Äpple till dräktigt sto!

R

rosita

Jag som alltid brukar ge mina hästar äpplen, då vi har mängder i trädgården, men någon sa att det inte var bra att ge mycket äpplen till dräktiga ston! jag hade aldrig hört det förr, nån som vet:confused:

Sv: Äpple till dräktigt sto!

Vad skulle kunna hända då? Mina dräktiga ston har alltid ätit mkt äpplen o än har inget hänt, fölen lever o mår bra

Jag som alltid brukar ge mina hästar äpplen, då vi har mängder i trädgården, men någon sa att det inte var bra att ge mycket äpplen till dräktiga ston! jag hade aldrig hört det förr, nån som vet:confused:

För mycket av det goda är aldrig bra och så ska man nog rensa ut ruttna äpplen. Precis som med allt foder till alla hästar. Jag har aldrig hört något om just äpplen, däremot att man inte ska ge morötter som har frusit.

Jag ger mina 10-20 äpplen var om dagen varav en är dräktig (hoppas jag, ska snart på 90 dygns koll hon var i alla fall dräktig på 30 dygn).

OK, det kanske bara var en liten fjäder, som blev en höna;)

Jag har också hört att man inte skall ge hästar äpplen överhuvudtaget, har träffat på en hel del hästar som är allergiska mot dem! Väldigt lustigt..

Äpplen innehåller garvsyra, som vissa hästar kan reagera mot, om man ger stora mängder. Men det spelar ju ingen roll vad du ger för foder, allt ska ju ha en rimlig mängd.

drar nog upp denna tråden o tillägger att enda jag hört om äpplen till hästar är:
att magen kan svälla av för stora mängder (vet inte om det är sant?!)
samt att man alltid ska dela dem, för att de kan sätta i halsen!

Dock delar mina själva, men för säkerhetsskull så delar jag alltid i två:P

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur