Är det okej att ge såkallade glädje poäng?

Is

Trådstartare
Jag är bara lite nyfiken på hur ni vill att Domaren på tex en lydnadstävling ska vara? Alltså ska dom hålla sig strikt efter regelboken eller tycker ni att det är okej om domaren ger en extra poäng till en tävlande(ett så kallat glädje poäng) som ser ut att behöva få lite uppmuntran?

låt oss säga så här:
en 13 åriga flicka tävlar förförsta gången, hon har kanske lånat pappas gamla tävlingshund och måste därför starta låtsäga 2 i lydnad. Hela tävlingen går urdåliga och man riktigt ser hur flickan ser mer och mer ledsen ut. Sista momentet gör dom iaf skaplig och momentet är värd en 8, är det då okej om domaren ger flickan en 10 som uppmuntran? är det okej men bara om 10an inte skulle inverka på slutresultat speciellt mycket och flickan skulle ändå hamna sist i sin klass?

Om ni tycker det är okej med glädje poäng, Är det då alltid okej?
När är det inte okej med glädjepäng?

Vad tycker ni i allmänhet om domare på olika tävlingar?

Sv: Är det okej att ge såkallade glädje poäng?

Nej, inte okej.
Är momentet bara värt en 8 så är det, oavsett förare och hund.

Däremot ser jag positivt på domare som ger bra helhetsintryck om hunden och föraren arbetat tillsammans på ett väldigt bra sätt och båda varit väldigt glada, även om övriga moment inte gått jättebra.

Jag har tävlat 8 gånger (i ettan, skäms...men vi jagar ett LP) och jag tycker alla domare har varit bra.
Visst dömer de lite olika, men det är ju samma på utställning. En domare tycker en sak är bra och en annan domare tycker det är sämre.

Momenten skall dömas rättvist men det får gärna ges extra på helhetsintryck. Helst med positiv komentar till :)

Nej det är inte okej för mig. Tävlar man så gör man det på samma villkor som andra. Domaren kan istället använda helhetsintrycket till att skriva ngt uppmuntrande. Domaren ska döma det den ser och utifrån regelboken inte hur den känner.

Javan

Mjaa, Inte helt okej .. Men hade det varit på en "klubbtävling", typ när kursen man har gått i slutar och det är en liten tävling, så ja, då hade det varit okej!

Nej! Startar man i lydnadstävling förväntar man sig en rättvis och 'riktig' bedömning. Vill man tävla bara för tävlandets skull kan hon lika gärna låtsatstävla för sin pappa...!

Börjar man ge "glädjepoäng" till alla kan man lika gärna strunta att ha lydnadstävlingar och kalla det för uppvisning eller vad man nu vill:mad:

Känner man att man inte är redo att tävla så ska man vänta och ta 10 poängarna ett halvår senare.

Gilly

Precis som många skriver, Nej!

Absolut inte tillåtet med glädjepoäng :smirk:
Dock kan helhetsintrycket hänvisa till nått positivt osv.
Men högre poäng för att trösta gör sporten bara dålig :D

tack för alla svaren. men är det bara jag som har råkat ut för fall där man tror att domaren har jätt ett extra poäng på något moment utan att hunden igentligen var värd det utan mer för att dommaren tycker lite synd om föraren?

Nej! Lydnads tävlingar ska dömmas rättvist efter vad som presteras. tycker det är en av de fördelarna med lydnadstävling. Tills skilnad från utställning där man får extra poäng om man känner domaren eller har ett stort namn :crazy:

Nja möjligvis, men då har de varit emr att de varit tveksamma mellan två poäng och gett de högre...

Dock tycker jag man kan se en viss tendens till "namn dömning" på tex Bruks SM....

Nej, det är inte okej.

Då får domaren skriva något positivt i helhetsintrycket.

Liknande trådar

H
Övr. Hund Vänder mej till lydnadsfolket här inne. Var på lydnadstävling med min golden tjej idår. Allt var toppen strålande sol dock lite...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka