Är det okej med bara gräs?

A

Aip

Mina två hästar (d-ponny och en arab) gå fotfaande på bete. Vi har stora hagar som det finns mycket gräs kvar i. Båda är i mkt god kondition, rejält musklade men överviktiga. (VÄLDIGT lättfödda båda två)

Lite bantning vore alltså inte fel.

Förutom betet får de Miner blå och B-vitamin, morötter och lite Kraft Grund. Detta för att det antagligen är mindre vitaminer i gräset nu än tidigare.

Är det okej att låta dem fortsätta gå på bara bete så länge man ser att de inte faller ur?

Hade tänkt börja ge dem lite hö efter hand för att vänja in dem innan de börjar få vara inne på nätterna.

ABSOLUT! :D

Mina pållar (förutom hbl-hingsten förstås... :crazy:) lever på enbart gräs så länge det finns näring i det. Och det kan det lätt göra i minet en månad till! :)
Och sen vete sjutton om de inte ska få banta lite också när näringen börjar tryta... :devil: För de ser tamejsjutton ut som gödgrisar allihopa - VÄRST är halvblodsstoet... :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 118
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka