Äpplen och Morötter

Trasdockan

Trådstartare
Hur stora mängder av äpplen och morötter måste man fodra hästen med för att det ska märkas att den får i sig vitaminer? Är det för lite vitaminer i äpplen och morötter för att det ska göra någon skillnad?

Sv: Äpplen och Morötter

Om din häst lever ett normalt liv (bete på sommaren och foder baserat på hö/ensilage resten av året) behöver du normalt inte ge några tillskott av A och E. Det finns bland annat ett examensarbete från SLU som sammanfattar detta (http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000656/01/ExjobbJM.pdf). Exempelvis sägs det i sammanfattningen:

"Undersökningar har gjorts på travhästars behov av vitamin A och E, men även här går åsikterna isär kring hästens absorptionsförmåga av betakarotin. Trots detta vet man att för höga doser av retinol (dvs vitamin A) ger toxiska effekter. Av ren omtanke kanske vi överdoserar vitaminer till våra hästar via kraftfoder och tillskotten som vi utfodrar med. Betet innehåller höga mängder vitaminer och det verkar inte vara till någon fördel att ge betakarotintillskott till ston på bete eller vid utfodring av grovfoder innehållande höga mängder betakarotin (Peltier et al., 1997). Lewis (1994) rapporterade att en häst kan täcka behovet av retinol genom att beta fyra till sex veckor under sommaren och lagrar sedan vitaminet i levern i upp till sex månader. Detta innebär att en frisk häst inte behöver tillskott av detta vitamin direkt vid uppstallning efter betet. Behovet uppstår först vid utfodring av grovfoder med sämre näringsmässig och hygienisk kvalitet, hög arbetsintensitet eller vid sjukdom."

Sv: Äpplen och Morötter

Oj, ett helt halvår! Ja, och sen har det nästan börjat komma upp nytt nyttigt gräs i hagarna.

Har aldrig ens tänkt tanken på att tillsätta vitaminer, testat "på skoj" en gång. Köpte en flaska B-vitamin på rean, för att se om det hjälpte när han satte päls (blir alltid lite hängig då och vid fällning), men det gjorde varken till eller från.

Man kan ju ge äpplen, morötter och annat smaskigt för att det är just gott, måste allt vara så hiskeligt nyttigt jämt? :D Figge får apelsin ibland, bara för han gillar det. C-vitaminet tas väl ändå inte upp, om jag fattat saken rätt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 241
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025