är det farlig? :S

K

knasenknas

min lilla polla var ute å red för någon vecka sen med min medryttare, och var väldigt hispig så på något sätt har hon blivit av med den "kastanjen" under hovsäkgget. hon har väl trampat eller något, så eftre det blev hon halt, tror ni att det är för att den har gått av eller tror ni det är av en annan orsak hon är halt?
å är det farligt om den går av? eller går av den är borta helt.. :confused: :cry:

Sv: är det farlig? :S

Hej!
Hur långt in har den gått av? Är det så att hela är borta -öppet sår som blöder?
Isånafall är det nog inte värre än ett vanligt sår.
Att dom tappar sina kastajner, eller rättare sagt tappar den yttre delen, är ju helt normalt.

Mli skrev:
Hej!
Hur långt in har den gått av? Är det så att hela är borta -öppet sår som blöder?
Isånafall är det nog inte värre än ett vanligt sår.
Att dom tappar sina kastajner, eller rättare sagt tappar den yttre delen, är ju helt normalt.

ja den har gått av helt, och det har blött... :(

Nu såg jag att du hade skrivit under hovskägget! Tänkte först på de kastanjer som dom har under knä/has. Jag tror inte att det är någon större fara ändå, sporren är ju inte förgrenad med inre senor/ligament/ben, utan endast en hudförändring.

Behandla den som ett vanligt sår, se så att det inte har bildats fickor i huden under, ifall den har ryckts loss.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 725
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka