är det en veterinär?

C

crocket

jag ringde till strömsholms hästklinik idag för att ställa lite frågor, o så o såhär slutade hon:

"blabla.....men du aksnke borde ringa till någon RIKTIG veterinär, det är ju lite svårt att säga" :eek: :crazy: :eek:

Och exakt vad menar hon med det, så hon sitter bara där, på "frågelinjen" per tele, o svarar på frågor ang. ex sjuka hästar, när hon inte är en Vet???, de tycker jag i sånna fall är mkt dålig stil,

Btw, så sa hon ganska annorlunda än va distriktsvet sa till mej, hon på strömsholms sa bara, ta ut en vet, det är alltid bäst, men visst är det bra o göra det, men de va inte så allvarligt.

Någon som kan svara på denna fråga? Vet ni vad det är för "slags" människor som sitter där o svarar på frågor??

:bow:

Sv: är det en veterinär?

Telefonist, receptionist, troligen även djursjukvårdare.

Vet brukar ha tel tid på em på Strömsholm.

Varför frågade du inte henne om det när du ändå hade henne på tråden? :smirk: Det hade ju vart rätt kul att veta, man tror ju att man ringer till en RIKTIG veterinär när man ringer strömsholm eller? :confused:

Det är oftast djursjukvårdare (behöver inte va utbildad) som svarar i telefon om man inte ringer när veterinärerna har telefontid.

jaa, du, jag hade inte den tanken uppe, riktigt då. ;) , men som du säger, skulle vart kul o höra,
man kommer alltid på va man ska säga efteråt :p

men det är nog som ni alla säger, förmodligen en djursjukvårdare, jag frågade henne också, om det kan vara lymfangit om svullnaden går der efter ridning, för det finns dom som säger att det inte kan vara lymfa då, o det kunde hon tydligen inte svara på. :crazy:

Ta reda på när det är riktiga vererinärer som svarar då. Tydligen är det ju speciella telefontider då veterinärerna svarar och då kan du ju ringa igen och fråga.

Hade varit väl oekonomiskt att ha en veterinär med den lön en sådan har enligt avtal till att sitta och ta emot tidsbokningar etc. En receptionist är mkt billigare att anställa, och av rädsla att råda dig fel ville hon nog inte säga för mycket.

Så är det på alla kliniker... Det är antingen bara vanliga receptionister eller djursjukvårdare som svarar. Det varierar. Men samtliga kan ju oftast ge grundläggande information och sedan hänvisa vidare om det behövs. Men oftast slutar det ju med att man bokar en tid för besök.
Men det är bara att ringa och fråga vilka tider deras vet. har telefontid och vad saken gäller, så kan du nog få prata med en riktig.

crocket skrev:
men det är nog som ni alla säger, förmodligen en djursjukvårdare, jag frågade henne också, om det kan vara lymfangit om svullnaden går der efter ridning, för det finns dom som säger att det inte kan vara lymfa då,

Och varför ringa en hästklinik med dessa frågor som DIN egen lokala Vet borde kunna svara på???? Litar du inte på det svaret du får så är det väl bara att ringa Strömsholms kliniken eller vilken annan klinik som helst och be om en tid för utredning.

Tror du verkligen att det sitter en Vet i växeln och att du där skall kunna få "gratis" hjälp???

Lägg ner det är sådana som du som tar viktig tid i anspråk för dom som snabbt behöver få kontakt med akuta sjukdomsfall och snabba åtgärder från klinikerna.

Deras tid är dyrbar liksom vissa hästars tid med akuta skador som snabbt behöver hjälp, och så sitter du där och drabblar om lymfangit???? Har du aldrig funderat på om du tagit viktig tid i anspråk från ngn som verkligen skulle akut behöva få den tid du tagit???

hovis skrev:
Och varför ringa en hästklinik med dessa frågor som DIN egen lokala Vet borde kunna svara på???? Litar du inte på det svaret du får så är det väl bara att ringa Strömsholms kliniken eller vilken annan klinik som helst och be om en tid för utredning.

Tror du verkligen att det sitter en Vet i växeln och att du där skall kunna få "gratis" hjälp???

Lägg ner det är sådana som du som tar viktig tid i anspråk för dom som snabbt behöver få kontakt med akuta sjukdomsfall och snabba åtgärder från klinikerna.

Deras tid är dyrbar liksom vissa hästars tid med akuta skador som snabbt behöver hjälp, och så sitter du där och drabblar om lymfangit???? Har du aldrig funderat på om du tagit viktig tid i anspråk från ngn som verkligen skulle akut behöva få den tid du tagit???

Vet du VARFÖR hon satt där,JO, för att svara på frågor om mindre akuta fall, det är en "frågelinje" o då ska man väl fråga om va fasen man vill, öven om min häst inte är i akut behov av hjälp, så kan jag väl vara orolig för det, vissa har ett samvete, o kasnke går och ororar sej,
Och Jo, jag ringde ut till min distrikts vet med, o varför jag ringde till en till??, För att jag ville höra olika åsikter, det är himla massa olika metoder på dagens vet. vård,

Jag är fullt medveten om att deras tid är mkt dyrbar, men har man ett akutfall så intef*n ringer man till en liten ostressad frågelinje, utan då "trycker man på nr 3, på telefonen" så kommer mnan till akutmottagningen.

hovis skrev:

Nae, kasnke inte en fullt utbildad vet. men sitter man i en frågeväxel så ska man lätt kunna svara på om det kan vara lymfangit när svullnaden går ner efter ridning.
Om dom ska ha personer som inte kan nånting i en frågeväxel så kan dom ju lika gärna lägga ner den linjen, för hon gjorde då rakt ingen nytta där.

Inget emot strömsholm lr nånting sånt, men JAG tycker att dom har fel personer i den växeln. O om det ska finnan en tid då en vet. sitter där så ska den tiden framkomma tycker JAG.

tack för mej

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 237
Senast: Zetly
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Lovisa.E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 681
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama