Är det seriöst?

P

Phorsytia

Min häst har fått ögoninflammation och får ögondroppar och salva. Veterinären var där i måndags. Jag har aldrig sett en häst med detta och kunde inte vara där när veterinären var där så kunde inte prata med henne då och har inte nått henne per telefon.

Svullnaden går ner men hon har haft näsblod i näsborren under det inflammerade ögat nu varje dag jag kommit till stallet och när vi i dag gick en promenad så började det droppa rejält. Är detta allvarligt? Har försökt fått tag på veterinären i dag men lyckas inte. :crazy:

Och så skyggar hon för allting och är jätte deppig och lugn beror det på att man får nedsatt syn som hon skyggar tro?

Tacksam för svar! :confused:

så här såg det ut i går, har öppnat ögat lite mer i dag!
http://i25.photobucket.com/albums/c75/Phorsytia/DSC00094.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c75/Phorsytia/DSC00092.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det seriöst?

bäst är nog att ta kontakt med veterinär igen. dom hästar jag haft som drabbats av ögoninflammation har inte blött näsblod. att pålle skyggar kan säkerligen bero på att hon ser sämre på det ögat och om inte annat så pga. salvan (har själv haft mkt. problem med mina ögon och salvan kan göra att man ser "grummligt")

Ja jag når henne i morgonbitti så får jag väl be henne komma ut. Stallägaren pratade om att det inte var någon seriöst och att det förmodligen berodde på att hon fick det när hon blev ansträngd om man nu ska kalla en 20 minuters promenad för annstängande :crazy:

Tack!

är det återkommande näsblod så tycker jag du ska kolla upp det. mina erfarenheter av näsblod är...inte så roliga.

tror absolut inte "ansträngningen" av en 20 min. promenad utlöste näsblodet, så vida hon inte hetsade ngt. grymt ;) va ute och skrittade min pålle, under igångsättning efter boxvila, efter 35 min va han dysvett och rök, men i hans fall så va det förväntningarna som gjorde honom ansträngd ;)

vad har det varit för erfarenheter? Du får gärna berätta!

Ja jag når henne i morgonbitti så får jag väl be henne komma ut. Stallägaren pratade om att det inte var någon seriöst och att det förmodligen berodde på att hon fick det när hon blev ansträngd om man nu ska kalla en 20 minuters promenad för annstängande :crazy:

Tack!

Nä inte borde hästen få näsblod av en promenad, ring vet. så att du får ett seriöst svar istället.

M

(Vad menar du förresten med seriöst i ditt fall? Serious på engelska är ju allvarligt/farligt...men seriöst på svenska har inte den betydelsen...det betyder: "På allvar intresserad" och bara en individ kan vara det.
Förlåt...men jag var tvungen...för jag missförstod dig så totalt först...) ;)

Okej va bra att jag inte lät det bara rinna i sanden då.. Ska ringa i morrn det första jag gör!

Jo för mig är seriöst ett väldigt oseriöst ord egentligen. Borde stå är det allvarligt ja :o

hade en tävlingshäst (hoppning, msv-svår) i mitten på -80. stor och tung (halvblod). han fick näsblod någon enstaka gång, ibland utan att jag ridit (om det va varmt) ibland vid träning/tävling. aldrig mkt. och för det mesta bara ur en näsborre. vi sökte för det många ggr. hos veterinär då jag dessutom började uppleva att han inte riktigt "orkade" lika bra längre.

ställde så småningom av honom pga. att han blev trött och håglös (veterinärerna hittade fortfarande inget fel :crazy: ) efter knappt ett år så började han svullna i benen (som ballonger till och från) han fick "panik" och sparkade vid något tillfälle sönder både boxen och vid ett tillfälle även transporten (han ramlade omkull).

till slut fick jag honom utdömd :cry: obduktionen visade på mkt. allvarligt hjärtfel som i sin tur även på verkade lungorna, han hade självdött av sin sjukdom inom en hyffsat snar framtid. den perioden önskar jag inte min värsta ovän :(

hade för några år sedan ett gamalt pensionerat ponny sto som även hon fick näsblod ngn. enstaka gång när det va varmt, även det visade sig bero på hjärt/lungfel.

det är dom ända 2 jag haft genom åren som blött av "okänd" anledning. annars har det varit att den "rivit" sig på en gren i hagen och så, men då syns det ju oftast var blödningen kommer ifrån. det kan ju även bero på ytliga blodkärl (har bekanta som har/haft hästar som blött ngn. gång ibland pga. det) och efter vad jag förstår så är det helt ofarligt. men det kan ju vara skönt att veta om det är återkommande.

lycka till med pålle och "uppdatera" gärna vad som händer ;)

Jag filosoferar lite rakt ur luften..

Hästarnas tårkanal nås genom ett hål i näsan, kan det vara så att det finns en infektion/inflammation i tårkanalen alternativt en blödning där någonstans och det gör att det droppar blod därifrån? det borde ju logiskt sett rinna neråt?

Kommer blödningen "uppifrån" näsan är det mera ytligt?

OBS! Att jag VET inte om det är så, var bara en tanke som slog mig då jag läste ditt inlägg...

Jag filosoferar lite rakt ur luften..

Hästarnas tårkanal nås genom ett hål i näsan, kan det vara så att det finns en infektion/inflammation i tårkanalen alternativt en blödning där någonstans och det gör att det droppar blod därifrån? det borde ju logiskt sett rinna neråt?

Kommer blödningen "uppifrån" näsan är det mera ytligt?

OBS! Att jag VET inte om det är så, var bara en tanke som slog mig då jag läste ditt inlägg...

Skulle precis skriva nåt liknande...
Det kan faktiskt vara så att ögonsvullnaden beror på inflammation i tårkanalen...osv.

// M

Oj låter allvarligt :crazy: Blodet kommer långt upp om ni fattar och verkar inte komma från något sår utan rinner och droppar och är inte speciellt tjock.Kan ju vara något sånt?

Är så arg på mig själv att jag inte var där när veterinären var där och det var inte ens min vanliga som kom. Mest besviken är jag nog på stallägaren som lovade att ge henne medicinen på morgonen men får reda på i dag att hon inte gjort det :crazy: Är det dåligt om hon bara fått 1 gång dag i 2 dagar nu?

Just det hon har tappat hår under ögat som man ser på bilderna men har även börjat tappa längre ner över näsborren. fast det beror kanske bara på medicinen.

det är inte jättebra om hon bara fått 1 gång/dag, efekten av medicinen(salvan) blir ju sämre. att hon tappar päls där det "runnit" kan ju bero på just det att det runnit. skulle inte tro att det är någon fara, tvätta runt ögat med lite koksalt 1-2 ggr/dag.

Okej, nej man blir så arg när någon säger att de ska göra nåt och inte gör det när det är hästens hälsa. Men jag får gå upp tidigt i morrn fasten jag har ledigt och åka och ge henne. Löser sig nog!

JAg hade också en sådan tanke, utan att vara expert;) Tycker också att man kan ana en liten svullnad under ögat(bihålor?) /Lisis-Nyvaken o svamlig Ps. Krya på sig till söta pållen

Jag har pratat med veterinären och hon tyckte jag skulle åka och röntga henne. Men när jag kom i dag så var det bara lite brunt tunn vätska som "fanns" i näsan och bulan hon har ovanför ögat är helt mjuk. Jag tänkte ringa till bollerup eftersom mina föräldrar aldrig skulle åka till helsingborg för hästen tyvärr. Men ska höra vad de säger och så får jag berätta hur det går!

Liknande trådar

Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 576
Senast: LevelSkin
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 625
Senast: Tonto
·
Foder & Strö I onsdags var jag med hästen hos veterinären för en rutincheck av tänderna, då visade det sig att hon hade ett stort karieshål i den...
Svar
10
· Visningar
1 270
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025