Är det så här?

E

Egonson

Den sidförande skänkeln i skänkelvikning, ska den vara något tillbakadragen?
Den framåtdrivande/mothållande ska vara kvar i grundpositionen..?

Eller är det tvärs om, att den sidförande ska vara i grundposition och den mothållande framåtdrivande ska vara något bakåt.

Vilken skänkel är den sidförande i öppna, inner eller ytter?
I sluta?

Har alltid den sidförande skänkeln samma position oavsett övning?

Jag har bara ridit aktivt i fyra år så ni får ursäkta mina frågor, men jag får inte ihop detta riktigt :smirk: :p

Hoppas ni förstår mitt sludder här.

Sv: Är det så här?

jag har kvar min sidförande i grundpositionen då min ponny flyttar väldigt lätt och tar baken före om jag drar tillbaka den...

Hej!
Jag förstår att det är mycket att hålla reda på när du inte har ridit så jätte länge! Frågar man inget får man inget veta;) !

Fråga1
Ja, normalt sett har man innerskänkeln, den sidförande skänkeln, lätt tillbakadragen, men det beror mycket på hur hästen reagerar på skänkeln. Enkelt förklarat så om du inte får med dig tex bogen så får du parrera (rätt stavat:confused: :D ) dina hjälper och kanske föra fram innerskänkel. Ytterskänkeln ligger kvar i ordinarie lägge, men kan även den behöva parreras!

Fråga 2
Innerskänkel är sidförande i öppna, ytter i sluta.

Fråga 3
Som jag tidigare skrivit, kan behöva parreras. Tänk ungefär: om jag vill flytta hästens framdel ska jag föra fram den sidförande skänkeln och tvärtom då du vill flytta bakdelen.

Hoppas att det är till din hjälp, och lycka till!!!!!

zeus skrev:
Hej!
Jag förstår att det är mycket att hålla reda på när du inte har ridit så jätte länge! Frågar man inget får man inget veta;) !

Fråga1
Ja, normalt sett har man innerskänkeln, den sidförande skänkeln, lätt tillbakadragen, men det beror mycket på hur hästen reagerar på skänkeln. Enkelt förklarat så om du inte får med dig tex bogen så får du parrera (rätt stavat:confused: :D ) dina hjälper och kanske föra fram innerskänkel. Ytterskänkeln ligger kvar i ordinarie lägge, men kan även den behöva parreras!

Fråga 2
Innerskänkel är sidförande i öppna, ytter i sluta.

Fråga 3
Som jag tidigare skrivit, kan behöva parreras. Tänk ungefär: om jag vill flytta hästens framdel ska jag föra fram den sidförande skänkeln och tvärtom då du vill flytta bakdelen.

Hoppas att det är till din hjälp, och lycka till!!!!!

Hm.. Okej jag förstår :) Nu klarnade det genast :bow:
Jag har fått detta förklarat och visat för mig då jag har ridit lektion, men jag har inte riktigt kopplat detta.

Hm.. Känns lite knäppt när man som jag har hållt på med hästar från marken ungefär hela livet och sedan bara ridit i fyra år, det blir liksom förvirrat för då kan man ganska bra i huvudet men inte i praktiken :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej på er!! Det här med att lära sig rida är en svår konst, och man blir ju aldrig "klar". Först tänkte jag när jag lärt mig att jobba...
Svar
16
· Visningar
5 618
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka