Äppelcidervinäger.

attempt

Trådstartare
Jag vill tipsa alla om att använda äppelcidervinäger. Det är bra mot i stort sett allt, jag älskar det.
Ge en halv dl om dagen i fodret, mot Eksem, tarmarna, ämnesomsättningen (vilket hjälper hästar som lätt blir feta att hålla vikten, och hästar som lätt blir magra att hålla sig i hull) Det är även bra mot sjukdomar, klåda, hosta, pälsen, hovarna, sår, och hästens hälsa och välbefinnande i övrigt .mm.
Man kan även smörja sår, eksem, klåda mm. utvärtes.
Har din häst röta eller svamp i hovarna så blir dom fina efter bara någon/några veckor av pensling med äppelcidervinäger.

En mirakelvinäger! :)

Sv: Äppelcidervinäger.

ah, visste inte det var bra till allt detta:crazy:

Tackar :bow:

Låter intressant, nån speciell sort?
Köper du det på ICA? Ja, eller kör du nån special-sort?:angel:

Rebeccah skrev:
Jag vill tipsa alla om att använda äppelcidervinäger. Det är bra mot i stort sett allt, jag älskar det.
Ge en halv dl om dagen i fodret, mot Eksem, tarmarna, ämnesomsättningen (vilket hjälper hästar som lätt blir feta att hålla vikten, och hästar som lätt blir magra att hålla sig i hull) Det är även bra mot sjukdomar, klåda, hosta, pälsen, hovarna, sår, och hästens hälsa och välbefinnande i övrigt .mm.
Man kan även smörja sår, eksem, klåda mm. utvärtes.
Har din häst röta eller svamp i hovarna så blir dom fina efter bara någon/några veckor av pensling med äppelcidervinäger.

En mirakelvinäger! :)

Jag har en flaska äppelcidervinäger i stallet!:) Har däremot inte användt den så flitigt :o :crazy:
För jag tyckte väl inte att den var så där himla fantastisk :crazy:
Fick ordern att ha på dt på lite sår som min pålle hade på benen,, jag tyckte inte det hjälpte men det kanske kan bero
på att jag är så att använda inrutad på sprit/alsolsprit.. :o
Testade även ge lite i maten men jag upplevde att hästen inte ville äta? (Kan bero på att hästen är lite kräsen överhuvudtaget..)

Kan man ge hästen det varje dag,, alltså att äppelcidervinäger tillhör foderstaten utan att göra nån skada?
(vi håller på med fodermedel åt häst i skolan nu och dom snackar bara om att man ger för mycket extra saker som inte behöver ges tex. alger m.m... )

För jag har ju den där flaskan och är beredd att ge den en chans till ;)

Jag förstår inte vad du menar med "alger mm".
Alger är ju ett mineral, varför skulle man inte kunna ge det i stället för Kraft miner eller vad de nu heter? :confused:

Jag tycker då inte det är ett mirakelvinäger. Tänk på att inte ge det till häst som har magproblem

Varför ska man inte ge det till hästar som har magproblem?

Borkan skrev:
Jag förstår inte vad du menar med "alger mm".
Alger är ju ett mineral, varför skulle man inte kunna ge det i stället för Kraft miner eller vad de nu heter? :confused:

Asså jag är inte insatt i det här med alger, men som sagt så håller vi på med foder nu i skolan (naturbruks skola) och då sa läraren att det inte behövs.. :confused: :crazy:
Hon sa att "om hästarna verkligen behöver alger så skulle dom inte
leva på land utan då skulle dom vara flodhästar" :crazy: :angel:
Men jag har inget åsikt i det för jag har aldrig använt nått på mina hästar..

Jag har använt det när jag har kommit ihåg att sätta det i maten å att köpa det.
Jag har inte märkt någon synlig förändring men säkert är det bra för mycket. Vi människor kan ju oxå äta det för samma skäl. men det är inge gott.:crazy:

AnnikaH skrev:
Varför ska man inte ge det till hästar som har magproblem?

Kan tänka mig att det är för att det har surt Ph, och sånt vill man undvika hos hästar/människor med magtrubbel eftersom man strävar efter neutralt Ph. De har oftast redan för surt Ph och att då hälla i dem vinäger verkar dumt.

//E

Inte ha äppelcidervinäger i sår! Det svider utav bara helsike.

Jag använder det till min eksemhäst under eksemsäsongen i mankam och svansrot. Dock absolut inte om han fått sår utan endast i förebyggande syfte. Späder det med vatten 50/50.

känns som att alla tycker och tänker olika om det här med äppelcidervinäger. :angel:

Pubriacones skrev:
Asså jag är inte insatt i det här med alger, men som sagt så håller vi på med foder nu i skolan (naturbruks skola) och då sa läraren att det inte behövs.. :confused: :crazy:
Hon sa att "om hästarna verkligen behöver alger så skulle dom inte
leva på land utan då skulle dom vara flodhästar" :crazy: :angel:
Men jag har inget åsikt i det för jag har aldrig använt nått på mina hästar..

:) Ha ha det där med flodhästar var lite skoj...kul med lite humor....här nere där jag bor används alger=mineraler flitigt och de som har erfarenheten av detta tycker det är super....
Hästar med te x bronkitproblem, ger dem Carageen, en alg som kokas till en gröt och sedan blandas ner i kraftfodret...det har jag själv provat på en förskyld häst och det hjälper verkligen, den är slemlösande...Många hosthästar som blir hjälpta av detta....;)

rocki skrev:
:) Ha ha det där med flodhästar var lite skoj...kul med lite humor....här nere där jag bor används alger=mineraler flitigt och de som har erfarenheten av detta tycker det är super....
Hästar med te x bronkitproblem, ger dem Carageen, en alg som kokas till en gröt och sedan blandas ner i kraftfodret...det har jag själv provat på en förskyld häst och det hjälper verkligen, den är slemlösande...Många hosthästar som blir hjälpta av detta....;)

Haha jo lite kul sagt var det ;)
Okej,, låter intressant!
Själv har jag aldrig testat alger,, men nån gång kanske man provar:idea:

Borkan skrev:
VARNING! Ge aldrig alger till dräktiga ston. Alger innehåller höga halter av jod och skadar fostret. :crazy:

lady_vip skrev:
Kan tänka mig att det är för att det har surt Ph, och sånt vill man undvika hos hästar/människor med magtrubbel eftersom man strävar efter neutralt Ph.
Man eftersträvar inte ett neutralt Ph på magsaften eftersom nedbrytningen sker av syran, däremot vill man inte ha för surt. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: Beeboppe
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 404
Senast: fijja
·
Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 676
Senast: linzan
·
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur