Är det för mkt begärt av fodervärden?

T

tigger

Min valack har varit konvalecent sedan i maj pga av en gammal skada som blossat upp igen. Denna skada är skriftligt dokumenterad i fodervärdskontraktet och fodervärden var mycket väl medveten om att den kunde komma tillbaka när som helst igen (eller aldrig någonsin). Just därför har jag ändå varit schysst och skrivit i kontraktet att jag står för eventuella vet.kostnader som skulle kunna uppkomma pga av denna skada. Vilket jag ser som en självklarhet och vilket jag också har gjort hela tiden.
Innan hästen åkte förra sommaren skedde ändå en sedvanlig vet.besiktning som blev utan anmärkning. Eftersom jag tycker att det är viktigt att man lämnar bort en "frisk" häst.
Som sagt så har han varit konvalecent med flera återbesök på klinik (som jag förövrigt tagit hand om). Nu skulle han ha satts igång för ca 1 månad sedan i lugn takt för att se hur han klarar av påfrestningen. Han döms ut om det ej fungerar eftersom han då troligtvis aldrig kommer att klara av att ridas "normalt" igen utan att få ont.
Pratade med fodervärden häromdagen för att jag ville höra hur det gått med igångsättningen och får då höra att hon har struntat i den för att hon inte vill bli mer känslomässigt involverad i honom och försöker att glömma bort honom istället. Hon har istället tagit en ny häst på foder som hon rider. Visst, hon tar hand om honom, men mer än så är det inte. Han går i hagen och blir ompysslad när det behövs, så dåligt har han det ju inte. Men är det för mycket begärt av mig att man då hör av sig till mig, så att jag kanske kunde åkt ut och satt igång honom (vilket jag kommer göra nu de sista veckorna innan återbesöket, trots att det är en liten bit för mig att åka)? Hon har ju ändå tagit på sig ansvaret för att ta hand om hästen på bästa sätt...
Jag som alltid vill vara alla till lags och lösa allting känner mig som värsta kärringen nu för att jag blev lite irriterad på fodervärden...

Sv: Är det för mkt begärt av fodervärden?

Jo visst var det lite dåligt att inte höra av sig till dig.Det hade kanske varit bättre att du tagit tillbaks honom och fixat rehabiliteringen själv.

Hoppas det går bra med kusen i alla fall.

Sv: Är det för mkt begärt av fodervärden?

Tycker att du har rätt att bli irriterad. Jag förstår fodervärden att denne vill ha en häst att rida på men h*n kunde ha upplyst dig om detta. Hoppas hästen blir bra tll slut. Om det var min häst skulle jag nog försöka ta hem honom men det kanske du inte har möjlighet till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 484
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 930
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar