är det dumt av mig?

W

wallerie

hej jag har en häst på foder över sommaren nu, hon är inte specielt välriden och är hätsig i alla gångarter fast hon enligt ägaren tränat för lätt A dressyr (dock ngr år sedan)
eftersom jag vill att hon ska kunna gå som hon antagligen nåpgon gång gjort har jag bestämt mig för att jobba med varje gångart och få henne säker på den innan jag går vidare...
såjag skrittar alltså bara nu och övar skönkeln då hon lätt missförstör eftesom hon bara är skogsriden på ett ganska bra tag(ngr år) kanske högst en ggr i veckan!
men var jag dum nu? hur stora är riskerna att hon tröttnar om jag bara låte henne skritta ett ganska bra tag framåt?
(kommer ju löslongera ibland och så men)

har nån några bra skrittövningar? gäna somm kräver konsentration!

tack på förhand //ygenda

Sv: är det dumt av mig?

tycker inte det är ett dugg dumt. du lär känna hästen och får koll i en gångart du kan kontrollera. det är grunden som första steg om du känner att hon är så okontrollerad och dan som du säger.

skrittövningar med koner så du har exakta riktmärken - tex koner på led med ca 4-5 meters mellanrum där du svänger och får koll på hennes bogar, kan flytta undan lite och sen rakrikta igen osv. bommar att skritta över och kunna reglera gas och broms.

mycket flytta undan för skänkel och få fram lydnad och lyhördhet för hjälperna.

osv.

bara ngra tips!

tycker inte det är ett dugg dumt. du lär känna hästen och får koll i en gångart du kan kontrollera. det är grunden som första steg om du känner att hon är så okontrollerad och dan som du säger.

skrittövningar med koner så du har exakta riktmärken - tex koner på led med ca 4-5 meters mellanrum där du svänger och får koll på hennes bogar, kan flytta undan lite och sen rakrikta igen osv. bommar att skritta över och kunna reglera gas och broms.

mycket flytta undan för skänkel och få fram lydnad och lyhördhet för hjälperna.

osv.

bara ngra tips!

tack! imorgon får hon vila sen ska jag köra hårt :D

Tycker också att det låter som en bra idé. Du kan t.ex. tänka ut olika banor
  • om du börjar vid kortsidan kanske du kan lägga in en uppkortning där,
  • sen halva långsidan kanske du kan lägga in nån halt på
  • sedan kan du tvära lite från halva långsidan ut till mitten av kortsidan
  • där får du en rätt tvär vändning för att kunna skära av hörnet och gå rakställd mellan mitten av kortsidan och mitten av långsidan
  • sista halvan av långsidan kan du t.ex. rida framåt på långa tyglar fram till kortsidan där du samlar upp igen osv.

Du kan variera banan i oändlighet med ridning till olika punkter, vändningar, lägga in öppna/sluta, träna halvhalter, rakställa, ställa åt olika hål, tempoväxlingar, lyhördhet för hjälperna lägga in bommar/koner osv! Sedan kan du börja med att lägga in igångsättningar till trav, trava ett par steg och träna avsaktning/igångsättning först mellan skritt/trav, trav/skritt och sedan även med halter osvosv. Rid även gärna ut mycket i skritt långa och korta tyglar även där kan du utföra olika övningar som jag nämnt ovan. Gå gärna i blandad terräng du kan t.ex. klättra eller gå off road.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar