Appaloosa Golden Star

S

sova

Behöver byta hoppsadel till min pålla. Rider just nu i en Stubben MF hopp special, men bommen tycks vara för svängd för att passa riktigt bra. Hur är Golden Star i bommen? Rak? Svängd? Eller mitt emellan? :confused:
Ni som har den, vad har ni för typ av häst? Har även sett att det finns rätt många av dem på beg marknaden, bör man ta det som ett negativt tecken eftersom folk inte behåller dem?
Till sist vill jag veta om det finns någon återförsäljare i närheten av malmö :)
:bow:

Prestige Golden Star är nog det absolut bästa du får för 10.000kr!! :bow: MEN, har din häst rak rygg, så passar nog inte Prestige, dom har svängd bom.

Har en Golden Star till min ena häst (som visserligen inte hoppas längre... :smirk:) och den är väldigt mjuk och skön, men ger inte så mkt stöd. Hästen älskar den, och den är tillräckligt bred (bomvidd 37) samtidigt som det finns gott om plats för hans höga manke.

Sadeln är ullstoppad, vilket är ganska ovanligt på flatback-sadlar, och det går att värma om bommen. Lädret är av bra kvalite, har haft min i tre år nu och den ser fortfarande ny ut! Mina andra ljusbruna sadlar har blivit missfärgade av regn/snö, men inte Prestigen.

Det är ett märke jag varmt rekommenderar, fötutsatt att det passar hästen. Min andra häst kan ej ha Prestige, ville ha en Paris D till honom, men den var för svängd... :(

Jag tror inte att man ska ta det som ett dåligt tecken att det finns mycket begagnade Golden Star till salu. Vet inte varför det finns så många till salu, men det kan ju vara att folk köpte den just för att det är bra sadel till bra pris, och sen inte tänkt på om den passat eller ej. Jag har själv en till min häst, halvblod med ganska mycket manke, och jag gillar den jättemycket! Köpt den begagnad, men är fortfarande i fint skick!!

Är den väldigt svängd då? Det är det som är problemet med min gamla hoppsadel. Har även en Stubben dressyrsadel (köpt -04) och den passar mkt bättre eftersom den är mediumsvängd eller vad man nu ska säga :o :crazy:
I Stubbensadlarna drar hon den bredaste modellen, dvs 32, skulle nog tom kunna ha det lite bredare. Vad motsvarar det i Prestigen?
:bow: för svar.

Sv: Re: Appaloosa Golden Star

Jag har en Golden Star till mina hästar, (passar på bägge) och skulle gärna ha en till så att man kan hoppa med båda samtidigt. Jättebra sadel! Men den är väldigt svängd, nästan mer än stübben tror jag, jag har en arabkorsning som inte kunde ha stübben för den var bakåttung (behövde vidare men den var också mindre svängd, lägre bak eller vad man ska säga) men Appaloosan passa perfekt.. :) Den är alltså väldigt svängd men den är "skarpare", "snabbare" svängd, den har lisom "rundare u-formade" bossor än vad stübben har, dom är ngt längre och "mer avlångt svängda bossor).
Hoppas du förstår min "personliga" beskrivning, lite otydlig kanske.. :P
Mvh Sandra

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 490
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Ska köpa ny hoppsadel till pållen, men är lite lost i vad jag ska välja. Lutar dock mer mot en begagnad, får ju mer för...
Svar
2
· Visningar
1 581
Senast: Vogue
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 750
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka