Är det här en bra rockard?

M

Marie_C

Skulle ni rekomendera den här? Tack på förhand!:bump:

Rockard1.jpg

Sv: Är det här en bra rockard?

Finns massor av trådar som avhandlar denna rockardens vara eller inte vara!

Sök på Globusrockard i sökfunktionen så kommer du få en massa för och emot!

Detta är inte en globus rockard utan Piffifs rockard :idea:.

Som man kan se är den lite grövre och hjulen är också grövre.

Mvh
Emma

Den duger till små körning/hobby körning. :) Men inget mer.
Så länge man använder bak sele och draglinor så funkar vagnen super !

Så vill du bara ut och små köra på vägarna hade jag köpt den :D !

Mvh
Emma

Mvh
Emma

Ser inte att den ska vara grövre i själva konstruktionen och "Globus" har numera också grövre däck!

F.ö så kallar "vi" felaktigt alla typer av denna vagn för Globus!
Globus själva har inte gjort rockarden utan köper in den, liksom övriga återförsäljare som kallar den för andra namn, från Asien!

Antar att så är fallet med denna med?
Annars är det ett rent plagiat och med tanke på priset så misstänker jag att den nu dyker upp under ett annat (av flera) namn!:)

Mvh
Emma

Detta är från Bole, jag var på Bole häromveckan och dom hade en som stod utanför butiken och den såg ut precis som min Globusrockard. Inte grövre på något sätt d v s.

Jag tycker den ser väldigt klen ut och jag ser inga öglor för baksele, men det går ju att lösa. För enkla turer på grusväg med shettis funkar den säkert utmärkt, för större ponny eller körning i skog och mark skulle jag inte använda den.

Där sa du något jag inte tänkte på!

På dom andra rockarderna av denna modell brukar det vanligtvis finnas en svängel!

Ang. klenheten så hamnade vi i diket två gånger i söndags. Ena gången bar det sedan upp för en stenig brant.
Men vi satt så stabilt, fnissande, i vagnen båda två så den är ju inte av tändsticksmodell i.a.f! ;-)

Har funderat på denna modell på rockard länge.Men hört både ris och ros dock mestadels ris. Fick själv frågan om rockarden för någon vecka sedan.Frågeställaren är modell större och ska köra A & B ponny. Anser ni den vara stabil till tyngre kusk?Det drar ju mer i ramen om ni förstår vad jag menar:smirk:

Det står att det ska vara svängel på den. Ska köra shettis men kollar nog vidare nu när jag läst på lite.

Enligt Tryggs erfarnhet så verkar den ju hålla för en del iaf ;) Det som slog mig är att det kanske blir svårt att ballasera den med en tyngre person i? Det verkar ju inte finnas någon ställbar axel så den kanske blir för baktung och trycker upp selen? Bara en tanke, har aldrig provat den...

Jag följer med min brorsdotter ibland och hon har en sådan rockard.

Tillsammans väger vi nog ca 110-120 kg och jag har inte upplevt det som något problem alls!

Jag ska säga min personlig åsikt om vagnen.

Till en A eller mindre B-ponny (har inte sett dom modellerna som passar till större hästar) som man bara nöjeskör tycker jag den är jätteprisvärd!
Tycker att den är snygg att se på. Helt okej att sitta i och den är lätt att komma i och ur!
Gillar ryggsätet samt att den är lätt att hålla ren osv.
Allt detta till ett bra pris!

Nackdelen är väl att du får inte tävla i den pga måtten och nej, den är självklart inte lämpad för hårdare körning i terräng alá maraton osv.
Men det säger väl priset?
Att det är en vagn för just nöjeskörning!:)

Jämför denna med tex. Tidaholmsvagnar.
Det är många 1000-lappars skillnad i pris och självklart så märks ju den skillnaden.
Därför tycker jag det är orättvist att jämföra den med dyrare vagnar som dom flesta av oss kanske hade köpt om bara plånboken var lite större!:p

Jag har några meningar att säga om dessa "statsrockarder"
Svängeln sitter nästan högre upp än själva skaklarna, det är svängeln du ska dra tyngden i (skaklarna bara till styrning och bromsning) så därför när du drar i svängeln så drar du samtidigt skaklarna neråt så du drar vagnen neråt/framåt.

Skulle svängeln istället sitta där den ska sitta, nere vid tyngdpunkten (i detta fall hjulaxeln) så skulle du dra vagnen UPPÅT/framåt.

Så varför denna onödiga tyngd på hästens rygg? Jag förstår inte riktigt hur dessa rockardbyggare har tänkt, det verkar inte vara hästfolk iaf.

I annat fall tycker jag det är skitkul att läsa om körningen här på Buke!!:) Fortsätt kämpa!

skogs-DM3.jpg
[/IMG]

Detta är jag med min kommande "körhäst" på Skogs DM i vintras när vi gör lunnbänken, ni ska veta att det var inte enkelt att båda styra hästen, hålla stocken, parera stocken med benet samt att glida runt i lerslask! Men det gick! Detta vart vår första Godkända lunnbänk;)

För det första kan jag inte annat än hålla med dig.

För det andra, underbart läcker häst! :love:

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 065
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka