Användning av martingal - skadligt för hästen?

E

Enigma

Jag använder rutinmässigt martingal på min häst när jag rider ut. Skälet är att han när han kan börja kasta med huvudet när han blir otålig, t.ex. om vi är på hemväg och måste vänta för att korsa en bilväg. Jag har inte trott att martingalen har någon negativ inverkan på honom vid uteritter eftersom min uppfattning är att den är verkningslös så länge den inte "slår till". Jag ser den helt enkelt som en säkerhetsgrej.

Igår tränade jag för första gången för en hopptränare. Han ifrågasatte då att jag använde martingal och menade att den ENDA funktionen den har är vid hoppning, när en hoppryttare snabbt vill kunna korta hästen. Han hävdade att martingalen - när hästen går över tygeln - (jag tror inte han syftade på kastandet med huvudet) "förvränger" tygeltagen så att de går i riktning nedåt istället för upp i mungipan. Detta skulle innebära att min häst, som kan vara svår att få i form, bygger upp en stark underhals. Men kan en korrekt spänd martingal verkligen inverka på hästen när den "bara" går över tygeln?

När jag sa att jag främst använde martingalen för att stoppa hästen t.ex. vid bilvägar sa han att martingalen i det fallet blir farlig för att hästen kan känna sig trängd och fångad när den inte kan kasta upp huvudet så högt den vill. I mina öron låter detta väldigt märkligt. Hur kul är det att ha huvudet uppe i knäet och förlora kontakten med bettet?!!

Är det jag som är ute och cyklar här eller är det tränaren som har konstiga åsikter?:confused:

Sv: Användning av martingal - skadligt för hästen?

Din tränare har delvis rätt och är delvis lite dramatisk i överkant.

En korrekt avpassad martingal sk inte verka förran hästen går väldigt högt med huvudet- dvs den ska inte verka när hästen bara går över tygeln (som de flesta hästar gör -ska göra- vid hoppning tex).
Du vet att martingalen är tillräckligt lång när du kan ta ringen på martingalen rakt upp till hästens mankam när den står naturligt med halsen.
Är den avpassad så kommer den börja verka ung. när hästen har huvudet vågrätt framåt och sträcker halsen rätt högt upp.

Din tränare har alldeles rätt i att en för kort martingal förvränger tygeltagen neråt så fort häste höjer huvudet en aning.
Däremot en korrekt avpassad martingal påverkar inte alls så länge inte hästen slänger upp huvudet.

Kontrollera hur din martingal är avpassad för säkerhetens skull och fortsätt rid med den med gott smvete!

Däremot tycker jag din tränre är ute och cyklar lite i andra saker... vaddå för att korta hästen?? Det är det nog bra han som tycker. De hoppryttare jag känner inkl jag själv som avänder martingal gör det för att hindra hästen tt slå upp huvudet. Som sagt, den ska inte verka förrän huvudet är väldigt högt.

Och vaddå känna sig trängd?? Han hade inga bättre argument tror jag.

(tycker den argumentationen låter som att det är graman han argumenterar mot. Är martingalen så kort att den påverkar hästen på det sättet...får han öva på att avpassa en martingal korrekt.)

Senast ändrad av en moderator:

Däremot tycker jag din tränre är ute och cyklar lite i andra saker... vaddå för att korta hästen?? Det är det nog bra han som tycker. De hoppryttare jag känner inkl jag själv som avänder martingal gör det för att hindra hästen tt slå upp huvudet. Som sagt, den ska inte verka förrän huvudet är väldigt högt.

(tycker den argumentationen låter som att det är graman han argumenterar mot. Är martingalen så kort att den påverkar hästen på det sättet...får han öva på att avpassa en martingal korrekt.)

Angående det du skriver om graman - ironiskt nog så rekommenderade han mig att använda just graman!!! Han tyckte att jag skulle rida ut med graman och bara använda den när hästen blir stark eller kastar med huvudet. Jag tycker dock att martingal känns som ett betydligt snällare alternativ...

Du vet att martingalen är tillräckligt lång när du kan ta ringen på martingalen rakt upp till hästens mankam när den står naturligt med halsen.

Jag är inte riktigt med på hur du menar här - menar du att jag ska ta ringarna på var sida om halsen och att de då ska nå upp till mankammen? Och var på mankammen, den löper ju längs hela halsen? :confused: Jag har hört att ringarna ska vara i nivå med höftknölen, men då skulle de ju i så fall hamna lägre.

känner du att det hjälper med martingal så fortsätt med det! det finns lika många olika åsiker om saker å ting som det finns hästmänniskor. för mig funkade inte martingal så jag byte till halsförlängare, funkade toppen fast där finns det många starka åsikter också. använd det som känns/funkar bäst för dig och din häst!

Ang ordet Trängd, så finns det hästar som inte får känna sej låsta och 'sitta fast'. Då de får panik av sånt.
Sätta martingal på en sån häst kan förvärra saken ännu mer. Dvs känner den att den inte kan få upp huvudet och blir låst sas så kanske den reser sej och i värsta fall, slår över..

Vet en häst som är lättstressad och nervös och dansar gärna omkring, slår upp med huvet ibland och håller på. De kan varken använda martingal eller ens nosgrimma då den skulle få panik och antagligen utgöra en stor fara för sej själv och andra. Den är lugnare med så lite saker som möjligt. Den får absolut inte känna sej fast eller låst på nåt sätt.

Jag tycker du ska fortsätta använda martingal om du känner dej säkrare med det. Den ska inte inverka på din häst om den är korrekt spänd, så använd den med gott samvete du!

Använder själv martingal ibland, trots att det inte finns behov av det i den mening den 'ska' användas.
Ena anledningen är uteritter på pigg häst då han gärna skakar med huvet och tyglarna hamnar på en sida..(använder mest irlänsk martingal dock men skiftar ibland)
Andra anledningen är hoppning då halsringen är utmärkt att hålla sej i för att inte störa i munnen, istf hålla sej i manen.:p
Tycker det känns lite ..hm.. 'udda' att använda enbart halsring på välutbildad stadig häst som är 14 år och för det mesta håller sej på mattan och som gör ett glädjebocksprång på sin höjd!:D

Jag har lärt mig att man ska ha ringarna i höjd med "hålan" bakom ganaschen när hästen står med huvudet (normal)lyft, då inverkar den när huvudet kommer för högt.
Min häst (mkt het och "studdsig" i skog och vid hoppning) blev för övrigt lugnare av martingalen, det var som att han fick en tydlig gräns på något sätt..

För att kontrollera att martingalen är rätt avpassad ska du sträcka tyglarna som om du satt i sadeln och hästen ska ha sitt huvud i naturligt/normalt läge. Då ska martingalen räcka till. Om den hänger i det läget är den för lös. Om martingalen spänner mot tygeln är den för kort.

Hellre martingal an snedslagen nasa!

Och ratt anspand ar den inte skadlig for hasten!

/KT

Det finns en studie gjord som noterar att hästens steglängd påverkas och hämmas/kortas både av martingal, förbygel, brösta, graman och annat liknande. dvs faktumet att ngt är spänt mellan frambenen till gjorden, alternativt sidorna runt bogarna osv.

kan knappast vara ett problem om du bara använder den då och då när du rider ut.
ang. längden på halsdelen är det som många redan svarat - ringarna så skall de vara i höfthöjd med hästen och en rak linje skall gå från bettet till ryttarens hand i tyglarna,dvs det skall inte bli ngn vinkel med tygeln neråt för att ringarna är kortare spända.

Det finns en studie gjord som noterar att hästens steglängd påverkas och hämmas/kortas både av martingal, förbygel, brösta, graman och annat liknande. dvs faktumet att ngt är spänt mellan frambenen till gjorden, alternativt sidorna runt bogarna osv.

.

Sakert ocksa av sadel tygel bett och framforallt ryttare!

/KT

Sakert ocksa av sadel tygel bett och framforallt ryttare!

/KT

Ja säkert.
i det här fallet var det just den fastspända remmen över bogarna till gjorden som verkade hämmande, dvs låste hästens bog från fri aktion.

Ja säkert.
i det här fallet var det just den fastspända remmen över bogarna till gjorden som verkade hämmande, dvs låste hästens bog från fri aktion.

Jo men den remmen brukar man ju ha ganska sa los.

/KT

Jo men den remmen brukar man ju ha ganska sa los.

/KT

Det spelar nog ingen större roll hur löst/hårt spänd den remmen är, jag(personligen) tror att enbart det faktum ATT remmen finns just där påverkar.

Som exempel, arbetar jag i kök. Ett helt förkläde, alltså ett man har runt nacken,påverkar mej (och inte bara mej utan måånga) så jag får spänningar i nacken, TROTS att det sitter löst och inte har nån tyngd att tala om. Och TROTS att jag spänner det i midjan så pass väl att ''tyngden'' egentligen är obefintlig runt nacken, så går det inte att komma undan att det påverkar.

Det jag vill komma fram till är att även om martingalen bara finns där och är rätt spänd och inte borde påverka annat än när den ska göra det så KAN den påverka hästen i alla fall.

Ja precis, studien visade som sagt att dessa remmar, även rätt spända, påverkade och fick hästen att korta/anpassa sitt steg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
D
Islandshäst Jag har kommit till en vändpunkt i mitt hästägeri. Efter nästan ett år skall jag ta steget att flytta från hästens hemma-ridskole-stall...
Svar
7
· Visningar
2 447
Senast: deer
·
S
Träning min 4 åriga arab är hopplös. Har börjat sticka när man rider, behöver inte gå fort i tempo, men bara sticker och stannar inte i första...
2
Svar
33
· Visningar
6 428
Senast: Rikkan
·
Utrustning För det första, jag vet hur dessa hjälptyglar fungerar och jag vet att det är träning, träning, träning som borde gälla men jag funderar...
2
Svar
31
· Visningar
3 010
Senast: vaggvisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar