äppelmos som håller länge

ameo

Trådstartare
Moderator
Maken och barnen har plockat några kassar äpplen hos makens kollega och nu har de beställt hemmagjort äppelmos - vilket jag aldrig har gjort själv. Min mamma gjorde allt sånt, men hon är inte kvar med oss längre så jag måste lära mig att göra allt sånt själv.
Jag har hittat några olika recept på nätet, men vilket ska man välja och hur gör man för att få mos som håller länge?

Och nästa fråga, jag har en manick som man sätter på sin hushållsassistent som pressar ut fint mos (kvar efter min mamma), någon som kan ge mig en bra instruktion om hur jag ska använda den? Jag begriper ju att kokta äppelbitar ska ner i den, men sen då? Eftersom jag har lite ledproblem så använder jag ju gärna de hjälpmedel som finns att tillgå, även om det inte verkar så komplicerat att göra det manuellt heller.

En tredje fråga - kan man göra mos på Ingrid Marie, som är tämligen syrliga så här års? Kan man använda dem senare om man lagrar dem ett tag? Eller ska man bara välja andra sorter som inte är lika syrliga?

Alla tips emottages tacksamt!

Sv: äppelmos som håller länge

Äppelmos som håller länge är lätt, vi gör en jättesats och sen fryser vi in i småburkar. Inget konserveringsmedel behövs, brukar också sockra lite mer sparsamt.

Årets projekt här är att prova göra mos på Ingrid Marie enligt min mamma ska det fungera bra men hon tycker det är slöseri på de äpplena. Vi ska tyvärr flytta ifrån mitt underbara mosäppelträd och kommer inte ha plats med flera äppelträd på nya tomten så jag tror Ingrid Marie är en bra sort som går att använda till allt.

Lycka till med moskoket, jag gör som vanligt överlåter till mamma och syrran att fixa det på våra äpplen, får tillgång till vårt nya hus imorgon så här finns det inte tid för moskok, här blir det målning och tapetering :)

Jag tror att du tar okokta äpplen och mosar i din manick, sen kan man koka för längre hållbarhet eller äta som det är kanske. Sockra lite om man tycker det behövs.
Skala äpplena, sen igenom maskinen och sen klart, låter väl smidigt :)
Fast jag kan ha fel, kanske ska de kokas först...

Du ska koka äpplena mjuka innan du ska mosa de, jag brukar köra igenom två gånger, fryser in moset i små förpackningar utan socker och utan konserveringsmedel.

Godaste moset blir oftast på blandade äppelsorter, syrliga äpplen är jättegott att ha med och det ger bättre hållbarhet. Jag gör mycket inläggningar, sylt, marmelader och mos och fryser inte in det som går att konservera på burk för frysboxen är proppfull ändå :) Är ju bara att göra vad som passar en bäst.

Passertillsats gör livet mycket lättare, bara dela och ånga eller koka äpplena utan socker, kärnhus, skal och pinne får vara kvar. Kör dem genom passertillsatsen och så får du moset i en ände och skräpet i en annan. Man kan köra renset en extra gång genom passeren om det behövs. Blir en del äppelsaft när man gör detta, gott att dricka!
Jag kokar moset med socker och häller upp på varma burkar och ev kör jag paraffin på några som ska hålla längre. På med locket direkt medan de för heta så blir det vaacum i burken och det håller jättebra att lagra, flera år utan att bli dåligt. Brukar inte använda natriumbensoat, men det ger ju lite bättre hållbarhet och är man inte jättevan att konservera är det inte fel att använda, det är grymt trist om vaacumet blir dåligt och det möglar. Paraffin är också en bra säkring mot att det blir dåligt.
Brukar göra några med kryddning, tex lite hel kanelstång som får koka med, lite citronskal eller annat som är gott ihop med äpplen.

Lycka till :)

Senast ändrad:

Efter att i många år gjort slätt äppelmos med Assistenten till hjälp, har min mor gått över till att göra gammaldags äppelmos med bitar. Bara att skala, kärna ur, skära i bitar och koka. Enligt henne är det mycket smidigare och man slipper dra fram maskinen och greja med den. Mycket godare enligt mig! Vet inte exakt hennes recept men det är den här arbetsgången: http://www.kokaihop.se/recept/gammaldags-opasserat-aeppelmos

Fast det kan bara bli smidigare om det är väldigt små mängder äpplen tycker jag som testat bägge varianterna. Är tom smidigare med passertillsatsen på handdriven kvarn än att göra allt för hand, skala och kärna ur är massa pillarbete. Stora fördelen med passerare är att man slipper skala och kärna ur det är bara att dela så passa tt bitarna går ner i maskinen och sedan koka. Dessutom måste man fortfarande mosa, antingen för hand eller i passervagga (mixer kanske går också)
Dessutom blir det mer smak när de kokas och passeras med skal :)

absolut smidigast är att använda en äpplesvarv och röra ner ringarna i lagen efter hand, då hinner inget bli brunt heller och det blir en fin färg på mosen. Då blir det bitar i moset. Det tycker jag är godast. Personligen gillar jag mos på syrliga äpplen om jag använder transparante blanche eller något liknande har jag citroner eller vildäpplen i för att sura till den. Jag tvättar burkarna med atamon och sätter in dem i ugnen som jag sätter på hundra grader. När moset är klart tar jag en skvätt atamon i det innan jag häller upp på burkar. Burkarna sätter jag upp och ner när de svalnar för vakum. Så har jag haft mos som hållt sig bra i över ett år. Det blir också lättare med syltsocker än vanligt socker.

Jag brukar dela äpplena i halvor och ställa dem i ugnen i folietäckt långpanna. 20-30 min i 200 grader.
Sedan får dom gå i assistentens mos-manick. Fin-moset som kommer ut kokas upp med socker (5 dl till 1 liter mos), och ibland lite citronsyra om inte äpplena är så syrliga. Sedan tar jag i 2 krm natriumbensoat till varje liter mos och häller upp i glasburkar. Håller sig länge. Minst 1½ år i alla fall.

Jag skalar äpplena och skär dem i bitar. Sen slänger jag dem i en kastrull med en liten liten skvätt vatten i botten. De får koka sönder till mos och det enda jag gör är att röra då och då. Socker tillsätter jag först efter att det är färdigkokt och då endast vid behov. Hållbarheten skulle jag fixa genom att frysa

det finns uppenbarligen lika många sätt att göra mos som det finns mostillverkare :D

tack för era svar! jag läser och funderar...

Det är väl egentligen hur sött du vill ha det som avgör.
Med mindre socker måste det frysas, nyttigare förstås, men upptinat mos blir fort dåligt.
Med mer socker står det sig jättelänge om det förvaras svalt, men det blir ju onyttigare förstås.
Själv föredrar jag det "gamla hederliga" moset.

Jag lyckades göra flera burkar äppelmos, men nu visar det sig att det är mögel i varenda burk :cry:.
Vad har jag gjort för fel och vad ska jag göra för att undvika det nästa gång?

Frys moset! Annars måste du ha stora mängder socker för att slippa mögel.
Ska man försöka ha mos stå i skafferi så måste man koka burkarna och få vacum i dem.

Jag har gjort eget mos i år, först i små satser så att moset åts upp ganska snart efter tillverkning. Sista gången så gjorde vi dock ganska många burkar, kör på varianten att koka sönder i kastrull så att det blir lite bitar i. Sedan socker, natriumbensoat och askorbinsyra i. Säkert inte bästa metoden att hälla i konserveringsmedel och socker, men jag resonerar som så att det i alla fall är bättre att ha haft i grejerna själv så att man vet exakt vad det är än att köpa färdigt. Förhoppningsvis så klarar det sig, med burkarna har jag inte gjort mer än värmt dem i vatten innan moset hälldes i och varit noga med att fylla dem upp till kanten. Och så får de bo i kylskåpet.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har ägnat senaste 24 timmarna åt att fundera, gråta, fundera mer, gråta ännu mer, förkasta, fundera ännu mer och förkasta ännu mer...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 178
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar