Äppelträd

Centaur

Trådstartare
Har ett gammalt äppelträd med världens godaste äpplen. :d

Skall köpa några nya träd och då vill jag såklart helst ha samma sort! Men tyvärr har jag ingen aning om vilken det är.

Hur kan man ta reda på det? Finns det äppelexperter som kan ta reda på sorten utifrån hur frukten ser ut och smakar?

Trädet är som sagt väldigt gammalt och väldigt högt, 7-8 meter. Huset är från 1915, så trädet kan vara lika gammalt. Äpplena är ljust gröngula med röda partier/ränder där solen lyst, ljusgult och fast fruktkött, formen är oval, medelstor.

Senast ändrad:
Sv: Äppelträd

Åh vad häftigt med ett sånt äppelträd :). Ta med ett äpple till handelsträdgården så att du får ett som pollinerar med ditt gamla, lycka till!
nina

Ja, det är avlångt i formen. Undrar om det inte kan vara melon, det liknar väldigt!

Vet inte var du bor, men tipsar om att googola efter Äppeldagar, det finns runtom i landet och det brukar finnas med sortbestämning som en av grejerna man kan göra på dessa event.
Bor du i Uppland tipsar jag lite extra om Äppeldagarna på Linnés Hammarby, brukar vara väldans trevligt (21-22/9)
/M

I Julita utanför Katrineholm är det äppeldagar dit jag ska och sortbestämma mitt älskade äppelträd som vi tyvärr inte kan ta med oss när vi flyttar. Tror det är både 14 och 15 september.

Ta en gren och ympa dig ett nytt träd. Det är ganska lätt, och då får du exakt samma sort utan att du behöver veta vad det är.

Ta en gren och ympa dig ett nytt träd. Det är ganska lätt, och då får du exakt samma sort utan att du behöver veta vad det är.

Som sussan skriver så kan du prova att ympa men gör några stycken ympar för de e inte alla som överlever.
Jag har jag ympat med eltejp hårt lindat och det funkade trots fel förvarade "kvistar"

Som sussan skriver så kan du prova att ympa men gör några stycken ympar för de e inte alla som överlever.
Jag har jag ympat med eltejp hårt lindat och det funkade trots fel förvarade "kvistar"

Jag fick tipset av en duktig ympare att använda vulktejp (från tex OKQ8).
Ska testas i vår!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har grundkunskaper i träd - gick med min far och beskar redan som liten unge :) Nu har jag ett träd som jag inte riktigt vet vad...
2
Svar
28
· Visningar
3 298
Trädgård & Växter Vi kommer flytta i höst och vill ta med oss en del buskar från trädgården bla min älskade krusbärsbuske och en del blommande buskar men...
Svar
6
· Visningar
1 736
Senast: Simply me
·
Trädgård & Växter När jag köpte mitt hus för 9 år sedan planterade jag två likadana svagväxande äppelträd som skulle växa upp lite lagom symetriskt hade...
Svar
3
· Visningar
1 912
Senast: sassiball
·
Trädgård & Växter i min trädgård finns några gamla äppelträd som visade sig ge halvtråkig frukt och ett som gav fin frukt men förra sommaren skadade...
Svar
8
· Visningar
1 741
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka