är det ett bra hö?

Martina_m

Trådstartare
Hej!
Har ett hö med
energi: 8,0 MJ TS
protein: 55 g TS

Är det ett bra värde?
Bör min häst klara sig på det utan att kompensera med kraftfoder?

//Martina

Sv: är det ett bra hö?

Är hästen inte väldigt lättfödd så är det utmärkt hö! En kvot på 6,9 nästan. Ungefär 6 är det en ganska normalfödd häst bör gå på.

Tack!

Har en stor d-ponny, svenskt halvblod. Hon är nog normallätt att föda. Men något för bred om magen kanske. Men vill ändå inte att hon ska gå ner för mkt.

Det är alltså 8MJ /kg TS? Är Ts-halten 84%?

Då är MJ:et 6.7 /kg foder och smbrp 46/kg foder. Det är ganska idealiskt för din typ av häst och du behöver defintivt inte ge kraftfoder! Däremot kanske mineraler - fick du inga värden på dom?

Glimfeather skrev:
Åh fan, per kg ts. Såg såklart inte lilla jag :angel:

Men det är ju perfekt iaf :)

Ja det är ju inga skyhöga värden/kg foder och då kan hon ju ge sin häst desto mer kilon - bra för hästen! :)

Även om mineralerna också är i perfekt balans, så måste du ge ett tillskott av selen.
Billigast är Tokosel från Apoteket en gång i veckan.

Tänkte ge henne mineraler oxå. Men kan jag ge det tillsammans med lite betfor (bara för hon ska få något i krubban)? Ger jag det med havre så rinner ju mineralerna igenom så då lämnar hon ju dem?
Alltså då menar jag inte mkt betfor utan bara för att hon ska äta mineralerna?

Tack för svaren i alla fall!
Då kan jag ge henne det hö:et utan att oroa mig!
Fanns tyvärr inga mineralvödren från analysen, utan fick bara energin och proteinet.

Men just nu när jag övergå från ensilage (eller hösilage är det nog), så ger jag blandat hö och ensilage. Är det vettigt? Tänkte att det tar väl några dagar innna hon kan tillgodo se sig höt?

//Martina

Inte_Ung skrev:
Även om mineralerna också är i perfekt balans, så måste du ge ett tillskott av selen.
Billigast är Tokosel från Apoteket en gång i veckan.

Selen?
Har hört att det är farligt om hästen får i sig för mycket sådant! Stämmer det?
Och varför ska de ha selen?

//Martina

Martina_m skrev:
Selen?
Har hört att det är farligt om hästen får i sig för mycket sådant! Stämmer det?
Och varför ska de ha selen?

//Martina

Ja FÖR mycket selen är farligt men eftersom hö inte inenhåller nån selen alls så måste det tillföras. Det finns i alla former av mineraltillskott - hur mycket mineraler tänkte du ge?

Just nu ge jag ca ½ dl mineraler av Hippo. Det är massa olika mineraler och vitaminer och med vitlök. Vet du vilket det är?
Finns det inte saltstenar med selen i?
Bör jag köpa det från apoteket och ge henne eller finns det något annat ?

//Martina

Martina_m skrev:
Just nu ge jag ca ½ dl mineraler av Hippo. Det är massa olika mineraler och vitaminer och med vitlök. Vet du vilket det är?
Finns det inte saltstenar med selen i?
Bör jag köpa det från apoteket och ge henne eller finns det något annat ?

//Martina

Hippos Mineral Vitlök inenhåller 30mg selen /kg.
1dl motsvarar drygt 100gram så om du ger 0.5dl innebär det att din häst får i sig 1.5mg selen genom mineralefodret. Behovet är 0.2mg /100kg kroppsvikt. Din häst väger väl ca 450kg? Då ska den alltså ha 4.5 x 0.2mg = 0.9mg. Alltså räcker det att du ger 0.5dl av mineralefodret, du behöver inte tillsätta extra selen. Fortsätt ge 0.5dl max, inte mer!

Du kan blanda det i lite betfor, det går alldeles utmärkt.

Det var ju himla bra!
Då får hon i princip det hon behöver. :banana:
Nu är det så att hon här en STOR d-ponny, så hon väger ca 500 kg. Ett ordentligt halvblod :smirk: på ca 150, men räknas som d-ponny på 148.0 cm.
Vad bra att jag kan ge det tillsammans med lite betfor.
Tack för hjälpen!

//Martina

Okej men eftersom 0.5dl ger MER än behovet för 450kg så räcker det även för 500kg. (behovet blir ju 1mg på 500kg och hon får 1.5mg)

Lycka till!

jo, ska inte ge mer. Hon får ungefär 3/4 av ½dl... så på ett ungefär så stämmer det.. Men ska tänka på att jag kan ge henne lite mindre.

//Martina

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama