Är 10.000 kr ...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare More_Champagne
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är 10.000 kr ...

Håller med dig!

Fast när jag ska köpa ska dom vara billiga.. :angel: lägger hellre de extra tusenlapparna på bättre grejjer till hästen och som extra försäkring, än på själva inköpet. Jag har råd med häst, foder, stall, försäkring, tränare etc, men jag har tyvärr inget pengaträd i trädgården..
Tycker hästar är fruktansvärt dyra i inköp (inte travare, men andra).. jag menar.. så om man inte kan betala 100 000 i inköp har man inte råd att ha häst? Jag vet att de kostar att föda upp etc.. men iaf.
Men travarna skulle hamna mkt mer i jämnpris med alla andra hästar. De har ju 4 ben och svans de också! Plus ett trevligt huvud..

Jag köpte mina ston födda 2000 för 8.000 resp 10.000. Jättefina och högt älskade båda två. Har gått på banan, men ridtränas nu och ska tävlas i distans lättare klasser. Är så trevliga att köra att jag funderar på att köpa mig en ny vagn istället för rockarden. Så 10.000 kr är sannerligen inte för mycket för en allroundkamrat.

Hej köpte min då 10 åriga kallblod slädkörningsbar och ridbar genomsympatisk häst rätt hanterad .tyvärr ganska mycket travstress ivissa situationer.Syns på bilder i bland här på buke.Tyckte vid köp att 15000var för mycket tycker i dag att det var väl använda pengar.10000för en bloding ja om den har dom egenskaper jag söker och kan förvänta mig få.Annars finns det nog många som både ägaren och häst skulle må bäst av slakt.

Håller med dig!

Fast när jag ska köpa ska dom vara billiga.. :angel: lägger hellre de extra tusenlapparna på bättre grejjer till hästen och som extra försäkring, än på själva inköpet. Jag har råd med häst, foder, stall, försäkring, tränare etc, men jag har tyvärr inget pengaträd i trädgården..

Om det är det jag skrev som du menar så skulle jag vilja svara då jag tror du missförstod mig lite.

Nja, nu var det väl så att jag menade "om man inte har 10 000kr att lägga på en häst, har man då råd med alla löpande underhåll/oförutsedda utgifter som en häst innebär?" Det var inte att man inte har råd att köpa häst om man inte kan punga ut 100 000kr för kusen...

För att ha råd med en häst (löpande underhåll, oförutsedda utgifter) bör man kunna lägga undan/ut ett par tusen i månaden iaf, givetvis beror det på vilka löpande utgifter man har, men vid oförutsedda händelser är det alltid bra att ha en buffert, saker går sönder och hästen kan behöva veterinär osv, osv. Det kan givetvis skilja oerhört mkt på vart man bor vilka utgifter man har, vilket typ av stall, träning osv. Om man kan undvara, säg 2 000kr i månaden, så har man sparat ihop till en häst som kostar 10 000kr på 5 månader - tänk vilket pengaträd det skulle kunna bli ;)

När man väl har "undvarat" 2 000kr i månaden i 5 månader (5 månader är ingen tid alls för den som väntar på något gott...) kommer man inte ens sakna dem då man ska betala "underhåll" på hästen och hästen kommer att kännas "gratis". :idea:

Hoppas att ni förstod principen av mitt svammel :)

Jovisst... men varför spara i 5 månader, köpa en ''dyr'' häst och sen bli helt tom i bufferten? Är det inte bättre då att köpa en billig häst (sålänge den är frisk och uppfyller övriga krav) och ha kvar halva bufferten? Det kan ju hända något redan första månaden som hästägare.. :3 Man har ju inte mindre råd att ha häst med löpande utgifter bara för att man inte har råd med en enorm engångskostnad.. (10 000 är väl ingen enorm engångskostnad.. men för mig är allt från 30 000 och upp en stor engångskostnad jämfört med vad själva hästhållningen kostar.. bara för att man inte har råd att köpa häst för 30 000 (plus sadlar och så oftast), betyder det verkligen att man inte har råd att hålla en häst vilket kanske kostar 2500+försäkring i månaden (inkl. lite extra buffert.. vi har t.ex. stall på gården, så våra hästar kostar mkt mindre)?

Det är ju ett ganska lågt pris för en häst med 30 000 idag.. :3
Förstår du hur jag menar? Det är ju just folk med hästar som kostat 30 000-60 000+ i inköp som kommer med kommentaren att har man inte råd att lägga pengar på att köpa hästen så har man inte råd att hålla den...
Efter att man betalat stallhyra+oväntade utgifter har man kanske inte 30 000 över...

Jag sålde en travare för 15000:- som ridhäst, bra stam, d-ponny hoppad uppsutten, löshoppad, kunde dressyr skolor, gallopperade enkelt i båda varven och på tyglen i rätt form. MEN Jag personligen skulle aldrig betal så "mycket" som 15000 för en travare om jag hade velat använda den som ridhäst, då de inte har den (vanligtvis) perfekta gången för dressyr, och (vanligen) inte är några hopp STJÄRNOR. men de beror ju helt och hållet på vad man som köpare är intresserad av, köper man en travare som ridhäst är man kanske inte vanligtvis intresserad av att rida 140 hoppning, utan kanske mest vill ha en kompis att ha kul med. och i så fall är ju 15000 ett bra pris på en fin å snäll häst.

Jovisst... men varför spara i 5 månader, köpa en ''dyr'' häst och sen bli helt tom i bufferten? Är det inte bättre då att köpa en billig häst (sålänge den är frisk och uppfyller övriga krav) och ha kvar halva bufferten? Det kan ju hända något redan första månaden som hästägare.. :3 Man har ju inte mindre råd att ha häst med löpande utgifter bara för att man inte har råd med en enorm engångskostnad.. (10 000 är väl ingen enorm engångskostnad.. men för mig är allt från 30 000 och upp en stor engångskostnad jämfört med vad själva hästhållningen kostar.. bara för att man inte har råd att köpa häst för 30 000 (plus sadlar och så oftast), betyder det verkligen att man inte har råd att hålla en häst vilket kanske kostar 2500+försäkring i månaden (inkl. lite extra buffert.. vi har t.ex. stall på gården, så våra hästar kostar mkt mindre)?
Det är ju ett ganska lågt pris för en häst med 30 000 idag.. :3

Det hela var ett exempel, spara i ett år och köp häst för 10 000kr så har du fortfarande en buffert... Eller spara dubbelt så mkt i 5 månader.

En "dyr" häst är väl en häst man betalar överpris för. En häst som kostar 30 000kr kan vara "dyr" och en häst för 100 000kr kan vara billig... ;)

Förstår du hur jag menar? Det är ju just folk med hästar som kostat 30 000-60 000+ i inköp som kommer med kommentaren att har man inte råd att lägga pengar på att köpa hästen så har man inte råd att hålla den...
Efter att man betalat stallhyra+oväntade utgifter har man kanske inte 30 000 över...

Det var ju just det jag INTE sa?? :smirk:

Jag har hästar som kostar ganska mycket (beroende på vad man menar med mycket, givetvis) men jag har hästar som kostar ganska lite oxå, men det innebär inte att jag ger bort dem. Antingen tittar man på häst i "sin" prisklass eller så låter man bli att köpa häst. Typ. :cool:

*KL*
Kan tala om att damen jag köpte kostade mig 4 000..:D Hemmet var viktigare än priset. Jag hade aldrig kunnat skaffa en häst för typ 30 000, för den summan kan vi inte spara på många år.:crazy: Jag köper mina täcken och mesta utrustningen från Börjes, utan att skämmas ett dugg för att jag inte har en sadel för 15 000. :) Huvudsaken är att den sitter bra och att hästen trivs! Jag kan betala hennes kostnader(jag har dessutom två) och ändå kunna klä mina barn och betala av huset osv.:D Så visst är det bra med billiga hästar ibland.. Dock förstår jag ändå resonemanget att billigt: attraherar oseriöst folk. Lättare att köpa en häst och missköta den/strunta i den när man lessnat om den inte var så dyr..

Oj då 10 000kr för en fd tarvare var mycket!! När jag var ute o skrev hästpass här i Värmland så blev jag erbjuden en massa hästar som de ville "skänka" bort mot att de löste ut hästpassen!!! Alltså de är INTE värda många kronor... :(

Nu får man ju betala en massa för o slakta dem runt 3-5000kr på ATG hästklinik!

Jag får hem min "Älskling" nu i veckan o har egentligen INTE råd o ta tillbaka han MEN guuud va svårt o slakta han när man själv har valt pappa mm till han. Jag får ju börja om från början med all utrustning för jag lånade ut han på ett villkor att när inte tjejen ville ha han mera skulle han slaktas av henne MEN nu ville hon inte det så jag "orkade" INTE själv o jag vill INTE sälja han o sedan kanske får höra att han varit på en massa ställen efter några år :cry: Då tycker jag att han istället kunde få sluta sina dagar här på jorden "TYVÄRR" :mad:

Men nu tar jag "hem" han istället o få ta hand om han så gött jag kan :love:

I det skick jag fick hem

Big Money Pellini född -90 november-05 hade jag inte ens tänkt tanken på att köpa honom. Nu hade vi turen att få ha honom på foder i drygt ett halvår..
En klippa som jag köpte för 5000 kr priset satt av ägaren vid när fodervärdsavtalet tecknades..

12 augusti i år kom en liten nordistravare född -93 hem till oss..
RUND va bara förnamnet.. Ostartad men motionskörd och westernriden..
Köpte jag också för 5000 kr priset satt av ägaren när vi skrev kontrakt om 1 månads prövotid.. Han har jag blivit erbjuden mellan 30 och 40 000 för om jag skulle sälja han idag.. MEN han är Absolut INTE till salu..

Alltså HÄSTARNA i mitt stall kostade 10 000 i inköp

Dock har jag räknat ut att när jag är ute och kör en häst så rullar det 40 000 kr i utrustning efter vägen.. Å sen tillkommer ju täcken, å sånt också..
Så JAG har valt att lägga mer pengar på utrustningen..
Kanske SPECIELLT efter att ha köpt en häst UTAN utrustning för 25 000 som ja va tvungen att ta bort och inte fick ut en krona på försäkringen då de va PSYKISKA fel som gjorde det FARLIGT att hantera henne.. sånt svider..

Anna-Carin

Jag är precis i det dilemmat nu och min stallägare är superirriterad.
jag har varken tid eller ork för min 14 åriga dam just nu och kunde inte hitta en medryttare så jag tänkte slakta henne. på eget på bevåg kontaktade min stallägare ridskolan o chefen där hittade en som är intresserad av att köpa hästen.
Nu har hon tittat på henne och ska provrida om ett par veckor, men jag begärde 10 000.
Stallägaren kan inte fatta det. "du skulle ju ändå slakta henne?"
men om jag slaktar vet jag att hon inte lider. Säljer jag vet jag inte vad som händer. Därför väljer jga att gå ut med det priset för denne person ska ha hästen på foder i tre månader först. Ser jag då att hästen inte kunde ha det bättre och jag verkligen känner att det blev rätt då tar jag inte ut så mkt. Men jag vill inte att de ska veta det i förväg. Är det förståeligt?

Det är mycket förståeligt!!
Det går alldeles utmärkt att utbilda travarna till att göra snygga öppnor slutor, piaff och passage (även levader - dom är ofta väldigt starka bak - om dom är friska och sunda)- det är galopparbetet som vissa kan ha problem med - en så pass välutbildad ridhäst kan du knappast hitta under 50 000 ens om det är en korsning med okänd härstamning - så jag tror att det främst är att travare sällan är grundutbildade för ridning som gjort att dom blivit så billiga. Tråkigt - jag antar att dom också utgör en stor del av slakttransporterna Sverige-Italien.
Lycka till!

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
779
Senast: Manji
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka