Är det normalt?

Juzzzen

Trådstartare
Kastrerade min honkatt förra Fredagen. Hon har haft tratt på sig för att hon inte skulle slicka på snittet. Det ser fint o torrt ut, och har inte blött eller så. Men nu tycker jag att det ser lite "svullet" ut. Närman känner runt själva snittet(försiktigt givetvis) så är det hårt som tusan på vissa ställen.Katten är inte besvärad av att man tar där, är frisk, äter dricker och gör sina behov som vanligt. Stygnen ska tas på Måndag.

Är detta normalt att det kan vara lite svullet? Jag har aldrig varit med om kastration med katt, så jag är helt grön, och undrar nu om ni kan hjälpa mig. Visa gärna bilder om ni har på era katters snitt. Upplever att det är mer svullet än när hon precis operarats.

Ska ringa vet imorrn och fråga, men hade varit bra om ni oxå sa era tankar och delade med er av era erfarenheter!

//orolig matte

Sv: Är det normalt?

Ja, ärrvävnad och vätskeansamlingar (i måttlig mängd) är normalt. Det blir svullet när det läker, efter några veckor brukar det mesta ha försvunnit.

okej*puuh* det är inte överdrivet svullet..mest bara att jag tycker att det blivit mer svullet sen operationen. Men det du skriver är ju rätt logiskt..men man är en sån hönsmamma..det är ju min bebis:D

tack så jättemkt för svaret:bow:

En fråga till, närni kastrerade era kissar, ät ni dom ha tratt på hela tiden dom hade stygn..Jag har inte vågat ta av hennes, men jag tycker så synd om henne att hon inte kan tvätta sig på resten av kroppen..En handduk och en massa mys stillar ju inte tvätt begäret..

Nej, jag har bara tratt på när jag inte kan övervaka dem/när de verkligen inte kan låta bli att pilla på såren. Många katter lämnar faktiskt såren ifred och klarar sig utan.

Har inte behövt det till mina katter, de har låtit det varit ifred. Enda gången det kanske hade behövts var när ena katten behövde kejsarsnitt o sen såg till att stygnen plockades ett efter ett. De var iofs ingen fara med stygnen, hon tog dem lagom till att de hade läkt ihop, men det kunde ha blivit dumt med läkningen. Tratten var dock inget alternativ då hon hade sina 4 bebisar att ta hand om. Lite bökigt att tvätta barnrumpor med en stor tratt på huvudet...

Min katt fick ha tratten hela tiden, jag försökte ta av den men då var hon direkt och pillade på såret, så den satt tills jag hade plockat stygnen.

Vad är det för stygn hon har? Stålstygn eller med liknande "vanlig" tråd?
Katter med stålstygn brukar oftast inte bita på stygnen, men med vanliga stygn är det vanligare att de tuggar på dem eller biter av dem.
En klinik jag varit lite på gav ut trattar till alla honkatter som kastrerades, oavsett stygn, och en annan klinik gav inte ut tratt om katten var sydd med stål.
Det enklaste kan nog vara som Sassy säger att man tar av dem tratten när man kan hålla koll på henne, så att hon inte tuggar av stygnen.

Tack alla för era svar!:bow:

Jag testade att ta av tratten igår, men hon började direkt slicka på snittet. Okej om hon bara tagit en "rutintvätt" men hon tvättade som besatt, så tratten fick tyvärr åka på, och får sitta tillspå måndag. Hon har stålstygn, men hon var som besatt, tyvärr. Men nu är det inte ångt kvar tills hon får slippa den iaf!:D

Min honas sår var oxå lite hårt o svullet efteråt, men det lägger sig med tiden. Helt normalt. Vet inte om jag har några bilder på nätet på såret... ska kika...

Nope, det hade jag tyvärr inte.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
670
Katthälsa Hej, Min honkatt kastrerades i tisdags, åkte till veterinären i fredags då jag tyckte såret såg rött ut, men de tyckte det såg fint ut...
Svar
4
· Visningar
1 474
Senast: Marty
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 587
Senast: Cheeserica
·
Katthälsa Istället för att sy yttre stygn? Jag var med en av katterna och fick konstaterat att hon hade en juvertumör :( i onsdags. Vi upptäckte...
Svar
4
· Visningar
1 554
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama