Är det allt?

F

Farouk

Läste en artikel från Ridsport Special om Ulla Håkansson.
Hon poängterade hur viktigt det är att utrustningen passar, då främst sadeln.
"Den måste ligga bra, inte trycka på manken eller vara för smal så att ryggraden inte får plats". (ungefär så stod det i artikeln).

Är det egentligen allt som man ska tänka på med en sadel? :confused:
Satt o flurade lite på det igår.

Åsikter/fakta? :)

Nu kan du köpa Bobbys sadel, det är en County, ligger på annonssidan. ;)

Ja, det är allt: "Den måste ligga bra" :angel:

Haha, jo, det förstås :p
Men jag fattar "ligga bra" som att sadeln inte ska glida framåt eller bakåt. Ungefär :p

en sadel som inte är varken för smal eller för vid ligger stilla på hästen...
sadeln åker framåt om bommen är för smal (vanligaste orsaken)
möjligen åker den bakåt om hästen är spolformad och det har inget med sadeln att göra...

... och ändå sadlar hon för långt fram :angel:
Fastän hon sitter inne på denna fakta! :eek:

:smirk:

Min albion varken trycker på Mirans manke eller är för smal, men SE vad som hände när hon hade den på sig ett par ggr för möö. :p

Jaa, det är det jag menar! :eek:
Då MÅSTE ju fler saker också spela in med en JÄKLIGT stor roll, tycker man.
Men VAD?

Givetvis är det inte allt, men hon poängterar två av de största felen folk gör; sadlar för långt fram så tryck på manken (och låsning av bogblad) uppstår, samt att sadeln är alldeles för smal...

Nej, t.o.m. JAG fattar att det inte är ALLT ;) :D
Men jag ville veta lite mer EXAKT vad man mer ska kolla på, för att få reda på hur sadeln ligger & om den passar :)

jag är säker på att hon vet allt man måste tänka på eller anlitar någon annan som vet allt man måste tänka på.
Skulle dom skriva ut allt man måste tänka på i artikeln skulle den bli en bok :p
Därför kortade dom ner det till "den måste ligga bra" :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka