Äppelcidervinäger ...

F

fia n

Är det någon klok hästmänniska som har erfarenhet av att ge äppelcidervinäger åt hästar?? Och då spec åt hästar med sommareksem. Har läst att man kan ge just åt dom som drabbats av denna hemska plåga. Vinägern skulle hjälpa magen att komma ibalans :confused: och sänka pH :confused:
Skulle var jätteglad om nån ville dela med sej av sin erfarenhet.

Sv: Äppelcidervinäger ...

Eksem kommer man inte åt bara genom att ge äppelcidervinäger, det krävs mycket av ägaren til en eksemhäst och ändå kan alla försök vara förgäves.
Men sök här på bukefalos, använd ordet eksem så garanterar jag spaltmeter av åkomman. I dessa trådar har du alla upptänkliga förslag på vad man gjort för att lindra symtom för hästen.

Ett tips är eksemtäcke, ett måste för hästar med denna åkomma.

Ok. Nej, ja vet att vinägern i sej inte är undergörare... Men eftersom den är så pass omskriven o heltklart säljs i hästaffärerna runtom i landet ;) så antar jag att det finns nån som har använt den..

Det finns ju en hel suppsjö olika naturpreparat att testa på marknaden åxå ... ett som jag läste om var nåtslags homeopatiskt som då skulle kombineras med just vinäger. Int för att det är knottsässong just nu, -25 ute :D , men snart e den f.bannade sommaren här :D o knotten o solen med den.
Så därför tänkte jag vara ute i god tid ..som vanligt :angel: ..o börja planera försvaret mot sommarens eksemtattack.

Jag tycker alla isisägare skall behandla sina isisar som OM de hade exem för att förebygga.Svens som importerad risken finns där.
Så vad är ett exemtäcke i pengar om de kanke förebygger att ens icke exemhäst får förbi de livet ut?

De som har fått exem anser iaf JAG INTE skall å på bete utan stå inne när de är som mest mygg.
Stå på öppna fält där det blåser mkt där mygg och flygfän knappt finns!
Du kan ge vad du vill i foderväg är en häst allergisk mot nått kan du inte få de att sluta.

Det finns en metod som människan gör som är allergiska mot getingstick.Dom åker till läkare och sprutar in gift så att kroppen ska sluta bli allergisk... om denna metod funkar på hästar vet ja inte dock

Nära sjöar, i skog är rena döden:crazy:

jag har hört att det ska vara bra mot knutor. men hur mycket kan man ge. Ska man ge det utspätt?

Hej!

Jag ger min exemhäst äppelcidervinäger för att sänka ph, magen och för de allmänt goda renande egenskapernas skull och tycker att det fungerar utmärkt.
Hon går dock inte heller på sommarbete utan får hö.
Jag häller 1 dl/ 10 L vatten och en skvätt i maten.
Vintertid får pållan en svätt "då och då".

skicka mig pm om du har fler frågor
Mvh Lotta

Jag har åxå läst att det ska spädas ut ca 1dl/10 l vatten. MEN är det nån som vet hur länge man kan ge så stark vinägerlösning? Finns det risk att det blir biverkningar? Har hört nånstans att njurarna skulle kunna ta skada :confused: .. stämmer det???

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Silje
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka