Är det exsem?

D

Duffy

Hej! Min valack började klia sig i svansroten för några veckor sedan och det har pågått sedan dess. Det är bara i svansen och på bakdelen runt om det kliar. När han går i hagar med träd eller buskar står han ett flertal ggr per dag och kliar sig i svansen och han kliar sig även mot krubban i boxen. Kan detta vara exsem eller är det bara jag som sjåpar mig? Har nu köpt ett exsemtäcke som skyddar svans och bakparti och kliandet ser ut att ha minskat, men kan man förhindra exsem på ngt mer vis. ngn salva eller dylikt?
PS. Min häst är svenskfödd.

Sv: Är det exsem?

Svårt att säga säkert om det är exem, men behandla honom som en exemhäst ett tag i alla fall, för hans eget bästa. Men det kan ju också vara någon typ av hudinfektion eller liknande. Ta ut veterinär om du är osäker. När det gäller salvor och liknande för exemhästar så finns det hur mycket som helst, men allt fungerar inte på alla hästar, man får prova sig fram. På min exempålle fungerar ett preparat som hetter Killitch, det hjälper huden att behålla sitt normaltillstånd och inte bli skorvig. Tillsammans med täcke har detta preparat gjort min pålle symptomfri.

Liknande trådar

Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Hoobes
·
Hästvård Min islandsvalack har kliat svansroten sedan några veckor tillbaka, han är svenskfödd och eksemfri. Han kliar inte mankammen och visar...
2
Svar
27
· Visningar
7 981
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka