Är alla granar o tallar ogiftiga förutom idegranen?

W

Whiskey

Var i växtaffären (plantagen) o konstaterade att det finns en uppsjö av granar o tallar. Hur vet man om de är giftiga eller inte?:confused: Ska plantera kring paddock o vill ha vintergrönt samt ev lite läplantering i någon hage. Finns det något mer man kan ha än gran o tall?

Dessa sorter fanns:

* fågelbogran
* dvärggran
* sockertoppsgran

* ormskinnstall
* silvertall
* liten weymouthtall
* kryptall
* låg bergtall

Vad jag kunde se fanns inga "vanliga" granar o tallar som man ser ute i skogen. Var kan man köpa sådana?

Hur är det med en o cypress? Är de giftiga?

Sv: Är alla granar o tallar ogiftiga förutom idegranen?

Ene fanns massor i en hage min häst gick i för några år sen. Inga problem med det och då gick han dagtid där i ca 3 år, förutom på sommaren.

hoppas verkligen inte att En är farligt för gubben har tuggat i sig barken av en.

Cypress som hästmat är nog inte att rekomendera... :angel: Har för mig att de är giftiga, men det går kanske att kolla upp närmre (t.ex. genom att fråga de som jobbar på plantagen...;)).

Enar är fina tycker jag och har man någorlunda koll på sina hästar borde inte heller cypresser vara något problem. Personligen hade jag inte valt varken gran eller tall (mycket barr o kottar). Det är också en smaksak vad man tycker är fint.

Var i växtaffären (plantagen) o konstaterade att det finns en uppsjö av granar o tallar. Hur vet man om de är giftiga eller inte?:confused: Ska plantera kring paddock o vill ha vintergrönt samt ev lite läplantering i någon hage. Finns det något mer man kan ha än gran o tall?

Dessa sorter fanns:

* fågelbogran
* dvärggran
* sockertoppsgran

* ormskinnstall
* silvertall
* liten weymouthtall
* kryptall
* låg bergtall

Vad jag kunde se fanns inga "vanliga" granar o tallar som man ser ute i skogen. Var kan man köpa sådana?

Hur är det med en o cypress? Är de giftiga?

Hej!
Är trädgårdsmästare och jag skulle aldrig lyxa till det med exv en ormskinnstall runt ridbanan:smirk: De är ju svindyra....
Nåja, vad är problemet med vanlig gran, om vi bortser från att du har svårt att få tag på dem?
Alla du räknar upp är lite "exklusivare" trädgårdsväxter, och de passar heller inte till det du ska ha dem till. De är antingen för låga, breda eller växer långsamt osv.
Du ska absolut hålla dig ifrån cypress och tuja (som är giftigt).
Om du inte har någon skogsplantskola i närheten så kolla med någon skogsägare/markägare där du bor varifrån de köper sina granplantor. Den plantskolan kanske har större ex som du kan köpa.
Annars kan du pm-a mig så kan jag kolla upp lite närmare.
Hälsar Helena

Hej!
Är trädgårdsmästare och jag skulle aldrig lyxa till det med exv en ormskinnstall runt ridbanan:smirk: De är ju svindyra....
Nåja, vad är problemet med vanlig gran, om vi bortser från att du har svårt att få tag på dem?
Alla du räknar upp är lite "exklusivare" trädgårdsväxter, och de passar heller inte till det du ska ha dem till. De är antingen för låga, breda eller växer långsamt osv.
Du ska absolut hålla dig ifrån cypress och tuja (som är giftigt).
Om du inte har någon skogsplantskola i närheten så kolla med någon skogsägare/markägare där du bor varifrån de köper sina granplantor. Den plantskolan kanske har större ex som du kan köpa.
Annars kan du pm-a mig så kan jag kolla upp lite närmare.
Hälsar Helena

Jag kollade bara upp vad som fanns i växtaffären.:idea: Vet eg inte vad för sorts granar/tallar jag ska ha. Paddocken ska byggas under hösten så jag är ute i god tid! Tänkte mig inte en hel skog runt paddocken utan lite så den känns inramad o fånga upp en del blåst på den skånska slätten... (Ska iofs ha ngn slags staket också.) Vill ju inte ha 10 m höga granar runt paddocken. Anledningen till att jag vill ha gran o/el tall är att jag vill inte förstöra ridbanan med en massa förmultnande löv var höst. Barren brukar ju hamna ganska precis under trädet... inbillar jag mig iaf!:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka