Apportering (långt)

Mysgrisen

Trådstartare
Har ni något bra tips som jag kan testa på min hund? Han vill nämligen inte ta apportbocken.

Jag har provat med att ha godis i en knuten hand och bocken i den andra. Duttar han på bocken med nosen får han godis. Försöker höja kraven hela tiden. Att han ska ta den med munnen osv. Men efter ett par gånger så struntar han i bocken och är bara intresserad av godishanden.

Jag har själv lekt med bocken. Smusslat med den, gömt den när han kommer för att öka intresset för den.

Pratat och gullat med bocken (undrar vad folk tänker om en egentligen?)

Sparkat omkring den på marken, kastat den i luften osv.

Visst ökas då intresset för den, men endast en kort stund. Den är då rolig att ta i munnen, men försöker jag ropa in honom så släpper han den direkt.

Har haft honom sittandes vid mig och gett honom bocken. Då tar han den i munnen, men släpper den jättefort. Så jag får vara snabb att ha händerna under så att han inte släpper den på marken.

Tycker väl iofs att vi har nått små framsteg (ytterst små), men finns det andra hundar i närheten så är inte bocken intressant längre.

Han är inte speciellt föremålsintresserad i övrigt heller. Det går tex inte att ha en leksak som belöning vid träning, utan endast godis.

Vi har precis börjat tävla, och startat tre gånger i 1a klass.

Men jag känner att vi inte kommer att komma längre iom apporteringen.

Har någon något tips? Eller ska jag fortsätta såhär?

Det här gör tyvärr att min egen motivation slakar något. Vill ha lite mer gratis med apporteringen. Känns liksom lite hopplöst.

Jag är tävlingsintresserad och vill fortsätta tävla, men det här tar ner mig på jorden något.

Han blir två nu i februari.

Sv: Apportering (långt)

Vad är det för ras? Är han förarvek?

Hur länge har du hållit på?
Jag körde klicker i helt störningsfri miljö när jag körde in apportering på min. I tre månader handlade det bara om att hon skulle ta den i munnen och kunna hålla den. Det tog tid innan hon fattade att man var tvungen att ta bocken innan man fick godis.

Tippan skrev:
Vad är det för ras? Är han förarvek?
Det är en wheaten terrier.

Sen måste jag erkänna att jag inte riktigt fattar vad som menas med förarvek:o

Om det betyder att han gärna är till lags, så då är han det.
han mopsar inte utan gör det jag vill att han ska göra.

Jadzia skrev:
Hur länge har du hållit på?
Jag körde klicker i helt störningsfri miljö när jag körde in apportering på min. I tre månader handlade det bara om att hon skulle ta den i munnen och kunna hålla den. Det tog tid innan hon fattade att man var tvungen att ta bocken innan man fick godis.
Vi har inte hållit på så länge.

Gick fortsättningskurs i tävlingslydnad nu i höstas. Startade våran första tävling i oktober.

Jag är också helt grön på området, det är min första egna hund.

Ett alternativ är att köra med lydnadsapportering. Man sätter apporten i munnen på hunden och håller emot lite under hakan tills hunden lär sig hålla fast (OBS! Nu var detta mycket kort beskrivet... Ska abolut inte blandas ihop med tvångapportering där man tillfogar hunden smärta eller obehag)

Men är det en förarvek hund så kan de ta illa vid sig och man får bara bekymmer av det. Så antingen så ska man vara erfaren på det eller så ska man ha en hund som tål det.

Hehe, jag menade hur länge du har försökt att få hunden att hålla apporten. Vissa trögnassar kan det ta tid med.

Jadzia skrev:
Hehe, jag menade hur länge du har försökt att få hunden att hålla apporten. Vissa trögnassar kan det ta tid med.
Ah, okej!:)

Vi började med första kursen i våras, men jag kommer inte ihåg om vi hade nån apportering då...:o

Jag ska väl ärligt säga att vi inte hållit på med det så länge. Jag tenderar att ge upp ganska så fort...

Men jag ska inte det alltså, det kan ta tid menar du? Ja, det ger mig lite hopp i alla fall!

Tippan skrev:
Ett alternativ är att köra med lydnadsapportering. Man sätter apporten i munnen på hunden och håller emot lite under hakan tills hunden lär sig hålla fast (OBS! Nu var detta mycket kort beskrivet... Ska abolut inte blandas ihop med tvångapportering där man tillfogar hunden smärta eller obehag)

Men är det en förarvek hund så kan de ta illa vid sig och man får bara bekymmer av det. Så antingen så ska man vara erfaren på det eller så ska man ha en hund som tål det.
Jag kan nog hålla lite under hakan utan att han skulle ta illa vid sig.

Här hittade jag en artikel om det. Men det finns fler...

http://www.algonet.se/~rospigan/r.apport1.htm

Ska tillägga att jag lydnadsapporterar inte mina hunda. Jag har gjort det med en och det har gått bra. Men jag tror inte att det skulle fungera på den andra som jag har.

Tror du annars att jag kan fortsätta som jag gör? Ge honom apporten och fånga den. Försöka utöka tiden, och inte tex belöna förrän han håller den lite längre osv?

Tack för att ni vill hjälpa mig!:bow:

Ja jag brukar göra typ så. Det är svårt när jag har retriever som tar allt och lite till. Men släpper de så bara stirrar jag ned på bocken tills de tar upp den igen. Berömmer. När de släpper blir jag knäpptyst och stirrar på bocken. Jag trodde att din hund inte tog upp den alls? Nackdel: Jag har tuggande hundar...

Jag har nog kanske inte varit så ihärdig som jag borde varit. Får ta och bli lite envisare än min lilla terrier tror jag.:)

Tippan skrev:
Ja jag brukar göra typ så. Det är svårt när jag har retriever som tar allt och lite till. Men släpper de så bara stirrar jag ned på bocken tills de tar upp den igen. Berömmer. När de släpper blir jag knäpptyst och stirrar på bocken. Jag trodde att din hund inte tog upp den alls? Nackdel: Jag har tuggande hundar...
Han tar emot den, men släpper den illa kvickt igen. Han tar inte upp den från marken om den bara ligger där. Men kastar jag den så kan han springa fram och ta den.
Finns det andra hundar i närheten bryr han sig inte om den.

Han kan annars ta den några gånger, men sedan tröttnar han.

*ha ha* Ja det får man vara ibland!! Jag brukar börja med att de bara ska lämna det i handen på mig och sen så utökar jag. Men först vill jag att de trycker apporten i handflatan på mig!

Jag skulle verkligen önska att han hade större föremålsintresse, men det har han tyvärr inte.

Han är inte mycket för att kampa heller, terrier till trots.

Mina kampar inte heller, men har ju föremålsintresset så... Det är ju en helt annan sak att träna!

Har suttit en stund i köket nu och försökt träna. När han väl tar den i munnen så ser han kräkfärdig ut.

Ett par gånger tog han den, men gick iväg med den, kom inte tillbaka med den utan la den borta på golvet.

Sen tog han in den snabbt i munnen, men den åkte ut lika fort igen. Men han viftade på svansen iaf.

Får fortsätta och vara lite envis.

Kan du inte prova att klicka in den? Direkt han tar den i munnen får han klick och godis och sen utökar du tiden långsamt som han ska hålla i den.

Jag blev lärd "lydnadssapportering" när jag skulle lära Ina apportera. Började också träningen,vilket resulterade i att hon gick iväg så fort jag tog fram apportbocken.:crazy:
Sen bytte jag helt riktning i min hundträning och börjde använda klicker och shejping istället. Och vilken skillnad! nu har jag en hund med en nästintill perfekt apportering och hon tycker att det är såå kul!:)

Visst,hon är rätt föremålsintresserad,så där hade jag väl ett plus,men jag tror ändå att det skulle gå utmärkt att lära honom att apportera med denn metod!
Du kan väl hojta om du vill att jag ska berätta detaljerat hur man går till väga!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 282
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 595
Hundträning Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya...
Svar
14
· Visningar
1 410
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama