Äpplen + speedi beet = jäsning?

Praefatio

Trådstartare
Möttes av ett meddelande på white boarden i lördags, "Muninn ville inte ha sin frukost i morse, den var inte god :(". Har precis börjat ge speedi beet, så nu får han lucern, speedi beet, äpplen, linfröolja och lite b-vitamin i en härlig gröt. Han åt samma blandning som han fick på morgonen till kvällsmat kvällen innan med glädje så jag blev förvånad över denna matvägran.
Skulle plocka bort maten ur krubban när jag kände en märklig odör. Plockade upp en äppelbit och luktade på den. Den hade jäst :eek: Hela blandningen hade en svag doft av... mäsk. Äpplebitarna verkade vara problemet, de luktade mest. Han fick inga fler äppelbitar i sin nya mat.

Han har ändå fått äpplen i sin mat hela sommaren och det har aldrig varit några problem. Tänker mig att kvällsmaten inte hann jäsa, att han därför åt den med stor aptit, men att frukosten jäste över natten. Har ni varit med om liknande med speedi beeten? Speedi beet = socker + äpplen = syra = jäsning? Det är nog dags att börja ge morötter istället.

Jäkligt äckligt i alla fall.

Sv: Äpplen + speedi beet = jäsning?

Jag skulle själv aldrig vilja äta en gröt som stått framme i rumstemperatur över natten, skulle du?

Hästar är dessutom mer känsliga för vissa typer av livsmedelsrelaterade bakterier än människor.

På vintern är det litet säkrare om man har helt rena kärl och ingredienser. Speedi beet behöver bara blötas i 10 minuter varför måste det göras i ordning kvällen före?
HH

Av den anledningen ger jag aldrig blötlagt foder på morgonen...

Som HH skriver, skulle du själv äta något som stått framme i rumstemperatur över natten? :crazy:

Jag vet att det är jättevanligt att man ger t.ex. betfor på morgonen, men är det verkligen värt risken?

Hugger sista knappen, svarar båda:

Jag fodrar inte själv på morgonen och vill inte besvära den som gör det genom att be denne att göra frukost till min häst eftersom det inte är någonting som ingår, så att blötlägga direkt på morgonen är tyvärr ite ett alternativ. De flesta här fodrar med blötlagt även på morgonen så jag har aldrig funderat över att det skulle vara äckligt, har själv ätit mat som stått framme över natten.

Men ni har säkert rätt. Kan ju börja ge frukosten utan speedi beet och vatten, han kan få det efter ridningen istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka