Sv: Apportering (långt)
Så då ska försöka förklara
Jo,det är helt rätt att man först ska "klicka in" hunden,eller rättare sagt
betinga förstärkaren,dvs klickern.
Och det gör du genom att bara klicka och ge godis,klicka och ge godis måånga gånger och även på lite olika platser både utomhus och inomhus så att hunden reagerar på klickern i alla situationer. När man tycker att hunden verkar förstå testar man att vänta med att klicka tills hunden tittar bort,DÅ klickar man,och om hunden då genast snabbt vänder huvudet mot dig för att få sin godis,DÅ är den nog inklickad!
Det man ska veta är att efter klicket ska det alltid komma något som hunden uppskattar-godis,boll eller vad det nu kan vara.
Klickern är alltså INTE en belöning i sig,utan meddelar att "precis DÄR gjorde du rätt,belöning kommer!"
Egentligen borde du läsa "klickerträning för din hund" av morten egtvedt,en mycket bra bok om klickerträning där många övningar beskrivs där också apporteringen beskrivs steg för steg.
Den finns att köpa här:
http://www.internetbokhandeln.se/_114PGULM3N/X/bok8292189238.html?ref=bokfynd för knappt 200kr,det är den verkligen värd!
Men iallafall,åter till aporteringen!
Man går till väga på ett likanden sätt som di delvis verkade ha gjort,man använder shejping,dvs man formar beteéndet steg för steg.(försök var tyst så mycket som möjligt under passen,om du anväder klicker! att du håller på och pratar och belönar med rösten samtidigt gör bara att hunden får svårare att koncentrera sig! Kör korta
intensivapass,använd små godisbitar som går snabbt för huden att äta upp,så att den direkt är färdig att fortsätta)
ok,börja med att håll apportbocken i handen. Håll den ett par decimeter lite snett ifrån hunden. Vänta tyst,och även om hunden inte gör nånting får du inte försöka visa den aporten på nåt sätt!Tillslut kanske hunden slänger en blick på den-klick!(och godis naturligtvis) Fortsätt håll aporten på samma vis ett antal repetitioner(för vissa hundar räcker det med kanske två,för andra mång fler) tills den varje gång du är tyst slänger en blick på den.
Öka kraven lite,nu måste hunden vända huvudet mot apporten-klick!
Sen måste hunden sträcka sig lite mot den-klick!
När hunden gör det målmedvetet lägger du ner apporten på marken,och gör om de första stegen därifrån.
tänk på att pausa på "rätt ställen"! det är ju helt individuellt när det behövs,men om din hund redan efter tio repetiotioner målmedvetet vänder huvudet mot apporten är det kanske dags för en liten paus,så att hunden får smälta lite,och inte blir uttråkad
Sen måste hunden
vara påväg på att öppna munnen mot den,
öppna munnen mot den,greppa den(förstärk det steget ordentligt,och öka efterhand kraven så att hunden måste greppa ordentligt för att få belöning), lyfta huvudet med apporten.
Sen kan man varva lite mellan att låta hunden ta upp apporten och att sätta hunden och
ge hunden den,INTE lägga in den i munnen utan låta hunden ta den självmant! Då i början belöna direkt när hunden tagit den,och sen låångsam öka tiden.
Jag tycker hunden ska kunna sitta så åtminstone tio sekunder,sen kan man kalla lite på hunden så att den börjar rör sig med den i munnen.
Jag lät min hund köra lite agility och lydnad med apporten i munnen,för att få en
säkerapportering.
Det här börjar bli väldigt långt,och skulle kunna fortsätta hur länge som helst,men detta var iaf det jag tycker är viktigast,att få hunden att greppa
självmantoch sen hålla i utan tvång!
Det är ju långt kvar till en "riktig" apportering,men det brukar gå ganska av sig själv!
Det effektivaste är att använda baklängeskedjing.
Hoppas detta var till någon nytta,fråg om jag inte beskrivi ordentligt!