Är det många hingsthållare som avvisar exemston?

L

Lambo

Har nämligen fått erbjudande om att köpa ett avelsto, islandsimporterad som har utvecklat exem här i Sverige. En bidragande orsak kan ha varit att hon var undernärd och i det närmste utslagen när hon kom hit, var sjuk under långa perioder pga att imunförsvaret i grund och botten var nere. Kom dock till mycker kunnigt hem, där hon blev frisk, åt upp sig och växte till sig en hel del. Hästen har dock topp stam och runt 122-125 i blup och har gett jätte fina föl (avkommorna har inte visat några exemtendenser alls).
Men nu skall ägarna dra ned på sin avelsverksamhet, de är lite till åren komna. Jag har tidigare köpt 3 jätte fina hästar av dem och båda parter har varit mycket nöjda. Därför har de nu i förtroende erbjudit mig att köpa exemstoet.

Jag är medveten om allt arbete och alla kostnader som sjukdomen kräver. Vet också att man inte rekommenderar att avla på ett exemsto (bor dessutom på ett ställde där markerna är öppna, mycket blåst lite insekter), och skulle igentligen aldrig tänka mig att göra det. Men det här stoet är något alldeles extra (och då menar jag verkligen det!). Men undrar om det är väldig vanligt att hingsägare/hållare betackar sig för exemston?
Tror ni att det blir svårt att få henne betäckt?!
Tacksam för svar!

Jag tror att det bara är ett fåtal hingstägare som avvisar eksemston. Tyvärr. Det står ju på defektlistan och därför skall det inta avlas på dem. (Det vet du redan !).

Många har åsikten att svenskfödda eksemston skall man absolut inte avla på. Och det håller jag helt och fullt med. Dock är man mer överseende med islandsimporterade ston (och hingstar). Så länge de inte ger eksemavkommor får de fortsätta användas i aveln har jag förstått det hela.

Vissa säger nej till eksemston - men i majoritet är de välkomna.

Vad som man kanska skall tänka på - om toppstoet med eksem får en fin hingst som sedan används i aveln - vad händer? Kommer det senare visa sej att den ger eksemanlag eller ej?

Om detta kollas upp vet jag ej. jag anser det är värt ha en koll på avkommor efter eksemston, och efter eksemhingstar. Få koll på OM anlaget sprids till avkommorna eller ej.

Har bara hört om en hingsthållare i Sverige som avsäger sig eksemston!
Men är osäker på om denna person verkligen gör det...
då jag vet att det varit eksemston där på betäckning.

Hur som helst så tror jag att majoriteten av hingstägarna tar emot eksemston. Dom ger ju pengar dom med ;)
Är det dessutom ett sto med dom kvalifikationer du nämner så är det nog inga problem!

Nej, det tror jag inte, för det kryllar av oansvariga hingst- och stoägare i Sverige. Varför ska du avla på ditt eksemsto? Har hon verkligen något alldeles särskilt som du inte kan hitta hos ett annat, eksemfritt sto?

Det finns en hingsthållare som helt säkert inte tar emot NYA eksemston. Tidigare så gjordes det och det fanns fölgaranti, men eftersom vissa ston aldrig tog sig så kom de dit år efter år för att ombetäckas.....men jag tror att det är slut på det - och några nya tar de INTE emot.

Finns ju dock väldig kända avelshästar med exem-mammor, Tryla (10.00 töltare) och Blaer (1:a klass). Men det är nog inget man skall uppmuntra, man vet ju aldrig vad som händer med nästa generation eller generationen efter den...

Det finns tyvärr säkert oseriösa hingstägare som tar emot eksemston. Tyvärr! :devil: Skulle de vara seriösa skulle de vägra. :smirk:

Inte så att de bara inte tog sig, utan de kastade/förlorade oftare fölen :(

Det står mer om det under "Islandshäst"

Men jag vet allvarligt talat inte om någon mer hingsthållare än vi som följer defektlistan. Så särskilt svårt är det inte att betäcka eksemston, det är bara att betala. Och räkna med att stoet inte sköts om under betäckningsperioden förstås :devil:

Ja, när folk sätter sig själv framför sitt sto och hennes framtida avkommor, kan man bara gråta åt eländet som utomstående. :cry: :cry: :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka