Är det ok att börja?

K

kivanna

Hej alla . Nu har hästen varit här sedan 4/9 och jag ser att allt är ok med de andra hästarna och allt som rör sig häromkring tex tåg,hundar,rådjur mm Jag har varit i hagen varje dag en stund och jag har även provat lite nh och så har vi varit ute och gått med sadel på förbi kalvarna. Jag har även longerat med sadel och hängande stigbyglar och nu till min fråga eftersom han inte bryr sig om sadeln kan jag då börja hänga/ sitta på honom? Eller är det för tidigt han har ju bara varit här drygt 1,5 vecka? Han är ju som sagt 4.5 år och bara inkörd då fd ägarna har velat spara honom så länge som möjligt genom att dom väntade med att köra in han tills han var över 3 år. Tycker ni jag går för fort fram, men han är lungnet själv utom vid den kraftiga blåsten som var då han tyckte allt var jätteäckligt. Har tänkt att köra lite oxå för motionens skull är det ev oxå för tidigt? Dumma frågor men men. Jag hoppas på svar.mvh kivanna PS en snällare häst får man nog leta efter.

Sv: Är det ok att börja?

Verkar ju som att hästen mycket väll kan klara av att börja invänjningen av att sida upp, börja lite lätte med att tynga lite mer å mer i stigbyglarna för varje dag som går så kommer du ju även lite högre upp på honom ju mer du tynger, å vipps säger det så är du nog uppe i sadeln å så kan någon leda runt er en liten bit.
Min mamma å hennes kompis väntade ett år längre än vad folk tyckte att dom kunde vänja in sina vid att dom satt upp på dom å dom är oxå lugnet själa, å även en hel del tömkörda, dock inte inkörda.
Men jag är ingen expert alls på att rida in hästar så jag tycker du ska ta det lite lungt med invänjningen av att sitta upp så att det för säkerhets skull inte händer några olyckor.

Sv: Är det ok att börja?

Jag tycker du kan smöbörja lite, absolut! Vänj honom gärna vid att tynga i båda stigbyglarna, vänj honom vid att ha dig vid sidan om ståendes på ngt högt, häng över honom osv... ni kan ju jobba med att gå över presenning, vänja vid paraply osv. Tror säkert han vill bli körd lite också, så han får lite omväxling.
Men OM han reagerar och verkar bli pressad av det du gör så får du ju backa ett steg.
Hoppas nåt av mina tips kan vara vettigt iaf ;) och stort lycka till!! :)

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 297
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·
D
Hästmänniskan Jag har precis skickat i väg min 3åring på inridning. Innan vi skickade iväg honom så tog jag hjälp utav en tjej som är väldigt duktig...
2
Svar
23
· Visningar
3 349
Senast: Iliaca
·
S
Islandshäst När ni börjar med inridning av era unghästar? Har ridit in några stycken unghästar, själv brukar jag börja när dom är ungf.3år. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: glimjandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30