Är det bara jag som håller löptikar under uppsikt?

tessiem

Trådstartare
Kan man fråga sig...

Var i förra veckan ute med mina 2 hanhundar (kopplade i flexikoppel). Det var kolmörkt. Nör vi går förbi ett hus så rusar en Springer Spaniel ut, trots ihärdiga försök att skrämma bort den + hålla mina hundar ifrån den så lyckas den komma in mellan mig & mina hundar..
som tur är upptäcker jag att det är en tik (stora hunden är inte förtjust i andra hanar).. jag spanar efter ägaren medan jag försöker trassla ut hundarna.
Ingen kommer.
Då till min fasa ser jag att hundarnas nyfunna vännina SKAMLÖST bjuder ut sig med svansen helt vikt åt sidan!!:eek:

Tiken är i höglöp. Får fullkomligt släpa iväg 1 ylandes hanhund & 1 juckandes (kastrerad) samtidigt som jag spark-föser tiken åt sidan..

Muttrar på vägen hem om folk som inte har koll på sina löptikar..

Så idag på kvällsrundan..
Går förbi en annan tomt.. där bor våra bekanta så hundarna känner deras tik som ofta är ute på tomten själv (utan staket).. Tiken rusar ut på vägen (som hon brukar) för att leka med mina hundar..
Bara det att mina hundar är liiite ivrigare idag..och lilla hunden hoppar upp & juckar.. för fullt!

ÅTERIGEN en höglöpande Springer Spaniel!!

Arrrgh.. Är detta en sammansvärjning? För att komma åt mina hundars åtråvärda gener ?(en Malinois/Springer Spaniel..sug på den ni!)

Eller är Springer Spaniels extra slampiga hundar?

Vill någon sabotera mina rundor? (hanhundarna ylar på utvalda ställen 2 veckor i sträck + blir nosiga,jobbiga)

ELLER vet inte folk hur valpar blir till?? :eek:

Sv: Är det bara jag som håller löptikar under uppsikt?

nej då springer spaniels är inte så jätte slampiga :) min kompis har en springer tik o hon äter hellst upp hundarna om dom kommer upp i rumpan på henne fast hon höglöper! ja bruka inte låta min vara i närheten av hennes men har sett andras.

Så jobbigt med folk som inte har nån koll på sina hundar!

Det känns precis som sådana tikar som blir tjuvparade och vars valpar kan se sin framtid på blocket..:smirk:

Jepp som helmysiga perfekta första gångs familje hundar.;)

De är så knasigt, vet många som släpper ut sina löptikar själva på gården för att rastas! Även omd e i de flesta fall inte händer något så kan det ju hända och vad ska man säga då? min löptik var ute själv så kom hon tillbaka och lite senare fick vi valpar...?

Ojdå, vilka "tjejmagneter" dina hundar verkar vara :D
Nä, skämt åt sido så tycker jag att man ska hålla sin löptik under uppsikt och helst kopplad när den löper men tyvärr verkar inte alla hundägare bry sig om det skulle råka bli en tjuvparning :smirk:

När min tik löpte förra gången (nu löper hon igen) så var jag ute på byn med henne, kopplad såklart, och då dök det helt plötsligt upp en lös och mycket intresserad engelsk setter hane. Kände igen hunden så medans jag ringde grannarna till hundens ägare så de skulle meddela grannen att deras hanhund sprungit 1 km för att uppvakta min vovve så fick jag stå och försöka hålla isär hundarna. Tack och lov hade hanen halsband på sig så jag höll han stadigt medans han hängde i halsbandet och ylade och pep. 10 minuter senare kom ägarna i allafall och hämtade honom.
Hade blivit finfina valpar om han hade lyckats med det han var ute efter, engelsk setter/ chinese crested :cool:

Båda mina grannar har sina tikar ute på tomten (utan staket) utan uppsikt... Wilton älskar båda sina granntjejer, men han är ordentligt instängd innanför staket. Vill varken ha bordercolie/dvärgschnauzervalpar eller schäferblandning/dvärgschnauzervalpar på mitt samvete... :eek:
Skämt åsido så fattar jag inte hur de vågar... kan ju komma vilken hund som helst och tjuvbetecka... :confused:

När mina hundar löper, så kommer det en stor Akita hane och ställer sig utanför på våran gårdsplan och kikat längtansfullt på våra hundar..
Visserligen är han snäll, men lite jobbigt att behöva ringa till hans matte som bor ca 2 km bort varje dag när hundarna höglöper och be henne komma och hämta honom... Flera gånger på en dag. :crazy:
Sen vågar ja inte riktigt ha dem i hundgården när han är i krokarna, man vet aldrig trots 2 m högt stängsel..

...är Springer Spaniels extra slampiga hundar?
QUOTE]

JA, fy tusan;) Iaf vår förra.. Hon bjöd ut sig mot allt och alla... Not so nice!

Men värre är det med dvärgraserna.. Oavsett om dp-tiken löper eller ej går hon och trycker rumpan mot den stackars hanens (som försöker sova) nos.. Jaja:D

Gilly

JA, fy tusan;) Iaf vår förra.. Hon bjöd ut sig mot allt och alla... Not so nice!

Men värre är det med dvärgraserna.. Oavsett om dp-tiken löper eller ej går hon och trycker rumpan mot den stackars hanens (som försöker sova) nos.. Jaja:D

Gilly

Hundar är ju inte så kräsna när det väl är öppet i lekstugan, så springlar är nog inte mer slampiga än andra :D
Däremot kan man ju säga ett o annat om dessa korkade hundägare som låter löptikarna vara ute själva! Och den personen som inte ens hade staket- ja vad säger man om det? Oansvarigt? Möter du dessa hundars ägare på promenad nån gång så fråga dom om de vill ha valpar nästa gång, då kan de ju göra likadant. :angel:

Vi har precis haft löp hemma, är då noga med att INTE släppa hundarna utan tillsyn i trädgården(inhägnad). Men stora vovvan får gå lös på promenader, som vanligt- hon må va slampig, men väluppfostrad ;) Vi bor dock inte nära hanhundar, närmsta är 1,5km o han promenerar aldrig med sin hund...

Våran lilla slampa för två veckor sedan...
Bella.jpg

För övrigt tycker jag att man som hundägare utan planer på att ta valpar skall låta kastera sin hund. Även tikar (sägs väl dessutom minska risken för livmodercancer?)

Det känns precis som sådana tikar som blir tjuvparade och vars valpar kan se sin framtid på blocket..:smirk:

Ja det skulle bli hemska hundar... Men säljbara skulle det säkert vara *ryser*

Jag tycker f.ö att alla blandraser med belgisk vallhund i är hemska att se på annons, belgare är ju väldigt speciella & kräver sin ägare helt klart.

QUOTE]

Gilly

Dessa med kan lovas!! :D

Men jag blev faktist chockad. När min briard löpte så hoppade hon en gång (under lydnadsträning på vårat fält..:eek:)över en bäck för att komma till grannhunden. På två sekunder medans jag sprang runt bäcken så var det sedan klart. Givetvis fick hon en abortspruta redan samma dag. Men iaf.. jag trodde inte att NÅGON var dum nog att släppa ut en löptik utan uppsikt!! Så är det två stycken som är dumma nog.. i detta lilla område..

QUOTE]

Gilly

Haha, det låter lite slampigt... Mina tikar har valt ut hanar med stor omsorg. Den första ville bara ha långhåriga collieboys. Den lilla vill ha snygga Rhodesians.

Liknande trådar

G
Övr. Hund Cerberus är min första hanhund, jag har alltid haft tikar förut. Han har varit, och är väl fortfarande, en väldigt trevlig hane. Han är...
Svar
6
· Visningar
2 337
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej hej ! Jag har en liten fråga, hur mycket motion behöver en Doberman (stavning?) och en Engelsk springer spaniel per dag?? Det...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Smulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka