha två katter än en. Det är fortfarande samma bus, Cesar roade sig bra själv när hon var ensam.

Det är en hankatt och en honkatt. Honkatten ska kastreras i nästa vecka. Hankatten får vänta lite till för han är så mycket efter i utvecklingen.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar