Är det nån ekonomisk mening med att ha dessa försäkringar?

Rosett

Trådstartare
Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning?

Jag har två cancerförsäkringar som kostar ca 350 kr/kvartal. En för kvinnlig cancer (t.ex. underliv, livmoder, äggstockar, bröst) och en tilläggsförsäkring för annan cancer (finns undantag).
Vid ex vis bröstcancerdiagnos skulle den ena ge mig 5 000/månad i 12 månader + 50 000 kr i engångsbelopp.
Vid annan än kvinnlig cancerdiagnos skulle den andra ge mig samma summa.

Frågan är om det är nån mening att ha dem kvar eftersom att bostadstillägget antagligen skulle bli 0 kr i ett år så försäkringspengarna skulle ju gå mest till hyran, inte till att ta hand om mig själv under behandlingen.
Har tänkt jättelänge på det här men det är ju så enkelt att bara fortsätta betala premien.
Tror ju heller inte att jag blir gladare av försäkringspengar ifall jag skulle få cancer.
Tog försäkringarna för 9 år sen i nästan panik :crazy: eftersom jag hade vissa symtom som ev kunde bero på blodcancer.

Jag har skrivit till FK anonymt och frågat ifall bostadstillägget minskar av såna här försäkringsutbetalningar men de ville att jag skulle ringa och säga vem jag är för att de skulle kunna ge rätt svar.
Är rädd att de då antar att jag redan fått försäkringspengar ...
 
Om du redan hade symtom så var det ändå för sent att teckna försäkringarna, det blir noll i ersättning (oftast) oavsett om man betalar premierna eller inte. Så den sortens panik är onödig.
Det var ju inget svar på min fråga men svarar väl ändå.

Nej, jag läste villkoren noga när jag tecknade försäkringarna och det var inte för sent. Man skulle inte ha haft någon cancerdiagnos tidigare i livet, stod det.
Symtomen jag hade indikerade bara att de behövde utredas.
 
Det var ju inget svar på min fråga men svarar väl ändå.

Nej, jag läste villkoren noga när jag tecknade försäkringarna och det var inte för sent. Man skulle inte ha haft någon cancerdiagnos tidigare i livet, stod det.
Symtomen jag hade indikerade bara att de behövde utredas.

Ok, det var generöst.

Från konsumenternas.se
"
Försäkringen gäller aldrig för en sjukdom eller kroppsfel om symtomen har visat sig innan försäkringen börjat gälla. Den gäller inte heller för sjukdomar som är en följd av sådana symtom som fanns innan ni tecknade försäkringen.
"

Nä, jag reagerade på att paniken uppstod vid ett tillfälle när den enligt vad jag visste var helt onödig.
 
Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning?

Jag har två cancerförsäkringar som kostar ca 350 kr/kvartal. En för kvinnlig cancer (t.ex. underliv, livmoder, äggstockar, bröst) och en tilläggsförsäkring för annan cancer (finns undantag).
Vid ex vis bröstcancerdiagnos skulle den ena ge mig 5 000/månad i 12 månader + 50 000 kr i engångsbelopp.
Vid annan än kvinnlig cancerdiagnos skulle den andra ge mig samma summa.

Frågan är om det är nån mening att ha dem kvar eftersom att bostadstillägget antagligen skulle bli 0 kr i ett år så försäkringspengarna skulle ju gå mest till hyran, inte till att ta hand om mig själv under behandlingen.
Har tänkt jättelänge på det här men det är ju så enkelt att bara fortsätta betala premien.
Tror ju heller inte att jag blir gladare av försäkringspengar ifall jag skulle få cancer.
Tog försäkringarna för 9 år sen i nästan panik :crazy: eftersom jag hade vissa symtom som ev kunde bero på blodcancer.

Jag har skrivit till FK anonymt och frågat ifall bostadstillägget minskar av såna här försäkringsutbetalningar men de ville att jag skulle ringa och säga vem jag är för att de skulle kunna ge rätt svar.
Är rädd att de då antar att jag redan fått försäkringspengar ...
Varför skulle dom anta det? Dom ser ju vad du har för inkomst på deklarationen oavsett. Bästa är att ringa dom och fråga.
 
Sen tänker jag att dom 5000kr är ju inte säkert att du får extra med det du har nu, meningen är väl lite att det ska täcka ev inkomstbortfall så att det inte blir kaos om man måste sluta jobba. Så huruvida det finns en mening eller inte med dom är väl helt och hållet beroende på vad du riskerar att förlora i inkomst vid en diagnos och behandling.
 
Varför skulle dom anta det? Dom ser ju vad du har för inkomst på deklarationen oavsett. Bästa är att ringa dom och fråga.
Visst, men de kan säga en sak på telefon som sen när det kommer till kritan inte stämmer.
Jag vill ju ha ett skriftligt svar, därför mailade jag.
 
Visst, men de kan säga en sak på telefon som sen när det kommer till kritan inte stämmer.
Jag vill ju ha ett skriftligt svar, därför mailade jag.
Det kan de göra även om det är skriftligt. Det brukar finnas tydliga skrivningar om att svar/utlåtande inte är något som gäller vid handläggning av individuella ärenden senare. Om de skulle vara bundna av det skulle de inte kunna svara alls. Men du borde ju kunna få svar enligt nåt huvudregel-resonemang om vilka inkomster som ska sorteras var.
 
Sen tänker jag att dom 5000kr är ju inte säkert att du får extra med det du har nu, meningen är väl lite att det ska täcka ev inkomstbortfall så att det inte blir kaos om man måste sluta jobba. Så huruvida det finns en mening eller inte med dom är väl helt och hållet beroende på vad du riskerar att förlora i inkomst vid en diagnos och behandling.
Har hel sjukersättning så det är bara bostadstillägget som antagligen skulle försvinna om jag fick ut 110 000 på nån av försäkringarna.
 
Det kan de göra även om det är skriftligt. Det brukar finnas tydliga skrivningar om att svar/utlåtande inte är något som gäller vid handläggning av individuella ärenden senare. Om de skulle vara bundna av det skulle de inte kunna svara alls.
+ @Grazing

Ok då är det ingen mening med att fråga alls. Bra att veta.
 
Har hel sjukersättning så det är bara bostadstillägget som antagligen skulle försvinna om jag fick ut 110 000 på nån av försäkringarna.
Då är det bara att räkna ut hur mycket ersättning man får för den inkomsten man har. Det står på nätet hur många procent dom betalar beroende på vilken inkomst man har. För ja, ökar inkomsten så minskar även tillägget.
 
Är det så att rätten till bostadstillägg är beroende av din inkomst, vilket, om jag förstår rätt, är din sjukersättning i ditt fall? Om så är fallet så tänker jag att om ersättningen från dessa försäkringar inte ses som inkomst så bör utbetalning av ersättningen inte påverka bostadstillägget. Så frågan blir då om ersättningen anses som inkomst enligt skattelagen. OBS detta är mina tanker - detta är inte mitt område.

Resonemanget ovan baseras som sagt på att bostadstillägget är kopplat till din inkomst (sjukersättningen). I det fall kan detta kanske ge viss ledning:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/2625.html
Under avsnittet "Ersättningar vid sjukdom och olycksfall" anges bl.a. följande: "Ersättningar vid sjukdom och olycksfall som betalas ut på grund av en försäkring är som huvudregel skattefria (8 kap. 15 § IL)."

På sidan anges sen vissa undantag från nämnda huvudregel. Jag tycker inget av de tre nämna undantagen stämmer in här.
 
Som @Acto är inne på brukar försäkringsersättningar inte räknas som inkomst. Så det är möjligt de inte skulle påverka bostadstillägget. Samtidigt räknar de även på förmögenhet. Det kan även vara så att vissa försäkringsersättningar räknas och andra inte. Jag skulle ringa in till FK och fråga.
 
Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning?

Jag har två cancerförsäkringar som kostar ca 350 kr/kvartal. En för kvinnlig cancer (t.ex. underliv, livmoder, äggstockar, bröst) och en tilläggsförsäkring för annan cancer (finns undantag).
Vid ex vis bröstcancerdiagnos skulle den ena ge mig 5 000/månad i 12 månader + 50 000 kr i engångsbelopp.
Vid annan än kvinnlig cancerdiagnos skulle den andra ge mig samma summa.

Frågan är om det är nån mening att ha dem kvar eftersom att bostadstillägget antagligen skulle bli 0 kr i ett år så försäkringspengarna skulle ju gå mest till hyran, inte till att ta hand om mig själv under behandlingen.
Har tänkt jättelänge på det här men det är ju så enkelt att bara fortsätta betala premien.
Tror ju heller inte att jag blir gladare av försäkringspengar ifall jag skulle få cancer.
Tog försäkringarna för 9 år sen i nästan panik :crazy: eftersom jag hade vissa symtom som ev kunde bero på blodcancer.

Jag har skrivit till FK anonymt och frågat ifall bostadstillägget minskar av såna här försäkringsutbetalningar men de ville att jag skulle ringa och säga vem jag är för att de skulle kunna ge rätt svar.
Är rädd att de då antar att jag redan fått försäkringspengar ...
Om jag tolkat rätt när jag frågat så titar de på vilka inkomster (=pengar in) som finns.Oavsett varifrån de kommer.

Vilket vore helt korrekt. Tillägget är ju för att man ska ha råd att bo. Inte för att man ska få högre levnadsnivå.

Jag har börjat ta ut ett privat pensionssparande och det minskade mitt bostadstillägg rejält.
 
Om jag tolkat rätt när jag frågat så titar de på vilka inkomster (=pengar in) som finns.Oavsett varifrån de kommer.

Vilket vore helt korrekt. Tillägget är ju för att man ska ha råd att bo. Inte för att man ska få högre levnadsnivå.

Jag har börjat ta ut ett privat pensionssparande och det minskade mitt bostadstillägg rejält.
Ja visst, men får man ut på en försäkring för ett speciellt ändamål ska ju de pengarna gå till ändamålet, inte till ett annat ändamål.
T.ex. om det brinner i bostaden och man får ut en stor summa för lösöret på hemförsäkringen, tycker du man ska ha mindre eller inget i bostadstillägg då ...?

Kommer säga upp ena eller båda försäkringarna för jag tänker inte betala privat för nåt som jag redan betalar skatt för (att få bostadstillägg).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp