L
LindavCindy
Sv: Är det nödvändigt??
Håller med..
Självklart ska man inte slå sin häst! Ett spö skall användas som en förstärkning av skänkeln, alltså är själva spöet i sig absolut inte fel att använda, det är hur man använder det som avgör anser jag.
Jag rider själv ofta med spö, när jag rider ut och när jag hoppar har jag det alltid. Ibland håller jag det i handen, ibland ligger det under sadeln, men ändå nära till hands.
Min foderhäst är extremt märrig till beteendet. Nästan gräslig ibland När hon var 5 år hade hon en period när hon var jävlig jämt, skulle inte lämna stallet, backade, sparkade bakut, stod på bakbenen etc. Vilket ju är farligt i längden, hon brydde sig inte om om hon backade in i en annan häst eller ner i ett dike. Ägaren gav henne EN rejäl dask på baken när hon helt enkelt inte fann något annat att göra åt saken. Hästen var väl genomsökt och fullt frisk. Hon behövde ett spörapp och sedan slutade hon med de dumheterna. När jag fick henne testade hon på samma sätt.
Min unghäst är likadan, hon har nämligen vunnit över sin förra ryttare.
Man ska inte slå hästen, men svarar den inte för dina hjälper kan du förstärka dem, genom att använda ett spö, det kan gott räcka med att nudda dem, eller vifta lite med det i luften så hästen ser det.
Spö ska användas med sunt förnuft! Likaså sporrar. Det är inget hästen ska vara rädd för, spöet är ingen bestraffning. Man kan gått använda det till att klia och klappa dem med när man rider också, det gör jag
Håller med..