Apelsiner och andra frukter till hund?

Berin

Trådstartare
Min ena hund (schäfer 6 månader gammal) är fullkomligt galen i mandariner och apelsiner. När någon tar en apelsin så börjar snålvattnet att rinna på henne. Alla äppelskruttar är också åtråvärda. Men är det bra för en hund att äta frukt? Att sänka ph-värdet för att undvika urinvägsinfektioner vet jag att det går med citrusfrukter och tranbär. Den andra hunden jag har fick en släng UVI på julafton och veterinären rekommenderade att ge henne C-vitamin (brustablett) med apelsinsmak i dricksvattnet. Men hur mycket frukt (och grönsaker) kan man ge en hund utan att det påverkar negativt?

Sv: Apelsiner och andra frukter till hund?

Mina hundar har alltid fått frukt o grönsaker. Det enda som jag har märkt är att gammelhunden inte tål äpplen för då får han kramp i magen men annars verkar de må bra av det...

//Sarah den retriever som äter "allt" ;)

Min gamla jämte älskade apelsiner kunde äta hur mycket som helst, förra hunden, en springer åt upp alla äppelskruttar.

vår rottis valp hade c-vitaminsbrist på besiktningen och vi blev uppmanade att ge henne frukt för valpar äter allt som man säger men sen fick vi reda på att hundar kan bli beroende av c-vitamner. vet ej om det stämmer. men lite kul i så fall=)

Min äter också morötter. Men den andra unghunden äter helst ingen frukt eller grönt alls. Någon morot kanske för att konkurrera med fruktomanhunden. Ikväll har vi delat på en apelsin igen, hunden och jag. Hon ser helt salig ut när någon tar en apelsin ur fruktskålen men hon stjäl aldrig någon själv. Hon är alltså inte så manisk att hon äter skalet. Men med det som ni har skrivit så verkar det lugnt att ge henne den frukt hon äter idag. Cirka 1/2-1 apelsin och två äppelskrutt/dag, eller?

Den enda frukt jag vet man bör undvika är vindruvor och russin. Så länge inte hunden verkar må dåligt av frukten så är det väl bara att mata på? (c-vitamin är inte så farligt att ge i stora doser då den är vattenlöslig)

Här äts det mesta i både frukt och grönsaksväg. Favoriterna är morötter, jordgubbar, paprika alla färger och potatis. Men bananer, äpplen och apelsiner går också ner. Det enda han inte äter är hallon och citron. Sen är det väl som med det mesta: Lagom är bäst.

Den enda frukt jag vet man bör undvika är vindruvor och russin. Så länge inte hunden verkar må dåligt av frukten så är det väl bara att mata på? (c-vitamin är inte så farligt att ge i stora doser då den är vattenlöslig)

Varför ska man undvika dem?

Våra taxar älskar oxå morötter, men också rå potatis :p...
Bella bara ylar när hon hör att man står och skalar potatis :)

I russin vet jag att det finns nån sorts svamp som i stora mängder även kan vara farligt för oss människor, speciellt små barn. Så jag tror nog att det samma gäller med hundar.

Men att ga frukt som innehåller mycket C-vitamin, är nog som andra redan har sagt ofarligt då det är vattenlösligt.

Jo, att vattenlösliga vitaminer är ofarliga då de kissas ut vet jag. Var på en förelösning hållen av Krafft som sa att om man i förhållande till B-vitaminförsäljningen skulle räkna antalet hästar i landet så borde det finnas dubbelt så många hästar. Snacka om överkonsumtion. Vad är det för ämne vindruvor innehåller som hundar inte tål? Finns det andra frukter med samma ämne som vindruvorna som är olämpliga för hundar?

Min snart 6 månaders schäfer får alltid banan som kvällsgodis innan vi går till sängs. Mu så här i juletid när man sitter och äter en god apelsin i soffan har det suttit någon brevid och hypnotiserat mig. Så han fick smaka och det verkade inte vara allt för dåligt och han här en väldigt känslig mage.
:D

Våran ena hund äter apelsiner, mandariner, gurka, morötter och banan. Hon vill inte ha hundmat (torrfoder eller blöt burkmat) så vi brukar blöta upp torrfodret och mosa ihop det med en massa frukt för att hon ska äta :p Den andra fröken äter bara gurka, och bara om det inte finns något annat inom lukthåll. Om man till exempel har en skinkförpackning på bordet och bjuder henne på gurka vill hon inte ha. Andra hunden äter alltid, apelsin är favoriten :D

Med hjälp av era inlägg kan jag nog konstatera att min hund trots allt verkar ganska normal då. Min tidigare hund åt inte grönsaker och det värsta jag kunde göra var att blanda kokt potatis i hennes mat. Då hade jag fördärvat den totalt för henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka