App för att inte rida vilse?

hier

Trådstartare
Jag har nyligen börjat rida en häst där det finns helt oändligt antal ridvägar, både anlagda ridvägar som grusvägar och milsvis med skog :love: Det är ju lyxigt som tusan, men jag törs inte ta för mycket småstigar då jag har pinsamt dåligt lokalsinne och skulle kunna rida vilse på typ två minuter. Det blir ju lite tradigt att hela tiden växla mellan de 2-3 vägar jag har lärt mig, och det skulle vara så mysigt att kliva runt i skogen och utforska.

Men finns det någon bra app för orientering, typ som Runkeeper? Någon slags GPS för iPhone?

Hej!
Jag använder google maps. Jag ser var jag är och vet vilket håll ska ska åt. Färdig :-)

Sen ha jag alltid Runkeeper på så jag vet var jag varit.

/Lavinia

Om jag blir osäker startar jag navigon. Eller google maps. Hittills har det bara hänt när jag kör bil

Jag brukar gå på känsla. Man vet på ett ungefär vilket håll som är hemåt, sen bara går man tills man är nöjd. Hamnar man galet får man vända. Blir man nervös att man inte hittar tillbaka säger man till hästen att gå hem.
Funkar varje gång!

Bara att följa olika stigar och vägar, blir man osäker och man känner att man ridit ett tag så är det ju bara att vända. Oftast så går ju faktiskt vägarna mer eller mindre ihop och tillbaka till ställen man känner igen.

Alltså vilket korkat råd, hoppas det var meningen som ett skämt.
Jag har också otroligt dåligt lokalsinne och förirrar mig lätt i tex skog. Förr hade jag en gammal klok kuse som sa till att hörru du nu har du väll ingen koll? Ska jag hjälpa dig hem? Så släppta jag allt och han stega över stock och sten, träsk och elände och vipps var vi hemma. Mycket praktiskt.
När jag sen tappa bort mig med unghästen var det inte lika kul.... Hon fatta inte alls att jag ville hon skulle gå hem. hon följde mig glatt åt höger och sen åt vänster och så tillbaka igen och igen (i hopp om att jag skulle hitta min stig hem...) Det slutade med att jag fick ringa på hjälp av grannar som bodde i närheten. Dom gick "skallgångskedja" med hundar och letade och till slut hittade dom oss tack och lov.
Det var på höstkvisten och när vi kom ur skogen och tittade tillbaka in i skogen var det svart, när jag red ut var det fullt dagsljus....
Att stå där i skogen och fundera på hur man lämpligast spenderar natten utan ljuskälla med en unghäst i handen är inte kul.
Jag funderade ett tag på att skaffa en GPS som är till för typ bär och svampplockare, tror det var en garmin, men jag vet inte vilken. Pappa och hans sambo köpte en dom var nöjd med. Men en app är ju bra också, om man har mottagnign och batteri... :)

Bara att följa olika stigar och vägar, blir man osäker och man känner att man ridit ett tag så är det ju bara att vända. Oftast så går ju faktiskt vägarna mer eller mindre ihop och tillbaka till ställen man känner igen.

Fast det funkar ju bara om man känner till området hyfsat eller om det inte finns så många olika stigar att välja på?

Mitt råd är att gå rundor själv, sätt ut markeringar med jämna mellanrum så att du alltid ser den senaste när du vänder dig om.

När du rider sen så är det bara att följa markeringarna, ju mer du promenerar och går i området ju bättre kommer du känna igen dig.
Och provar du nya sträckor först så kan du se var det är ok att trava/galoppera t ex och ha koll på att den fina galopp sträckan inte slutar i ett stup bortom svängen ;).

Fast det funkar ju bara om man känner till området hyfsat eller om det inte finns så många olika stigar att välja på?
Näe, jag har alltid prövat mig fram på det sättet och det har fungerat bra. Har hittat många ridvägar på det sättet, även om man får räkna med att det kan bli en och annan långtur men ibland får man chansa lite.

Näe, jag har alltid prövat mig fram på det sättet och det har fungerat bra. Har hittat många ridvägar på det sättet, även om man får räkna med att det kan bli en och annan långtur men ibland får man chansa lite.

Haha... ja jag gillar också att göra så.. Men tyvärr tycke3r jag det är svårt denna årstiden då det blir mörkt vid tre och jag jobbar dagtid.

Mitt råd är att gå rundor själv, sätt ut markeringar med jämna mellanrum så att du alltid ser den senaste när du vänder dig om.

När du rider sen så är det bara att följa markeringarna, ju mer du promenerar och går i området ju bättre kommer du känna igen dig.
Och provar du nya sträckor först så kan du se var det är ok att trava/galoppera t ex och ha koll på att den fina galopp sträckan inte slutar i ett stup bortom svängen ;).
Så gjorde jag när jag flyttade sist. Gul-orange band som jag satte i träden i så jag såg dem båda framåt och bakåt. jag tror de satt i minst 5 år:)

Tack för alla tips :) Det där med att hästen alltid vänder hem vet jag inte om fröken har fått höra, för jag testade det första gången vi var ute ensamma hon och jag (och då brukar ju hästar vara extra benägna att gå hem igen). Slutade rida, bara släppte tyglarna och åkte. Hon gick upp från stigen in i blåbärsriset, parkerade med huvudet i en gran, släppte en bajs och inväntade sedan instruktioner ;)

Tack för alla tips :) Det där med att hästen alltid vänder hem vet jag inte om fröken har fått höra, för jag testade det första gången vi var ute ensamma hon och jag (och då brukar ju hästar vara extra benägna att gå hem igen). Slutade rida, bara släppte tyglarna och åkte. Hon gick upp från stigen in i blåbärsriset, parkerade med huvudet i en gran, släppte en bajs och inväntade sedan instruktioner ;)
hahah! Ja då är det ingen bra gps i den hästen.

Jag använder mig också av maps. Hjälpte dock föga när jag tagit mig ut i ett område där det var träsk, berg och mer träsk. Området var inte sådär väldigt stort och trots att jag nyss kom dit såg allt så lika ut att jag inte hittade den träskfria vägen tillbaka. När jag trodde att jag hittat det visade det sig att där också var träsk. Och inte särskilt trevliga sådana. Brukade nämligen rida genom träsk annars men dessa verkade sakna botten och slut.

Jag tillhör det där hopplösa fallet som kan rida en runda sjuttioelva gånger med sällskap för att den gången jag försöker hitta själv alltid kommer fel.

Nope, det är ju bara att rida... Det är så jag hittar nya vägar när jag är på nya ställen.

Innan GPS/smartphone-tiden red jag vilse en gång, var ute i 4 timmar, ringde tom min far som fick försöka spåra mig på karta... gick sådär så jag vände ditåt jag kommit ifrån. Hem tog jag mig, det visade sig senare att jag var 20 min hemifrån när jag ringde och sen vände och red samma väg hem igen.

/Lavinia, älskar google maps när hon rider vilse- vilket fortfarande händer. Ibland rider jag bara rakt ut i ingenstanset. I love it!!

På Google maps kan man "släppa en kartnål", dvs markera var man är när man börjar. Då blir det enkelt att hitta hem igen :) Även att ha på Runkeepern hjälper, för då ser man ju vart man började och vilket håll man ska ta sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka