Är de verkligen intressant??

Sv: Är de verkligen intressant??

För mig betyder uttrycket "stannar aldrig" att OM ryttaren ger hästen en ärlig chans så hoppar den. Här får vi ryttare kanske ransaka oss själva när en häst stannar.
Att ha hoppat enstaka hinder på en viss höjd säger mig ingenting om hästen. Jag läste om en c-ponny hingst på 1,5 år som i princip från stillastående hoppade över ett 140 cm högt staket in till ett vackert sto. Men att därifrån till att hoppa en bana på 1.40med avvägda avstånd etc ligger en evihet.

Jodå, det går utmärkt att hamna i dålig situation! I allfall om man är på min nivå, jag kan göra misstag så en häst som hoppar allt skulle krascha med mig! Men det kanske är en annan sak med en skickligare ryttare som inte gör misstag?

knapplån

Jag tycker verkligen det kan vara intressant att veta hur högt hästen hoppat. Det säger en hel del om dess mod och kapacitet. Jag vet att de flesta hästar kan ta sig över höga hinder om de verkligen anstränger sig, men många gör det ändå inte för att de har inte modet.
Att en häst hoppat enstaka hinder 150 cm säger mig att det är en häst som har modet för att göra jobbet. Om den dessutom gör det med lätthet säger det mig att den har kapaciteten för att göra jobbet.
Vad gäller att hoppa banor så är det ju inte så svärt att hoppa en klurig 90-bana, det är tekniska svårigheter i kombination med höjd som gör svårigheten.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
657
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka