Är det seriöst?

Thelma

Trådstartare
Grannen kom och stoltserade med nya valpen. Det är familjens första hund och de har lånat böcker och lusläst..
Men sen säger de att valpen inte vaccinerats innan leverans. Enligt säljaren var veterinären sjuk. :crazy: HALLÅ! Finns det bare en veterinär i landet eller. Vi bor ju iaf i mellansverige.. rätt tättbefolkat! Typiskt att orutinerade hundköpare handlar av oseriösa uppfödare.

Vad kan drabba en sådan liten parvel? Hur utsatt är den för smitta? Kan den smitta mina hundar (visserligen fullt vaccinerade men ändå).

Sv: Är det seriöst?

Parveln kan ju få parvo! :o

Nä, allvarligt, det är klart en stor fördel om valpen är vaccinerad innan köpet, men min vovve var inte det, han var på pricken 8 veckor när jag tog hem honom.

Han vaccinerades så fort jag fick tid på Djursjukhuset, men var aldrig minsta sjuk... Det är ju upp till var och en om man vill köpa en hund som är ovaccinerad eller vaccinerad.

Nu i efterhand skulle jag köpt en för-vaccinerad valp, men det är ju som sagt upp till var och en.

De här visste inte ens om de skulle låta vaccinera valpen. För säljaren hade inte informerat om det.

JAG skulle inte köpa en hund från en sådan säljare. Jag har högre krav än så. Betalar jag 8-10000 kr så betalar jag för hela paketet.

Då är det ju en helt annan sak! Då är det ju utan tvekan en oseriös uppfödare, dessutom en oseriös valpköpare, som "hade lusläst" om valpar... Då borde det ju så minst tio ggr om vilka sjukdomar en valp kan få, som dessutom ofta är dödliga utan vaccinering! :eek:

Nä, jag skulle inte heller köpa en hund från en sån försäljare. Han jag köpte min valp från var väldigt noga med att säga allt massa gånger om! Fick tom avmaskningspiller med. Då betalade jag "bara" 2500 för honom. Skulle ALDRIG gett mer är det för en valp från den uppfödaren!

Hoppas du förstår att jag inte är för ovaccinerade valpar till försäljning!

jag prutade på min valp när jag köpte den eftersom jag ej ville att dom skulle vaccinera utan jag gjorde det hellre själv så att jag såg med mina egna ögon att hon fick sin vacc-spruta.
Men jag köpte inte heller av seriösa uppfödare.

Det finns även "seriösa" uppfödare som inte tror på vaccineringar.

Liknande trådar

Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 680
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka